Vene on rakennettu Porvoon Emäsalossa 1968-69 ja vesille laitettu heinäkuussa '69. Pituutta vesilinjassa on 8,9m ja leveyttä n. 3m joten maksimi mitat on vajaa 10m x 3,3m plus uimataso. Veneessä on perkins 6.354 moottori 120 hevosvoimallaan. Siihen on vaihdettu Boschin rivipumppu 2006. Veneen tekijää en muista? kertokaa te ketkä on mahdollisia tekijöitä niin nimen kuullessa muistan sen taas.
Veneen ensimäinen omistaja/tilaaja ajoi veneellä siis uudesta asti vuoteen 2003 ja piti veneestä yleettömän hyvää huolta. Kuitenkin 95 vuoden ikä alkoi painaa joten vene oli myynnissä keltaisessa pörssissä josta minä sen bongasin ja isäni kanssa sitten erinäisten kommellusten kautta saimme luvan ostaa! Siis kyllä, aikaisemminkin oli jo muutama ostaja ollut mutta ukkopa ei suostunut myymään kun ei vakuuttunut veneen hyvästä jatkohuolenpidosta.
Vene ostohetkellä 2003:

Kun venettä lähdettiin hakemaan Sipoon Söderkullasta sattui veneen edelliselle omistajalle pieni vahinko, ja ajoi trailerin pankon veneen pohjan läpi sillä seurauksella että yksi 130mm leveä lauta katkesi irti 40cm matkalta keskeltä venettä ja pari rimaa meni poikki samalla. Vene siis upposi lähes samalla sekunnilla, mutta onneksi isäni oli kyydissä niin se ehti peruuttaa, kääntää sivuun ja kaasuttaa täysiä jotta vene pääsi vielä trailerin päälle. Siinä vene sitten upposi trailerin päälle noin 40cm ja keulassa lattianrajaan asti vettä ja takapäässä sen verran että mootorin laturi joutui veden varaan. Hitaasti ylös vetämällä se saatiin kuitenkin samalla ylös ja kuivaksi. Valitettavasti moottorin alla ollut öljynkeräyskaukalo täyttyi ja kaikki pari litraa vanhaa jäteöljyä ehti leviämään mattona veneeseen.
Vanha moottoriöljy ehti sitten imeytyä hyvin tuohon punaiseksi maalattuun sisäpohjaan joten päätimme ottaa sen punaisen maalin pois öljytahroineen. Tämän jälkeen sitten lakkasimme pohjan samoin menetelmin kuten oli uutenakin tehty. Kaikki kansiluukut tuli uusittua ja vaihdettua pleximuoviset kattoluukkujen lasit 10mm Lexan muoviin ja itse ikkunat vaihdettiin plexistä lasiin. Ulkopinnassa ollut punasävyinen lakka poistettiin ja tilalle kirkas lakka jotta veneen sävy ei olisi niin tumman puhuva.
Muutamia kommelluksia oli käytöön ottaessa kuten haljennut pakosarja ja pohjasta paikatun laudan vuotoa mutta muuten vene on toiminut kohtuullisen hyvin.
Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluisi moottorin ahtaminen Eaton M112 remmiahtimella. Tekninen toteutus olisi sikäli helppo, että pakoputkistoa ei tarvisi muuttaa lainkaan, ja ainoat isot muutokset olisi ahtimen telineen teko, ilmaputkien uudelleen veto ja ahdinpyörän laitto sekä dieselpumpun säädöt ahtamiselle. käytännössähän se tarkoittaa isompia elementtejä ja pari muuta muokkausta. Suunitelmissa on lähettää pumppu joko Mynä tai PP dieseliin. Teho tavoite on 180hv ja väännön tuplaaminen.
Kuvat kertoo enemmän:
Uusittuna

uusi rätti korotettuna eikä enää takaa vino, joten koko takatila on käytössä myös sateella

Pohja uusintakäsittelyn jälkeen, kuvassa jo useamman vuoden vanha käsittely eli vuodelta 2008.

Sisus kesken, uusista istuimista ja päälisistä en edes omista kuvia!! Kuvassahan ei istuimet ole paikallaan laisinkaan...

Jokapaikassa vähintään 183cm seisomakorkeus, paikoitellen korkeampikin (Tilaaja oli tilannut oman pituutensa mukaan, eli oli 60 luvulla 180cm pitkä mies).
