vääntynyt/ pullistunut pohjalauta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

vääntynyt/ pullistunut pohjalauta

Viesti Kirjoittaja Kinde » 03 Tammi 2004 15:55

Yksi veneeni pohjalaudoista on vääntynyt noin 2m matkalta toiselta reunaltaan ulos reilut 0.5 cm. kaarien ja laudan väliin jää siis toisella reunalla n. 0,5 mm rako. Laudassa ei ole halkeamia ja se tuntuu muutenkin terveeltä. Kaarituksena jokatoinen veisto ja jokatoinen painokaari. Painokaaria on kyseiseltä kohdalta poikki kolme kappaletta. Ajatuksena on painaa lauta takaisin paikalleen ja korjata kaaret. Olen yrittänyt selvittää miten lauta on kiinni veistokaarissa. Vaikuttais että ne on kiinni jollakin muulla kuin ruuveilla?, tai sitten on kannanoista urat syöpyny pois. Vene on 8,6m summalainen mäntyfiskari vm 71. Kaikista vinkeistä ollaan kiinnostuneita.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 03 Tammi 2004 16:18

Hei,

Mitä todennäköisimmin veneesi kylkilaudat ovat kaarissa kiinni perinteisillä kupariniiteillä, joten mitään ruuvien kantoja ei siellä kuulu ollakaan. Vaurion syynä lienee perättäiset katkenneet kaaret, jotka eivät ole pitäneet lautaa paikallaan männyn turvotessa. Katkenneiden kaarien vaihto, sekä laudan uudelleenkiinnitys niihin, vaikuttaa minustakin oikealta vaihtoehdolta. Itse käyttäisin yhtä kokoluokkaa paksumpia niittejä vanhoihin reikiin tiiviyden takaamiseksi.

t:k

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 04 Tammi 2004 14:04

Kiitos vastauksesta. Toivoisin kuitenkin saavani pientä tarkennusta seuraavaan. Jos pohjalaudat on niiteillä kiinni myös veistokaarissa, niin käytettiinkö siellä niittejä joita ei "tyssätty" sisäpuolelta, sillä veneessäni ei veistokaarien kohdalla sisäpuolella näy niiteistä tietoakaan. Kutsutaanko tietynlaista naulaakin niitiksi, vai voiko pohjalauta olla kiinni veistokaaressa vain naulalla ? Jos laudat on kiinni tällaisilla "niitti nauloilla" voiko naulauksen kiristää näpäyttämällä naulaa hieman sisään.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 04 Tammi 2004 16:35

Ai niin, kysehän olikin veistokaarista. Omassa veneessäni laudat ovat veistokaarissa kiinni pronssiruuveilla, joita puolestaan olisi pehmeytensä takia vaikea irroittaa. Mikäli kaarten sisäpuolella ei ole niitin vastakappaletta, on kyse varmaankin ruuveista myös sinun veneessäsi. Jos kanta on ruuvista "häipynyt" ajan saatossa tai aikaisemman irroitusyrityksen seurauksena, voisit kokeilla porata kantaan pienen reijän ja yrittää ruuvata sitä ulos vastakierreterällä. Tämä kuitenkin onnistunee ainoastaan, mikäli ruuvi ei ole kovin tiukassa veistokaaressa.

t:k

stjärndykare
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Touko 2003 18:16

Viesti Kirjoittaja stjärndykare » 04 Tammi 2004 17:48

Omassa veneessäni on hiukan samanlaista ongelmaa kuin Kindellä, eli kaaria pitäisi vaihtaa, kun on katkoksen kohdalta päässyt pohja hieman pullistumaan. Laudat on veistokaarissa ruuveilla kiinni ja päässeet noin sentin verran irtoamaan kaarista. Painokaarten uusiminen ja kiinnittäminen onnistuu toki hyvin läpi niittaamalla, mutta mitenköhän mahtaa onnistua kiristäminen veistokaarten osalta, jos ruuvinreikä on päässyt ajan myötä syöpymään eikä ruuvia saa "vedätettyä" enää kireälle. Onnistuiskohan jos kokeilis tilalle hieman paksumpaa ruuvia?

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 07 Tammi 2004 13:15

Katkenneiden kaarien kohdalle muodostuu helposti juuri mainittu "kantti", lauta plupsahtaa ulos linjasta. Veistokaarissa olevat ruuvit (tai pahimmassa tapauksessa vain kampanaulat) ovat pettäneet ja lauta on päässyt ulos.

Yritä ensin katsoa, että saisitko ne veistokaariin kiinnitetyt ruuvit tai naulat irti. Jos sisäpuolella ei ole niitinkantaa, kyseessä on siis joko ruuvi tai (kampa)naula. Vanhan kiinnikkeen irroittaminen voi olla vaikeaa, mutta yritä silti. Jos ei lähde paikkoja särkemättä, niin poraa uusi reikä viereen ja vedätä uudella ruuvilla kiinni. Tässä vaiheessa vanha kiinnike saattaakin jo nitkahtaa irralleen kun lauta vedetään ruuvilla omalle paikalleen. Jos näin käy, laita alkuperäisen tilalle uusi ruuvi.

Kun lauta on vedetty kiinni veistokaariin, korjataan painokaaret. Tuollaisessa paikassa voisin suositella että poistat vahingoittuneen pätkän kaaresta ja liität paikalle höyrytetyn kaarenpätkän viistoliitoksilla.

Kaarirempasta lisää tietoa

http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kaaret.htm
http://www.puuvene.net/Lehti/2000-4/Julia.html
http://www.hut.fi/~traivio/kaaret/kaaret.html

Pekka

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 08 Tammi 2004 12:12

Nyt sain riittävän vastauksen kysymääni. Kiitos teille.

Vastaa Viestiin