316 A4 puuruuvit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 16.12.2019 13:28

Kauheasti ulkomaisilla foorumilla hehkutetaan pronssiruuvien olevan ainut oikea valinta veneen rakennukseen.

Kumminkaan yhtään puuveneitä ei olisi tiedossa josta olisi haponkestävästä 316 teräksestä valmistetut ruuvit pettäneet ja veneen laudoitus irtoillut. Ainakaan itämeren olosuhteissa.

Kaikki peräisimet, köliraudat, akselistot, ym valmistetaan 316 materiaalista ja minkään näköistä syöpymää ei esiinny. Toki rakokorroosiota voi syntyä kahden haponkestävä osan välille, mutta tällä ei ole merkitystä ruuveissa tai pulteissa, sillä nämä eivät ole kosketuksissa toisiinsa.

Northling
Viestit: 2655
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.12.2019 16:48

Moro

Rakokorrosio voi syntyä puussa tai muovissa olevaan RST:hen tai haponkestävään vaikka se ei olekaan kosketuksissa muiden metallien kanssa.
Se nimenomaan syntyy umpinaisessa, raossa jossa neste/kosteus ei vaihdu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crevice_corrosion

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 16.12.2019 17:30

Northling kirjoitti:
16.12.2019 16:48
Moro

Rakokorrosio voi syntyä puussa tai muovissa olevaan RST:hen tai haponkestävään vaikka se ei olekaan kosketuksissa muiden metallien kanssa.
Se nimenomaan syntyy umpinaisessa, raossa jossa neste/kosteus ei vaihdu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crevice_corrosion

Nortti
Samasta asiasta mainittiin ulkoamaislla foorumeilla.
Yhtäkään kuvaa tai muuta varmaa tietoa tälläisen tapahtumisesta ei kuitenkaan löydy.

Voisi kuvitella että 304 laadulla tulee ongelmia.
Vanhaa venettä tutkiessa on mahdotonta sanoa minkä luokan ruostumatonta tai hapoinkestävää on käytetty.
Tiedän että puuveneitä on rakennettu 316 puuruuveilla ja pulteilla jo 70 luvulta lähtien.
Ruuvit on tulpattu piiloon puutapeilla, yhdessäkään näistä ei ruuvit tai pultit ole syöpyneet.

On jopa tullut vastaan veneitä jotka ovat lahonneet muuten huonosta hoidosta johtuen ja kun lahoa on purkanut, niin sisältä löytyy täysin uudenveroisia ruostumattomia ruuveja.

Northling
Viestit: 2655
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.12.2019 20:33

Moro

Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 16.12.2019 21:05

Northling kirjoitti:
16.12.2019 20:33
Moro

Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.

Nortti

Rakokorroosio on kyllä aivan todellinen ja mahdollinen syöpymistapa myös 316 laadulle.
Kölin kiinnityksessä on joko lyijy tai rautaköli kiinnitetty haponkestävillä pultella ja tässä kohtaa on iso rakokorroosio vaara. Kölipultit varmasti elävät jonkinverran ajan myötä kiinnityksissään ja korroosio pääsee tällöin helpommin kiinni

Lähinnä tätä ongelmaa ei ole huomattu tapahtuvan puu ruuveissa joilla kiinnitetään puuta puuhun. Runkolaudoitusta köliin ja kaariin,. Läpipulteissa millä kölitukit, konepedit yms kiinnittyvät yhteen. Kölin kiinnityksessä on joko lyijy tai rautaköli kiinnitetty haponkestävillä pultella ja tässä kohtaa on iso rakokorroosio vaara. Kölipultit varmasti elävät jonkinverran ajan myötä kiinnityksissään ja korroosio pääsee tällöin helpommin kiinni nihin


Odotan vielä sitä päivää että saan kuvan missä todistetusti olisi runkolaudoituksessa käytetty 316 puuruuvi syöpynyt.

Northling
Viestit: 2655
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.12.2019 10:27

Moro

Ehkä kotimaiset mäntyveneet eivät kärsi rakokorroosiosta, koska mänty on niin harvasyistä että rakokorroosiota ei pääse syntymään, vaan vesi vaihtuu eikä hapetonta tilaa synny?

Tämä voi olla ongelma vain tiiviimmissä puulajeissa kuten teak ja Mahonki?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Kysyjä
Viestit: 40
Liittynyt: 09.12.2015 3:48

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Kysyjä » 17.12.2019 11:28

Northling kirjoitti:
17.12.2019 10:27
Moro

Ehkä kotimaiset mäntyveneet eivät kärsi rakokorroosiosta, koska mänty on niin harvasyistä että rakokorroosiota ei pääse syntymään, vaan vesi vaihtuu eikä hapetonta tilaa synny?

Tämä voi olla ongelma vain tiiviimmissä puulajeissa kuten teak ja Mahonki?

Nortti
Varmasti myös hyvin kyllästetty vene edesauttaa ruuvien selviytymistä jossain määrin. Amerikassa eivät taida kyllästää veneitään yhtään millään? , Irokoa on köli ja tievipuuna käytetty suomessakin, mahonki ja tammiveneitä löytyy itämereltä paljon. Aiheuttaakohan suolaisemmatkaan olosuhteet syöpymää oikeasti. Ulkomaan foorumeilta yms ei löydy yhtään oikeata kuvaa tai tapahtumaa missä 316 ruuvi olisi syöpynyt puun sisällä, vaan kaikki kirjottelevat aiheesta ja viittaavat rakokorroosiosta tehtyihin kirjoitelmiin.

matti
Viestit: 1921
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja matti » 17.12.2019 18:05

Northling kirjoitti:
16.12.2019 20:33
Moro

Tässä linkissä on esimerkkejä sieltä vakavammasta päästä mitä rakokorrosio 316 teräksessä voi aiheuttaa: http://interestingsailboats.blogspot.co ... g-off.html
Noissa kölin irtoamisessa keskellä valtamerta on yleensä henki kyseessä, niistä on tapeltu raastuvassakin.
316 Rustirautoja, toggleja ja muita rikin osia on katkeillut rakokorroosion takia ja rikejä on tullut alas.
Onhan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5des4
Eli kyllä se sinkitön pronssi (siliconbronz) olisi varmempi ratkaisu, mutta tietenkin aika paljon kalliimpi kuin 316 SS.

Nortti

Katselin noita linkkejä, huononäköisenä en kyllä huomannut ensimmäisen linkin rosteripulttien kuvissa mainintaa, että kyseessä olisi nimenomaan 316 pultit.
Suurin osa ainakin ensimmäisen linkin kuvista oli jotain muuta kuin rakokorroosion aiheuttamaa, esim. irti olevan eväkölin kölipulteissa on vielä mutterit paikoillaan ja leipätekstissä puhutaan karilleajovaurioista yms!
Maailmalla käytetään paljon 304 koska 316 on reilusti kalliimpaa (suomessa ei hintaeroa ole paljoakaan)
tosessa linkissä on teräsveneen puhkiruostunut ankkuriboksi, mitä tekemistä sillä on rakokorroosion kanssa?

Northling
Viestit: 2655
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.12.2019 20:48

Moro

Näyttää toi linkki linkkaavan aivan eri kuvaan mihin tarkoitin. osuisiko tää: https://www.recreationalboatandyachtsur ... -ixdp5deu4 Tuossa oli ainakin maininta että olisi 316:sta
Siinä artikkelissa irronneista köleistä oli tapauksia, jotka ovat johtunee rakokorroosion aiheuttamasta kölipulttien katkeammisesta. Toki artikkelissa oli juttuja monista muistakin kölin tiputukseen johtaneista syistä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 1921
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: 316 A4 puuruuvit

Viesti Kirjoittaja matti » 20.12.2019 10:32

Teoria;
Karilleajon seurauksena on kölipultit venyneet ja venymäkohdassa pultissa oksidikerros vaurioitunut sekä tiivistemassan tullut repeytymiä jolloin merivesi pääsee kosketuksiin em vaurioituneeseen pulttiin.
Maailmalla veneet ovat koko ajan vedessä jolloin em pultin vaurio ei pääse kosketuksiin hapen kanssa jolloin hapettomassa tilassa rakokorroosio alkaa.

Suomessa pidetään (etenkin puuveneet) (lähes) puoli vuotta kuivilla jolloin rosteri on tekemisissä hapen kanssa eikä rakokorroosiota esiinny .

Vastaa Viestiin