m/y Nalle

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja patrick » 26.10.2011 13:51

Löytyisiköhän sattumoisin keneltäkään valokuvaa tms. tästä laitteesta?
Nyt pitäisi ruveta kunnostus hommiin, mutta alkuperäisiä dokumentteja ei minulla ole kuin tämä piirrustus, josta nyt ei ihan kauheasti selviä.

Rakennettu -33 Neuvoton, Anton Paljakka. Omistaja sekä ilmeisesti suunnittelija DI-Lauri Kanto.
Pituus 10.25m leveys 2.45m
Runko mänty+pitch pine?
Muut mahonkia.
Liitteet
Pulkka1.jpg
Pulkka1.jpg (75.18 KiB) Katsottu 3226 kertaa

Vesiapina
Viestit: 124
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 26.10.2011 16:23

Hienon näkönen piirustusten perusteella. Toivottavasti löytyy joku joka tietää jotain. Onkos jossain nähtävillä kuvia itse veneestä nykykunnossa?

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja patrick » 26.10.2011 16:52

Ja kyllä, myös kansi on kuidutettu 8-|
Liitteet
Kuvatus.jpg

Vesiapina
Viestit: 124
Liittynyt: 11.01.2010 18:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Vesiapina » 26.10.2011 16:54

Mitäs meinasit tehdä veneelle? :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.10.2011 17:03

Kävisin Sinuna katsomassa Kymenlaakson Maakuntamuseon sivuja, sieltä puuveneprojektia ja Eetu Seppälän alkuperäispiirrustuksia. Siellä on piirrustus nro 115, joka muistuttaa ruorihytiltään ja keulan muodoiltaan tuota Sinun venettäsi, mutta on ilemeisesti vähän pidempi. Oletko suunnittelijasta aivan varma ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja patrick » 26.10.2011 17:54

Ei nyt ihan heti sivua löytynyt, mutta voihan toki olla että jollain muullakin on ollut sormensa pelissä/kynässä.

Kuidun poistamisella se remontti perinteisesti alkaa :))
Projekti on vasta hahmottelu asteella, koska esim. moottori on joskus siirretty salonkiin ja sen uudelleen sijoittaminen tuottaa hieman tuskaa. Alunperin suora kasi on ollut paikassa jossa wc:n keksimisen jälkeen ei tilaa enään ole. Ja niinkuin kuvasta näkyy, moottori veisi julmetun tilan ja nostaisi painopisteen aika korkeaksi jos sen takaisin laittaisi.
Veneessä on ollut painoköli, joka on vielä puukaasutin aikaan vaihdettu lyijyiseksi, mutta sittemmin poistettu kokonaan koska lattialla on BMC1800d 8}

Alkuperäiset (järeät ja pitkät) moottoripukit ovat vielä paikallaan, mutta niiden väli on niin kapea ettei siihen yksikään vauhtipyörä mahdu! Joten ainoa paikka minne koneen järkevästi saisi on ohjaamon lattian alla, mutta silloin taas akseli ei ole sielläpäinkään.

Eiköhän tämä talvi mene vielä kansihommissa :))

Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.10.2011 18:11

No niin ja onnea valitsemasi harrastuksen parissa. Siinä sitä on työtä muutamaksi vuodeksi, toivottavasti lasikuitu on tapauksessasi säästänyt rakenteita, sillä esimerkkejä on minullakin vaikka jakaa, kun ei ole säästänyt. Toivottavasti olet edes vähän ammattilainen. Mielenkiinnolla seuraan taivallustasi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja patrick » 26.10.2011 19:44

Kiitos, sitä kyllä tarvitaan:)

Laudoitus on pääosin ihan hyvässä kunnossa, mutta öljyt on ilmeisesti aikoinaan vaihdettu suoraan pilssiin joten moottorin alta menee laudat uusiksi.
Suurin ongelma on kuitenkin keula, vene on ilmeisesti ajettu kiville tai muuten onnistuttu tuhoamaan puoli metriä laudoitusta ensimmäiseen kaareen asti, josta johtuen ilmeisesti kuidutettukkin koska muuten raot lautojen välissä ovat niin pienet (~1mm) että varmasti on ollut tiivis.
Mutta kun se laudoitus on korvattu vanerilla!
Tämän luonnollisesti huomasin vasta nyt kun nostin veneen talviteloille, koska keulassa kulkee mahonkirimoitus sisäpuolella, enkä sitä ostohetkellä ruvennut repimään :)

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 27.10.2011 13:55

Onpa hieno historiaa tihkuva venho! Muutama vuosi ahkeraa remppaa niin voin vaan kuvitella kuinka hieno tuosta vielä tulee! Voimia ja onnea vaan!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja palonte » 27.10.2011 15:11

patrick kirjoitti:Projekti on vasta hahmottelu asteella, koska esim. moottori on joskus siirretty salonkiin ja sen uudelleen sijoittaminen tuottaa hieman tuskaa. Alunperin suora kasi on ollut ..... lattialla on BMC1800d ...........
Alkuperäiset (järeät ja pitkät) moottoripukit ovat vielä paikallaan, mutta niiden väli on niin kapea ettei siihen yksikään vauhtipyörä mahdu! Joten ainoa paikka minne koneen järkevästi saisi on ohjaamon lattian alla, mutta silloin taas akseli ei ole sielläpäinkään.
Minkälaisia tehoja olet ajatellut tarvittavan ? Venepuolella on jotenkin jumiuduttu aina samoihin koneisiin, jotka todellisuudessa perustuvat 30-40 vuotta vanhoihin konstruktioihin. Teholuokassa 40 - 70hp löytyy valtava määrä bensa ja kiisselipatoja esim. 10 - 15v vanhojen pikkuautojen nokalta.
Itse aion laittaa Albatross 26:n konehuoneeseen Nissan Micran 1,0 koneen (50hp). Pataa painaa n.50kg koska on täysalumiininen ja yksinkertainen rakenteeltaan. Mulla valintaan liittyy lisäksi halu vaimentaa koneen äänet/värinät mahdollisimman tarkkaan, mutta käyhän se kapea asennustilakin hyvin syyksi.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.10.2011 15:38

Hahmottelu remontista on hauskinta. Sitten kun sen alkaa, siihen ikävistyy. On hahmoteltava uudelleen ja uudelleen, jottei siitä tulisi vastenmielistä. Tulee siitä kuitenkin jossain vaiheessa vastenmielinen. Nyt se ei taas ole vastenmielistä, kun joku muu sitä tekee kuin itse. Vastenmielisen siitä tekee liian hitaasti etenevä projekti, omien taitojen rajallisuus ja varsinkin se, että kun huomaa, ettei paljoa mitään osaakkaan sille tehdä. Se kolauttaa lähinnä itseä, ei muita.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

patrick
Viestit: 70
Liittynyt: 02.08.2006 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja patrick » 27.10.2011 16:40

Kyllähän tuota tehoa varmasti yli 100hp tarvisi. Nykyisellä koneella huiput jossain 10 solmun tietämillä.
Tarkoitus olisi marinoida esim. vw 2.5tdi tai vastaava mutta kuitenkin pysytellä jakajapumppu koneissa.
Tietysti fiat/alfa 1.9tdi, jota myös FNM käyttää olisi kokonsa puolesta todella passeli, mutta en todellakaan maksa henkilöauton hintaa moisesta kiukaasta FNM tuotteena! Vaihtoehtonahan olisi moisen marinoiminen itse, mutta ajonesto, CAN-väylä ja muut sähköhimmelit saattaisivat viedä loputkin hiukset :))

Pitää vaan Donna28 uskoa lujaa omiin räpylöihinsä, kun ite tekee, niin saa mitä tulee 8]

Kyllä Raimå vähän viittä vuotta tuossa itsekin veikkailin, toivottavasti ei mene kovin pahasti pitkäksi :)

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 27.10.2011 20:57

Juu ja mitä siitä ajasta, rakas harrastus kuitenkin:)

Itse nykyisen veneen kanssa teen joka kevät jonkin isomman operaation ja tuntuu koko kesän niin hehkeältä ajella:) Talvella teen hieman konekunnostusta ja keväällä muutamat sisarkaaret ja kulkuasentoa parantavat kantolistat persiiseen niin taas kelpaa körötellä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Lampila
Viestit: 150
Liittynyt: 17.09.2008 11:36
Paikkakunta: Kotka

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Lampila » 28.10.2011 20:13

Salonkiveneet on aikanaan rakennettu hyvin keveiksi ja siten niiden moottoritehot ovat olleet varsin vaatimattomia. Omassa kymppimetrisessä on ollut alunperin 25hv Penta jolla se aikalaisten kertyomusten mukaan on mennyt lähes 15 solmua. Aika tosin kultaa muistot mutta jos vaikka 10 solmua olisi mennyt 25 hepalla niin aika hyvin. Tuossa sinun veneessä runkorakenne kuitenkin aivan erilainen. Onneksi kansirakenteet ovat noin hienossa kunnossa. Omassa veneessä jokainen hyttirakenteen liitos on käytännössä tehty uusiksi ja se on pidemmän päälle puuduttavaa hommaa.

Hieno vene! Lykkyä tykö!
- Pohjalla on paremmin -

Micke
Viestit: 1
Liittynyt: 28.07.2020 12:56

Re: m/y Nalle

Viesti Kirjoittaja Micke » 28.07.2020 13:00

Mikä tilanne? Näin vanhan postauksen 2011 veneprojektista, mielenkiinto heräsi saitko projektin maaliin?
T. Micke

Vastaa Viestiin