Kannen pinnoitus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Kannen pinnoitus

Viesti Kirjoittaja kojote » 01 Loka 2003 13:25

Hellou!
Neuvoja ja ideoita kaivataan!
Mulla on Miinuskan kannessa ällö muovimatto, jonka revin pois, ja nyt alta paljastuu vanerilevy... jos haluais tehdä hyvän, olis kai oikea valinta mahonkiviilu/-rima.. mutta...
ensinnäkin pinta ei sovi nousta kovin paljon kun muuten menee unihytin ikkunan alareunat piiloon...
kuinka ohutta viilua/rimaa on olemassa ja kuinka se kiinnitetään vanhaan vaneriin?
Olisko jotain valmista levyä josta vois tehdä kauniin pinnan? (muuta kuin muovia..)
Jos laitan kuitenkin uutta muovimattoa, mikä olisi hyvä vaihtoehto ja mistä sitä saa?

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 02 Loka 2003 09:46

Moi,

Vaikka vastustankin kategorisesti kaikenlaisia silmänkääntötemppuja veneiden rakenteissa, näin kesällä sellaisen "feikkirimoituksen", joka saattaisi tulla kysymykseen juuri tuon kaltaisessa tapauksessa, jossa korkeustilaa ei voi kunnolla hyödyntää:

Näin eräällä turkulaisella venetelakalla hylätyn mahonkisen tuulilasiveneen, johon oli aikanaan rakennettu eräänlainen rimakantta muistuttava koriste siten, että mahonkivanerikanteen oli jyrsitty matalia ja kapeita uria, jotka sittten oli täytetty jollain valkoisella massalla. Kun tässä oli vielä päällä useita lakkakerroksia, oli tuloksena aika hyvännäköinen 'rima'kansi. Koska vene oli jo maannut siinä ties kuinka kauan ja pinta oli suurelta osin vielä ehjä, uskoisin, ettei kyseinen viritelmä ainakaan ihan heti lähde rapisemaan. Tosin kyseisenlaisessa veneessä keulakannen päällä harvoin kävellään...

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 02 Loka 2003 10:14

Kiitos!
Toi vois olla hyvä idea! ei ainakaan vaikea toteuttaa!
Joo... en itsekkään välittäisi mistään silmänkääntötempuista, mutta joskus on parempi tehdä väliaikaisratkaisuja kun koko kanta en vielä aio vaihtaa..
Se muovimatto kuitenkin on pakko saada pois mädättämästä.
Se on ruma, kamala, likanen. Tulee paha olo kun sitä kattelee....(heh!)

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 02 Loka 2003 11:24

Joo, ja muovimatto rikkoontuneena päästää vielä kaiken lisäksi vettä kannen ja maton väliin juoksemaan, joka pilaa lopullisesti koko kannen. Muita kuitenkin kantta mahdollisesti jyrsiessäsi, ettet jyrsi liian syviä uria. Mieleeni tuli myös että urien täytteeksi voi massan sijasta liimata epoksilla siihen vaaleita ohuita puurimoja. Tuolloin kannen jäykkyyskään ei kärsi.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kansi

Viesti Kirjoittaja Northling » 02 Loka 2003 11:26

Moi
Jos muovimatto on vedenpitävä ja vaneri alla ehjä niin kiinnitä karhennuksen jälkeen muovimattoon sikalla teak tai iriko-rima kanteen, täytä urat sika DC massalla. Muovimatto toimii kosteussulkuna ja teakki muodostaa kauniin kestävän pinnan. Kaveri teki pikku-Scyllaan tällaisen synsteemin mun ehdotuksesta ja se on toiminut loistavasti jo useamman vuoden. Rima voi olla 5-12 mm paksua ja 35-55 leveetä. Helpoin toteutus on ns. laivakansi jossa reunoissa on kaarevat listat mutta rimat on suoria.
T:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

skarvonen
Viestit: 36
Liittynyt: 31 Elo 2003 00:39
Paikkakunta: Tornio

Kannen pinnoite

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 02 Loka 2003 21:36

Ehkä hieman samaan asiaan liittyen. Mitä pinnoitetta etukannessa eli etuhytin kannessa ja katossa yleensä käytetään jos sitä ei jätä puu/lakkapinnalle?Esim. ruotsalaisissa retkiveneissä se on useasti valkoinen. Onko se maalattu, lasikuitua, kangasta vai jotain muuta?

Toinen kymysys:

Ajattelin uusia tervauksen veneeseen, joten voiko vanhan tervan pois raapimisen aloittaa jo syksyllä, vaikka sisäpuolelta?

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 03 Loka 2003 09:29

Nordlingille vastaukseksi, ettei muovi ole vedenpitävä vaan sieltä täältä vähän "rempallaan" ja siinä on myös mukavia saumoja joista vesi pääsee lounastaan vanerikantta... kai se on pakko vaan kokonaisuudessaan repiä hevonv.... pois!
Kun ton vanerin kyllästäminen on vähän turhaa puuhaa niin voishan sitä ajatella ehkä maalaavansakkin vaan koko kannen...vai mitäs? onks kellään kokemuksia? ai niin ja mistäs sais sitä hiekkapaperin näköstä liimattavaa liukuestettä?

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30 Huhti 2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 03 Loka 2003 10:29

Moi

Mulla on veneessä vanerikansi, josta on joskus -70 luvulla revitty kankaat pois ja laitettu tilalle pelkkä maali. Se on selvästi toiminut näihin asti, sillä kansi ei vuoda ja vaneri vaikuttaa kaikkialta ehjältä. Mutta nyt maali on alkanut halkeilla niin, että tarkoitus on ottaa talven aikana kaikki maali pois ja laittaa uusi tilalle.

Oma ei-asiantuntija arviomme on, että ongelma johtuu sekä liian "kovasta" (ilmeisesti kaksikomponenttisesta) maalista sekä siitä, että vuosien myötä maalikerroksia on vain lisätty ja lisätty (paksuus tällä hetkellä 1½-2 mm. (Ks. aikaisempi viesti "neuvoja kansiremonttiin"). Aikaisemmat omistajat ovat lisänneet maaliin jotain "hiekkaa" ja kansi ei ole yhtään liukas märkänäkään, sen sijaan kyllä kerää aika iloisesti likaa. Itse en ole vielä lopullisesti päättänyt mitä maalia aion käyttää.

Onko teillä muuten hyviä ideoita miten saada siistiksi vaaleassa kanessa tiivistemassaa kaipaavat paikat (kaiteiden kiinnityskohdat, rustirautojen juuret). Viime talven hätäkorjauksena maalin päälle laitettu sika kun ei pysy valkoisena vaan näyttää tällä hetkellä suorastaan surkealta.

terv. Päivi K

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 03 Loka 2003 11:30

Sikafleksin käytössä pitää aina muistaa käyttää primeriä. Muuten ei Sika tartu. Itse ottaisin saumattavan pinnan puupuhtaaksi, käsittelisin sika-primerillä (varmaan asetonia, joka poistaa rasvan) ja lisäisin Sikaa. Kaiteiden kiinnityskohdat tekisin ehkä kuitenkin siten, että ottaisin koko kaidehelan aluksi irti, puhdistaisin alta, lisäisin Sikan, ja laittaisin taas koko homman pakettiin. Sitten lopuksi vielä siistisin saumakohdasta ylipursuneen sian veteen kostutetulla sormalla "lääpimällä".

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 03 Loka 2003 14:38

Kyllähän ohuen viilukannen voi tietysti tehdä, mutta se ei ole kauhean pitkäikäinen kulissi. Vaan kyllähän sahalta saa muutaman millin paksuista viilua. Ihan ohuinta nollakasia sisustusviilua ei kannata laittaa mihinkään, mutta paksumpaakin löytyy. Kyllä siitä vähksi aikaa saa siistin, muttei se monen vuoden hupi ole.

Vaneriset kajuutan katot on aika yleisesti vain maalattu, mutta vaneri, maali ja kolhut kannen käveltävillä osilla on vähän huono yhdistelmä. Pelkkä maalattu vaneri on myös aika ykstotisen näköinen pinta.

Muovimaton tilalle voisi laittaa joko uuden muovimaton, kankaan tai sitten tuon yllä mainitun kulissin. Kyllähän moni on sellaisenkin kanssa onnellinen eikä se oikein tehtynä ole aivan pöllön näköinen, saattaaapa monen silmään näyttää paljonkin hienommalta kuin kangaskansi.

Mitäs vielä... Päivi, se valkoinen Sikaflex ei tosiaan tahdo pysyä valkoisena vaan kerää kannella likaa. Oikea korjaus todella on, että pintaan jätetään mahdollisimman vähän massaa, eli hela pois ja massa helan alle. Yli pursuavan Sikafleksin irroitusta auttaa hurjasti se, että pyyhkäisee helan ja kannen helan ympäriltä pellavaöljyllä tai jollain kovalla vahalla ennen lopullista kiinnitystä, sillä tavalla yli tuleva osa ei tartu kiinni ja sen voi leikata todella siististi pois. Sovita siis hela paikalleen kuiviltaan, pyyhkäise hela ja sitä ympäröivä kansi jollain rasvaisella (Tiikkikannella tai maalatulla kangaskannella pitää käyttää jotain vahaa joka täyttää puun tai kankaan kuviota, lakka- ja maalipinnoilla käy öljy), levitä massaa alle ja purista se paikalleen niin että massaa tursuaa välistä. Massan kuivuttua sen saa nätisti revittyä puukolla auttamalla niin ettei helan alta näy kuin kapea viiru.

Ja omasta mielestäni musta Sika näyttää paremmalta vaaleallakin kannella yllä mainittujen ohjeiden mukaan tehtynä. Kuten huomasit, valkoinen kerää likaa ja on töhryisen näköinen pienen käytön jälkeen.

Pekka

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 03 Loka 2003 15:25

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
Lisää saa pistää non-stoppina!
Teen kansiremontin kuitenkin vasta keväällä, joten kiusaan teitä kysymyksilläni vielä monen monta kertaa pitkin talvee...heh heh!

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 03 Loka 2003 15:49

Pääh, enhän mää nyt muistanut minkä näköisestä veneestä on puhe, mulla kun oli muistissa joku tuulilasivene.

Kävin nyt kumminkin katsomassa muistin virkistykseksi Miinuskan kuvat taas uudestaan ja kyllähän tuohon pitää oikea kansi rakentaa. Se ohuella viilulla päällystettykin on tietysti mahdollinen jos vain vanerit on hyvässä hapessa, mutta ajattele kuinka upeat massiivipuiset skandekit ja kannet tuohon saisi tehtyä kun kerran hommaan rupee.

Noin teoriassa siihen voisi tehdä ehdottoman ehjän vanerin päälle 4-6 mm tammi- tai mäntyrimoista sen pituussuuntaisen rimoituksen ja sivukansille sitten melkein vaihtaisin faneerin massiivipuuhun varsinkin jos se vaneri vähääkään on hapantunut. Jos sivukansien vaneri pitää kumminkin vaihtaa niin on melkein helpompi vaihtaa umpipuiseen kuin laittaa vaneri ja sen päälle puuviilu. On sitten ihan oikea kansi. Siihen rimoituksen alle voi laittaa alusvanerin tai sitten tehdä ihan oikean rimakannen.

Käys kumminkin kurkkaamassa samansorttinen remontti http://www.puuvene.net/Lehti/1997-2/pettersson.html
Jos vaikka rupeaisi himottamaan uusia koko kansi... :)


Pekka

BHXL1
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Huhti 2003 20:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja BHXL1 » 03 Loka 2003 19:27

Meillä on kanssa tuo kansiprojekti kaiken muun lisäksi meneillään.

Veneessä oli aiemmin muovimatto ja sitäpä olikin ihan mukava repiä pois. Oli tiukassa kuin mikä vaikka vuosikin kuin seula. Se mitä kaikkea alta paljastui ei myöskään ollut mitenkään riemullista katsottavaa:
- Muutama pehmennyt kansikaaren lohenpääliitos
- Parista kohtaa päältä pehminnyt suupantti
- Muistot joskus sattuneesta tulipalosta (hiitlynyttä puuta)
- Aivan finaalissa oleva mahonkinen reunalauta
- Ruostuneita nauloja
- Päästään hapettuneita messinkiruuveja, jotka vääntäessä hajoavat päästä taikka katkeavat ennalta määräämättömästä paikasta.
- Kiinni ruostuneita rautaruuveja.

No ongelmat on nyt takana ja kannen alusrakenteet korjattu. Parhaillaan asennetaan uutta oregon rimakantta ja hupia piisaa.

Eli Kojotelle pieni muistutus. Äkkiä katsoessa saattaa näyttää siltä, että eihän tuo vanhan muovin purkaminen ole kuin pikku juttu, mutta meillä tuohon pikku juttuun kuluivat kaikki talven vapaapäivät.....ja kesä kului osaksi kannen alusrakenteita korjatessa.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 06 Loka 2003 07:47

Kiitos Pekka! kyllähän se vain kiinnostaa oikea rimakansi!!! Ja BHXL1, piruvie, tota mä vähän pelkäsinkin!.... kova homma repiä vanhat muovit, ja alta senkun paljastuu lisää "haastetta"!!.....
Paljonko on/oli kustannusarvio kannen kunnostuksen osalta?

BHXL1
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Huhti 2003 20:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja BHXL1 » 06 Loka 2003 17:03

Tarkka arvio on vielä auki. Oregoniin on tähän mennessä uponnut 660 e ja mahonkiin 470 e. Hermoihin onkin sitten mennyt rutkasti enemmän :-). Omalle työlle en ole laskenut mitään hintaa. Veistäjä on laskuttanut lankkujen sahaamisesta kansirimoiksi noin 200 e. Päälle tulevat sitten vielä saumausmassat, primerit ja owatroll kyllästys.Että tässä sitä painitaan ja eteenpäin mennään. Nyton kyllä jo parempi olo, kun valmis kansi alkaa syntymään.

Vastaa Viestiin