Trailerin mitoittaminen
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Trailerin mitoittaminen
tuollainen kuorma-auton runko kestää ainakin 40t, kuinkas painavan veneen meinaat laittaa kun on vahvistaa tarvinnut?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Trailerin mitoittaminen
Tuossa Matin aihiokuvassa on metallia ainakin kahteen asiallisesti suunniteltuun traileriin ja niimpä näkyy olevan akseleitakin - mitä ronttosaurusta tuollla on kuskattu 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Trailerin mitoittaminen
Niinkuin V-M:nkin keulatuessa 90x90x6mm on ainakin kaksinkertainen ainemäärä tarkoitukseensa.Veli-Matti kirjoitti:Tuossa Matin aihiokuvassa on metallia ainakin kahteen asiallisesti suunniteltuun traileriin ja niimpä näkyy olevan akseleitakin - mitä ronttosaurusta tuollla on kuskattu
Eihän sillä ole kuskattu vielä mitään (venettä), runko on (jonkinverran) ruostunut kaksiakselisen jakeluauton, joten liimasin edullista palkkia päälle ettei sitten ole oikein vetelä maantiellä.
Renkaat ovat vanhat (mutta ilmaiset)
Suunnnittelukuluilla ostin rautaa
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Päälle, tai oikeammin rungon väliin tulee 8tn vene.
Eikä sitten tarvinne ottaa kuvia tielle kellistyneestä kuljetuksesta.

Matti
Ps Rahaa on mennyt vähemmän kuin Teemulla.

- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Trailerin mitoittaminen
Kuten varmaan hoksasitkin, kirjoitin: "..aihiokuvassa..." joten on ihan selvää että tuo on aihio.
Kyllä tuossa mun trailerissa keulatuen vahvuus on ihan perusteltua sillä sitä vasten ajetaan 6 tonnin sotanorsu koneella ja pidetään nostossa. Tuulista riippuen koneessa voi olla aika rajustikin kierroksia tai jopa vauhtiakin eikä ole mukavaa jos kokka olisi rattorimiehen selkää vasten tuen pettäessä
No ei nyt ihan mutta materiaali oli sitä parasta mahdollista eli sopivaa ylijäämää...
Kyllä tuossa mun trailerissa keulatuen vahvuus on ihan perusteltua sillä sitä vasten ajetaan 6 tonnin sotanorsu koneella ja pidetään nostossa. Tuulista riippuen koneessa voi olla aika rajustikin kierroksia tai jopa vauhtiakin eikä ole mukavaa jos kokka olisi rattorimiehen selkää vasten tuen pettäessä

No ei nyt ihan mutta materiaali oli sitä parasta mahdollista eli sopivaa ylijäämää...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Trailerin mitoittaminen
Hyvä juttusarja. Innostuin asiasta. Traktorillako noita vedätte? Laitatte kait jotkut perävalot? En oikein muista, että saiko kuorma-autolla vetää noita ns. SA/Int -koukulla. Ja jos sai, oliko nopeus 50 km/h?
Tietysti asiat selviävät muualtakin. Mutta välillisesti tulee ilmi, onko venehommissa myös Sisu-autoilijoita.
Tietysti asiat selviävät muualtakin. Mutta välillisesti tulee ilmi, onko venehommissa myös Sisu-autoilijoita.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Trailerin mitoittaminen
Positiivisinta kommenteissa on, että raadin mielestä kestää, se MUTU-taulukko kun on joskus epävarma.
Maantievetomatka on verstaalta 10 tai 25 km riippuen kummasta koko pitäjän kahdesta mahdollisesta luiskasta laskee. (Matkaa rantaan olisi vain alle km, mutta on niin matalaa.)
Vedetään traktorilla (todennäköisesti naapurin 4-vedolla).
Valot on sellaiset irtosarja joka ripustetaan perään hitaan ajoneuvon kolmion kanssa.
Teemulle; lohdutukseksi, paino sanalla rahaa, lisäksi melkoinen tukku oravannahkoja.
Aikaa on mennyt viikon verran, ensin autosta koppi ja moottori pois-pv, kaikenlainen muu ylimäärä pois -pv, rungon kääntö(syöpynyt takaa alapuolelta, nyt syöpymät keskivälissä) hitsausta pari pv, tuumailua ja raudan hakua pv ja vielä pitää tehdä sivutukien yläpäät yms.
Matti
Maantievetomatka on verstaalta 10 tai 25 km riippuen kummasta koko pitäjän kahdesta mahdollisesta luiskasta laskee. (Matkaa rantaan olisi vain alle km, mutta on niin matalaa.)
Vedetään traktorilla (todennäköisesti naapurin 4-vedolla).
Valot on sellaiset irtosarja joka ripustetaan perään hitaan ajoneuvon kolmion kanssa.
Teemulle; lohdutukseksi, paino sanalla rahaa, lisäksi melkoinen tukku oravannahkoja.
Aikaa on mennyt viikon verran, ensin autosta koppi ja moottori pois-pv, kaikenlainen muu ylimäärä pois -pv, rungon kääntö(syöpynyt takaa alapuolelta, nyt syöpymät keskivälissä) hitsausta pari pv, tuumailua ja raudan hakua pv ja vielä pitää tehdä sivutukien yläpäät yms.
Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Trailerin mitoittaminen
Minä olen luovuttanut sananmukaisesti koko vetovastuun rattorimiehelle joka on melkoinen pilkun... no...semmoinen että en epäile hänen tietoaan laillinen vs. laiton kuljetustapa maantiellä ollenkaan. Irtovaloja ei ole ollut perässä muistini mukaan kertakaan vaikka hänellä niitä on 2-3 erisydeemit mutta se hitaankuljetuksen kolmio on ollut perässä. Lain mukaanhan kuljettaja vastaa kuljetuksesta eikä veneen omistaja - sakkoja myöden
Ja eipä tuosta ole ollut viranomaisillakaan mitään valittamista kun keväälläkin ajoivat parisen kilometriä perässä ja poikkesivat laskuluiskalle porisemaan puuveneistä...

Ja eipä tuosta ole ollut viranomaisillakaan mitään valittamista kun keväälläkin ajoivat parisen kilometriä perässä ja poikkesivat laskuluiskalle porisemaan puuveneistä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Trailerin mitoittaminen
Minä olen itse trattori-mies tai kuorkkimies. Tuon 8 metrisen fiskarin olen vienyt Sisun lavalla. Lavassa on nosturi. Veneen perä tietysti viipottaa kaukana takalaidasta. Olen laittanut ylityksen keskelle keltaisen valon ja perään punaisen.
Nosturisysteemissä on se huonoa, että autolla pitää päästä vahvalle laiturille tai vastaavaan rantaan. (Käyn veneellä eri vesistöissä)
Ajattelin, että trailerilla voisi pakittaa melkein minne vain. -Pitää tutkia tuon yksinkertaisen peräkärryn kytkentä.
Eiks ne armeijassakin vedä tykkejä, joita tuskin on katsastettu.
Nosturisysteemissä on se huonoa, että autolla pitää päästä vahvalle laiturille tai vastaavaan rantaan. (Käyn veneellä eri vesistöissä)
Ajattelin, että trailerilla voisi pakittaa melkein minne vain. -Pitää tutkia tuon yksinkertaisen peräkärryn kytkentä.
Eiks ne armeijassakin vedä tykkejä, joita tuskin on katsastettu.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Trailerin mitoittaminen
Eilen oli aurinkoinen päivä; kävin kastelemassa kärriaihion luiskalta.
Vetoaisan päähän laitoin pultin johon reikäpuomin jolla laskin aisan alas jotta kärrin saa mahdollisimman syvälle.
Traktorin peruutin taka-akselia myöten veteen (n.70cm), veden pinta oli sivutukien (150cm) yläpuolella 38cm ja keulatuen varressa 13cm vinotukia ylempänä.
Veneen syväys on suurin sivutukien kohdalla (180cm) ja pienenee reilusti keulaan päin, joten näyttää melko varmalta, että rojektin saa vesille ja takaisin suoraan trailerilta ilman nosturia
!
Lisään vielä irrotettavan jatkoaisan (1,5m),kiinnitys vetoaisan yläpuolelle, jonka päähän laitan reikäpuomin, niin ei tarvi (vierasta)traktoria ajaa niin syvään veteen.
Matti
Vetoaisan päähän laitoin pultin johon reikäpuomin jolla laskin aisan alas jotta kärrin saa mahdollisimman syvälle.
Traktorin peruutin taka-akselia myöten veteen (n.70cm), veden pinta oli sivutukien (150cm) yläpuolella 38cm ja keulatuen varressa 13cm vinotukia ylempänä.
Veneen syväys on suurin sivutukien kohdalla (180cm) ja pienenee reilusti keulaan päin, joten näyttää melko varmalta, että rojektin saa vesille ja takaisin suoraan trailerilta ilman nosturia





Lisään vielä irrotettavan jatkoaisan (1,5m),kiinnitys vetoaisan yläpuolelle, jonka päähän laitan reikäpuomin, niin ei tarvi (vierasta)traktoria ajaa niin syvään veteen.
Matti
- S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Re: Trailerin mitoittaminen
Traileri kun itsellänikin on taas työn alla tuli mieleen kysäistä raadilta minkä
laisia tassuja / tassun pehmikkeitä olette trailereissanne käyttäneet.
Optimaalinen tassuhan olisi pehmeä, jälkeä jättämätön ja kyljen muotoon mukautuva.
laisia tassuja / tassun pehmikkeitä olette trailereissanne käyttäneet.
Optimaalinen tassuhan olisi pehmeä, jälkeä jättämätön ja kyljen muotoon mukautuva.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Trailerin mitoittaminen
Moro
Mulla on suurinpiirtein muotoonveistettyä 6"x2" :sta lankkua ja sen päällä "telttapatjaa" naulattuna nupinauloilla reunastaan.
N
Mulla on suurinpiirtein muotoonveistettyä 6"x2" :sta lankkua ja sen päällä "telttapatjaa" naulattuna nupinauloilla reunastaan.
N
Viimeksi muokannut Northling, 27 Syys 2010 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Trailerin mitoittaminen

Tähän asti niiden virkaa on hoitanut vanhat autonrenkaat jotka on vedetty liinapätkillä kiinnin sivutukeen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Re: Trailerin mitoittaminen
Kävi mielessä että jos tekis vaikka 12mm filmivanerista levyn jonka molemmissa päissä palikat. Levy kuitenkin ruuvattu kiinni palikkaan vain yläpäästään. Tuolloin levy pääsee painumaan keskeltä vapaasti kyljen muotoon. Ja päälle jokin pehmike. Pehmeä kuljetinmatto on todettu aika hyväksi. Toisissa trailereissa olen vaan käärinyt sitä treevojen päälle.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Trailerin mitoittaminen
Trailerin mitoittamisesta tai oikeammin seuraavaa. Jos veneen paino on 2500 kg ja sen pitäisi kestää ajossa tarilerilla, siis maantiellä. Onko olemassa mitään sellaista kuljetusvälinettä, joka olisi lain kirjaimen mukaan hallittavissa pikku e kortilla, siis mikä auto ja minkälainen traileri tuohon veneeseen vai onko tämä mahdoton ajatus.
Donna 28

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: Trailerin mitoittaminen
Jos veneen paino on 2500 kg ja sen pitäisi kestää ajossa tarilerilla, siis maantiellä. Onko olemassa mitään sellaista kuljetusvälinettä, joka olisi lain kirjaimen mukaan hallittavissa pikku e kortilla
Eipä taida olla, siis jos tulkitsin oikein trafin tietoja http://www.ake.fi/ake/ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tulkitsen niin että pikku e liittyy B-kortin jatkeeksi eikä auta vaikka olisikin C-kortti vielä lisäksi. Kun tiedetään että B-kortti loppuu yhdistelmämassaan 3500kg, niin vaikuttaa mahdottomalta. C-kortillahan saa viedä isompia massoja, mutta ei yhdistelminä.
Ratkaisu voisi olla ajaa C1E, joka lienee vielä ensi vuonna kohtuu hintainen (siis jos on C jo ennestään) tai sitten tehdä kärrystä traktorivetoinen, jolloin pelkkä B-korttikin jo piisaa, eikä tarvi vakuuttaa/katsastaa/valaista (paitsi pimeällä).
Eipä taida olla, siis jos tulkitsin oikein trafin tietoja http://www.ake.fi/ake/ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse tulkitsen niin että pikku e liittyy B-kortin jatkeeksi eikä auta vaikka olisikin C-kortti vielä lisäksi. Kun tiedetään että B-kortti loppuu yhdistelmämassaan 3500kg, niin vaikuttaa mahdottomalta. C-kortillahan saa viedä isompia massoja, mutta ei yhdistelminä.
Ratkaisu voisi olla ajaa C1E, joka lienee vielä ensi vuonna kohtuu hintainen (siis jos on C jo ennestään) tai sitten tehdä kärrystä traktorivetoinen, jolloin pelkkä B-korttikin jo piisaa, eikä tarvi vakuuttaa/katsastaa/valaista (paitsi pimeällä).
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata