Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 08 Loka 2009 16:28
Otin tässä Bemarini kannen irti, koska tiiviste falskaa vähän öljyä glykoliin. Innostuin nappaamaan toiseen kainaloon myös sylinterin ja ajattelin uusia männänrenkaat ym. kivaa talven aikana. Tarkemmin kun katselin mäntää niin renkaat näytti näin maallikon silmissä tosi hyviltä ja puhtailta. Onko turhaa rahankulua ruveta uusimaan renkaita ja hoonaamaan pyttyä? Kone on siis 1987 mallia. Venttiileitä kun raotin, niin kiiltäviltä näytti tiivistepinnat. Mosa pelaa muuten hyvin, mutta ilman hehkua ei meinaa lähteä-joskus aikaisemmin valittelin asiaa ja ilmeisesti suutin tai pumppu on todennäköisempi syypää. Auttaisiko rengastus silti starttaamisessa? En viitsisi turhaa rahaa vanhaan koneeseen syytää, vaikka kansi ja pytty näyttivät sinänsä yllättävän hyviltä, ja syöpymistä oli mukavan vähän
Mitä mömmöa muuten kannattaisi käyttää kun kasaan koneen taas, jotta kannentiiviste varmasti pitää -jotain kuparitahnaa?
T:P
-
stresspill
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja stresspill » 08 Loka 2009 22:47
Kyllähän se rengastus auttaa jos sitä kautta puristukset paranee, en kuitenkaan lähtisi korjaamaan mitään mikä ei ole varmasti rikki. Oletko suuttimen kunnon todennut hyväksi, huono käyntiinlähtö voisi johtua myös siitä. Oma D12 motti lähtee yleensä ekalla tai viimeistään kolmannella 10 sekunnin starttausyrityksellä käyntiin, ilman hehkuja, kaasu täysillä ja usein myös pakkosyöttö/kylmäkäynnistys päällä. Tulevan talven huoltotöihin kuuluu ainakin startin/solenoidin huolto, epäilen että sieltä voisi löytyä kaivattua lisäpotkua startteihin. Hehkunkin asennan kunhan saan adapterin koneistajalta, sille löytyi oikea paikka primerin syöttöaukosta.
-
stresspill
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja stresspill » 08 Loka 2009 22:51
Niin ja kannentiivisteen väliin ei kyllä pitäisi mitään mömmöjä tarvita, joko tiiviste pitää tai se ei pidä. Kuparitiivisteen voi uusiokäyttää jos ei ole kovin montaa kertaa availtu. Pehmennys toholla tai vaikka grillissä punahehkuiseksi ja antaa jäähtyä niin pitäisi taas olla käyttökunnossa.
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 09 Loka 2009 09:46
Ok. Kannattaisiko muuten tarkistuttaa kannen suoruus-jos johtuisi se falskaaminen siitä?
Startti kenkkuilee minullakin-välillä vain ei inahdakaan jos on jännitteet vähänkin matalalla. Täytyy vissiin avata kans.
ps. meinasin kesällä laittaa kuvia siitä hehkun asennuspaikasta, mutta tuli ongelmia kameran kanssa
T:P
-
stresspill
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja stresspill » 09 Loka 2009 10:30
No kannattaahan se suoruus varmaan tarkistuttaa, jos tiiviste on päällisin puolin kuitenkin ehjä ja kannen pultit olleet oikeissa momenteissa.
-
Matti Laurila
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Matti Laurila » 09 Loka 2009 14:25
Sylinteriin ei kannata koskea, jos seinillä on vielä näkyvissä alkuperäiset hoonausjäljet. Mikäli seinämä on sileä, suosittelen kevyttä hoonausta ja uusia renkaita. Kuluman näet myös sylinterin yläreunasta: Jos siellä on selvä, sormeen tuntuva "kaulus" noin 5...10 milliä sylinterin reunasta alaspäin, suosittelen hoonausta. Tämä on kohta, johon ylin männänrengas männän käydessä ylhäällä pysähtyy.
"Kauluksen" reuna tulee myös hiomalla pyöristää kevyesti, muuten uuden männänrenkaan terävä reuna nappaa siihen kiinni ja katkaisee renkaan.
Niiden hoonausjälkien tehtävä on tietty pitää voiteluöljy sylenterin seinämällä, joten on sileä seinänä ei ole hyvä juttu. Hoonauksen voi tehdä myös itse autotarvikeliikkeistä saatavalla porakoneen hoonauslisälaitteella. Olennaista hommassa on se, että pora pyörii riittävän hitaasti, jotta hoonausjälkeen saa sopivan "nousun". Ellet ole ennen tehnyt, älä aloita omalla koneellasi, mutta jos tiedät kaverin, jolta homma sujuu, sen voi tehdä aivan yhtä hyvin kotioloissa, kuin liikkeessäkin. Käsialaa kuitenkin hommaan pitää olla.
t. Matti
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 09 Loka 2009 15:13
OK!
Eikös se pylväsporakoneella onnistuisi aika hyvin. N:llä on hallissa iso semmoinen. Kattelin netistä ohjeita ja ei se kai kauheen hankalaa olisi, ja tuskin sillä saa pyttyä pilalle kovin helposti.Toki jos saisi kaveriksi jonkun kokeneen...
-
Matti Laurila
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Matti Laurila » 19 Loka 2009 13:39
Pylväsporakone on oikein hyvä hoonaukseen, muista käyttää riittävästi öljyä!
t.Matti
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 19 Loka 2009 23:53
Jep. Eikös se pora kannata säätää mahdollisimman hitaille kierroksille, jotta saa pumpattua riittävän viiston kuvion. Mitä öljyä oot käyttänyt-eikös jotkut käytä löpöä tai paloöljyä-tai ihan vettäkin?
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 19 Loka 2009 23:59
No tuollahan jo aikasemmin neuvoitkin hitaiden kierrosten käytön

-se dementia vissiin...
-
Matti Laurila
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Matti Laurila » 23 Loka 2009 15:30
Tulee hiukan harvakseltaan sivuilla käytyä nykyään...
Joo, mahdollisimman hitaat kierrokset ja reippaaseen tahtiin ylös-alas -liikettä. Öljyksi käy kyllä ihan tavallinen moottoriöljy, sen kanssa ei ole tarkkaa. Kunhan et sentään jäteöljyä laita
t.Matti
-
Ambrosio
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Viesti
Kirjoittaja Ambrosio » 23 Loka 2009 15:37
Kiitos!
Katotaan mitä tulee

-
RistoA
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja RistoA » 24 Loka 2009 00:06
Hommaa kivet jostain, käytetyt on paremmat kuin uudet, koska ne on jo sisäänajetut.
Öljynä käy halpis mineraaliöljy (Bilhelwete) ja annostelijana tippakannu.
Pyörittimenä akkupora.
Reippaasti öljyä pyttyyn ja kiviin, kivet pyttyyn ja poralla hitaita kierroksia. Poraa runkataan ylös ja alas niin, että kivet liukuu pyttyä ylhäältä alas ja takaisin ylös. Erittäin helppoa, kun homman oivaltaa.
Hommaa jatketaan kunnes pytyssä on selkeät 30-45 asteen kulmassa olevat hiomajäljet tai kunnes hiojaa kyllästyttää.
Erityisen suurta mitattavaa kulumaa sylinteriin ei tällä konstilla saa ihan pikkuvaivalla.
Risto