Blue Marlin -vene
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 04 Tammi 2006 20:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Blue Marlin -vene
Tänään ilmestyneessä Kauppalehdessä (26.1.) oli pitkän juttu Kotkan Puuvenekeskuksessa kunnostettavasta 12 mR Blue Marlin -purjeveneestä. Oli mielenkiintoinen juttu ja suosittelen lämpimästi sitä.
Kauppalehden juttuun ei ole vielä suoraa linkkiä, mutta tämän purjeveneen korjausurakasta on kirjoitettu muun muassa Kymen Sanomissa:
http://www.pihapiiri.fi/wmanage/files.p ... le_id=1262
Kauppalehden juttuun ei ole vielä suoraa linkkiä, mutta tämän purjeveneen korjausurakasta on kirjoitettu muun muassa Kymen Sanomissa:
http://www.pihapiiri.fi/wmanage/files.p ... le_id=1262
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 09:12
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Luin itsekin jutun työpaikalla Kauppalehdestä.
Kyseessä ei tosiaan ole ihan pieni kunnostusprojekti:
-kustannusarvio 1,6 miljoonaa euroa
-veneen pituus 21 m
-lyijykölin paino 16 ton
-mm kaikki kylkilaudat ja metallikaaret uusitaan (tilattu yli 10 kuutiota mahonkia)
Käytännössä vene rakennetaan kokonaan uudestaan.
Kauppalehden jutussa pisti silmään kohta, jossa puhuttiin veneen kyllästämisestä.
Suora lainaus artikkelista:
"Kyllästääkö vene vai eikö kyllästää, ja jos niin millä. Sitä on vielä vuosi aikaa miettiä. Pohjoismaissa puuveneet on perinteisesti kyllästetty, mutta muualla ei. Jos mahonki kyllästetään, siihen käytetään todennäköisesti Owatrolin ja Hempelin tuotteita tai itsesekoitettua pellavaöljyversiota ja myöhemmin lahonestoainetta."
Siis JOS mahonki kyllästetään...
Kyseessä ei tosiaan ole ihan pieni kunnostusprojekti:
-kustannusarvio 1,6 miljoonaa euroa
-veneen pituus 21 m
-lyijykölin paino 16 ton
-mm kaikki kylkilaudat ja metallikaaret uusitaan (tilattu yli 10 kuutiota mahonkia)
Käytännössä vene rakennetaan kokonaan uudestaan.
Kauppalehden jutussa pisti silmään kohta, jossa puhuttiin veneen kyllästämisestä.
Suora lainaus artikkelista:
"Kyllästääkö vene vai eikö kyllästää, ja jos niin millä. Sitä on vielä vuosi aikaa miettiä. Pohjoismaissa puuveneet on perinteisesti kyllästetty, mutta muualla ei. Jos mahonki kyllästetään, siihen käytetään todennäköisesti Owatrolin ja Hempelin tuotteita tai itsesekoitettua pellavaöljyversiota ja myöhemmin lahonestoainetta."
Siis JOS mahonki kyllästetään...
Ilkka