volvon potkuri soleen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo.t

volvon potkuri soleen

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 18 Elo 2009 17:07

Minulle tarjottiin käyttämätöntä Volvon MD7B:n pronssipotkuria reikä 24-17 kiila 6mm.Navan paksuus 65mm.Mutta oma koneeni on sole min 26 ja akselin paksuus on 25mm. Myyjä sanoi että reijän saa helposti sorvattua tuon verran suuremmaksi.Pitääköhän tuo paikkansa että potkuri kävisi minulle noin helposti? Muuten potkurin koko ja nousu on oikea. Onko tuo järjetön ja ehkä kalliskin ajatus?

simo

Re: volvon potkuri soleen

Viesti Kirjoittaja simo » 18 Elo 2009 17:20

Onko potkurissa oikea pyörimissuunta eli nousu oikein päin?

Mulla ainakin pyörimissuunta vaihtui koneen vaihdon yhteydessä. Eli vasemmasta oikeaksi.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 18 Elo 2009 17:51

Potkurin kartioreijän sorvaus ei ole tavallisilla/työkaluilla koneilla aivan helppojuttu, koska kiinnitys on aika hankala. En sano etteikö se jossain onnistuisikin mutta epäilen että kartion koneistukseen etenkin noin pieneen tarvitaan erikoistyökaluja.

Muuten tuo saattaa käydä akseliisi suoraankin jos vain akselissasi on sama kartion suhde tuossa potkurissa se on noin. 1:9 noilla mitoilla. Pyydä saada se sovitukseen ennen kauppoja jos se olisi vaikka mahdollista.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 18 Elo 2009 21:00

Jos ei mene suorilta samaan kartioon, on väliholkin tai potkurin sorvaaminen sopivaksi todellakin hankala juttu. Ainakin tavanomaisilla sorviterillä. Faija teki mulle väliholkin ja sanoi olleen yks haastavimpia sorvaustehtäviä koko uransa aikana. Oli niin pienet varat soviteholkissa. Tosin jollain huippumodernilla sorvilla tuo saattaa olla simppeli juttu.

Kannattaa tsekata Helsingistä Top Boatin käytetyt potkurin. Löytyy jos jonkinmoista ja jos ei suoraan ole sopiva nousuinen, on heillä wanhan liiton metallimies joka pystyy takomaan lisää nousua.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 19 Elo 2009 07:51

Normaali kartio on 1:10, jos nyt oikein ymmärsin vanhassa potkurissa on 25millin reikä ja uudessa 24milliä, sen pitäisi sopia akseliin ihan tuosta vaan, se vaan ei mene yhtä pitkälle, pari milliä jää ulommas, onko siitä haittaa, tuskin. Jos potkurista sorvataan hiukan pois, kiinnitys sorviin on todella haasteellinen, jos siinä tulee kympin heitto, tasapainotus menee myös uusiksi. Mulle tehtiin 4-lapa potkuriin isompi kartio turkulaisessa alan liikkeessä, kun pyörittelin sitä laakereilla, yksi lapa oli aina alhaalla. Hioin kolmesta lavasta santapaperilaikalla tavaraa pois jonkin verran, ennen kuin se alkoi jäädä sattumanvaraiseen asentoon.

Vastaa Viestiin