Olympia moottori??
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 09 Kesä 2006 17:52
- Paikkakunta: Hollihaka
Olympia moottori??
Onko kenelläkään tietoa kaks pyttysestä sivuventtiili koneesta, oletettavasti Olympia. Vuosimalli ja tyyppi. Kuvat tulossa ku saan nettiit.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Haluaisin itsekin tietoa Olympia 2T80 moottorista, olen mahdollisesti hankkimassa kyseistä peliä, joka on ollut järvellä aiemmin ja nyt pitäisi muuttaa meripeliksi. Kannattaisi ilmeisesti rakennella makeanveden jäähdytys tuohon, eikä alkaa kierrättämään raa'asti merivettä. Myyjä kertoi myös vesipumpun vuotavan, löytyykö tuohon "uusia" kuinkakin helposti. Kone on lienee 70-luvulla tehty.
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Olympia on monelle tuttua tavaraa. Millainen vesipumppu sulla on. Onko se tyyppiä mäntä. Jos on, sitä voi aika tavalla tiivistää "rätillä" ja vaseliinilla. Riippuu tietysti siitä, mistä vuotaa.
Kyllähän Olympia aika tavalla kestää merivettä, kun vielä syksyllä huuhtelee pakkasnesteellä. Aluksi on hyvä tarkistaa, että kanavat ovat auki.
Ellei halua koneesta museotavaraa, mielestäni sillä voi ajaa niin kauan kuin kone kestää. Museoissa on paljon Olympioita, vanhojakin.
Kyllähän Olympia aika tavalla kestää merivettä, kun vielä syksyllä huuhtelee pakkasnesteellä. Aluksi on hyvä tarkistaa, että kanavat ovat auki.
Ellei halua koneesta museotavaraa, mielestäni sillä voi ajaa niin kauan kuin kone kestää. Museoissa on paljon Olympioita, vanhojakin.
Kyyrö
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
No nyt on Olympia pihalla ja suurinpana ongelmana on kipinän puute, eli eipä lähde käyntiin. Vika on ilmeisesti magneetossa, koska tulpille tuleva virta tuntuisi olevan hyvin heikkoa. Kerran tulpalle saatiin kipinä mutta se jäi siihen kertaan se. Magneetto on mallia SEM EY-2R?? loput numeroista ovat jääneet laatassa olevan naarmun alle piiloon. Tietäisikö mitä pitäisi yleismittarilla lähinnä mittailla jotta vian saisi paikallistettua.
Jos omin keinoin ei onnistu niin pitänee etsiä pätevä korjaaja,
noita magneetonkorjajien yhteystietoja olenkin löytänyt jo useita, mutta missäs sfääreissä operaation kustannukset liikkuvat.
Onko kukaan muuttanut tämän tyyppisen moottorin sytytystä kärjettömäksi tuollaisilla ingnition tms. moduuleilla. Jos tälläisellä voisi korvata kuluneet kärjet ja saisi koneen toimintaan lisävarmuutta, voisi operaatio olla kannattava.
Vesipumppu tosiaan vuotaa. Laakeri rutisee ja akselin stefa on vaihtokunnossa, mahtaakohan löytyä varaosaliikkeestä (NOK SP 2700-05)
Moottori laitetaan näillä näkymin suoralle merivesijäähdytykselle.
Jos omin keinoin ei onnistu niin pitänee etsiä pätevä korjaaja,
noita magneetonkorjajien yhteystietoja olenkin löytänyt jo useita, mutta missäs sfääreissä operaation kustannukset liikkuvat.
Onko kukaan muuttanut tämän tyyppisen moottorin sytytystä kärjettömäksi tuollaisilla ingnition tms. moduuleilla. Jos tälläisellä voisi korvata kuluneet kärjet ja saisi koneen toimintaan lisävarmuutta, voisi operaatio olla kannattava.
Vesipumppu tosiaan vuotaa. Laakeri rutisee ja akselin stefa on vaihtokunnossa, mahtaakohan löytyä varaosaliikkeestä (NOK SP 2700-05)
Moottori laitetaan näillä näkymin suoralle merivesijäähdytykselle.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 20 Kesä 2006 15:48
- Paikkakunta: Hollihaka
Kuvia moottorista
Puuhiksen mainitsemasta moottorista löytyy mainioita kuvia, auttanevat tietäjiä tunnistuksessa, osoitteessa:
www.laatumikro.fi/jouni
Veikkauksia on esitetty seuraavista moottorimerkeistä:
Andros, Albin, Olympia (koneessa on Olympia kaasari) ja onpas joku huimapää ehdottanut ihan Wikströmmiäkin.
Mogneetto on Boschin valmistetta, ja siinä on seuraavia merkintöjä: MZ/JF 2AR5.
www.laatumikro.fi/jouni
Veikkauksia on esitetty seuraavista moottorimerkeistä:
Andros, Albin, Olympia (koneessa on Olympia kaasari) ja onpas joku huimapää ehdottanut ihan Wikströmmiäkin.
Mogneetto on Boschin valmistetta, ja siinä on seuraavia merkintöjä: MZ/JF 2AR5.
Veli Piltto
'Aina janottaa'
'Aina janottaa'
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Hyvä Veli Piltto; veli Seli onkin jo soitellut minulle että tulisin auttamaan moottorin tunnistuksessa ja täytyy tunnustaa suoraan että turhaanpa minä siellä tulisin käymään...
Yhdessäkään läsirannikolla sijaitsevassa museossa (ml. Forum Marinum) en ole havainnut tuommoista konetta sillä nuo villit ja paljaskaulaiset kukkopojat olisivat kiinnittäneet huomioni ja koneellani olisi siitä valokuva mutta jotenkin mieleeni tulee "huippuventtiileistä" ja muotoilusta Andros. Ja valmistuajankohdaksi veikkaisin -20 luvun alkupuolta ennen kuin venttiilikopan kannella varustettu LS-21 tuli tuotantoon. Vai oliko se nyt KS-21...
Yhdessäkään läsirannikolla sijaitsevassa museossa (ml. Forum Marinum) en ole havainnut tuommoista konetta sillä nuo villit ja paljaskaulaiset kukkopojat olisivat kiinnittäneet huomioni ja koneellani olisi siitä valokuva mutta jotenkin mieleeni tulee "huippuventtiileistä" ja muotoilusta Andros. Ja valmistuajankohdaksi veikkaisin -20 luvun alkupuolta ennen kuin venttiilikopan kannella varustettu LS-21 tuli tuotantoon. Vai oliko se nyt KS-21...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Hämärä muistikuvani on, että kyseessä voisi olla nimen omaan Andros.
laitoin kuvat eräälle tuttavalleni, jolla on moottoreita keräilevä ystävä.
Kuunnellaan.....
laitoin kuvat eräälle tuttavalleni, jolla on moottoreita keräilevä ystävä.
Kuunnellaan.....
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Kannattaa tarkistaa Helsingin Yliopiston kansallisarkiston aarteista Suomen Moottoritehdas hakusanan alta löytyvät alkuperäiset manuaalit Olympia moottoreille.
suora linkki
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... alphabet=S
suora linkki
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... alphabet=S
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 09 Kesä 2006 17:52
- Paikkakunta: Hollihaka
vesipumppu
Moro.
Jos oot katellu kuvia moottorista, niin näät siinä oikella heti magneeton jälkeen messinkisen vesipumpun. Tyypistä ei ole mitään tietoa ei merkkiä. vaati siemenvedet alkaakseen pumpata vettä.Nyt kaari ku pikku pojalla.
Jos oot katellu kuvia moottorista, niin näät siinä oikella heti magneeton jälkeen messinkisen vesipumpun. Tyypistä ei ole mitään tietoa ei merkkiä. vaati siemenvedet alkaakseen pumpata vettä.Nyt kaari ku pikku pojalla.