Wickströmin venttiilien välykset
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Wickströmin venttiilien välykset
Eli omistan tollaisen sylinterikannettoman Wickströmin vm 35. Paljonko pitäisi olla välystä venttiileissä? Olen pitänyt sellaista 0,7mm. Teetin venttiileihin hionnan, ja nyt olisi taas välysten laittaminen kohdalleen tiedossa.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Moi!
W1:ssä on ohjekirjan mukaan imu 0,25 mm ja pako 0,30 mm moottorin ollessa kylmä.
Ei tietenkään tarkoita, että vanhemmassa wickströmmissä olisi samat, mutta antanevat suuntaa. Tärkeäähän on se, että venttiilit eivät kanna, eivätkä ala kantamaan myöskään koneen lämmitessä. Periaatteessa kai auki jäävä pakoventtiili voi palaa ajan mittaan. Rakoa tarvittaneen siihen, että venttiili ei ala kantamaan venttiilivarren pidentyessä lämpölaajenemisen seurauksena. 0,7 mm kuulostaa aika paljolta, mutta jos se kerran on sillä toiminut, niin olisiko toimiva? Imussa riittää yleensä pienempi välys, siis yleensä.
Liian suuren venttiilivälyksen seurauksia voi vain arvuutella.. periaatteessa venttiili on kai lyhyemmän aikaa auki, joka periaatteessa vaikuttaa käyntiin. Mutta että missä vaiheessa sillä on joku todellinen merkitys, on vaikea tietää.
Tekikö tuollaisen hionnan joku firma? Mahtaako olla kovin hintavaa touhua? Ei nyt tartte summia paljastaa, mutta oliko konjakki- vaiko kossupullon verran? Kiinostaa ihan vaan "akateemisessa" mielessä, kun olen niitä itsekkin hioskennellut, jos mitä ovat kovin rönttöset olleet.
Tässä tämmöinen mielipiteeni :=D
W1:ssä on ohjekirjan mukaan imu 0,25 mm ja pako 0,30 mm moottorin ollessa kylmä.
Ei tietenkään tarkoita, että vanhemmassa wickströmmissä olisi samat, mutta antanevat suuntaa. Tärkeäähän on se, että venttiilit eivät kanna, eivätkä ala kantamaan myöskään koneen lämmitessä. Periaatteessa kai auki jäävä pakoventtiili voi palaa ajan mittaan. Rakoa tarvittaneen siihen, että venttiili ei ala kantamaan venttiilivarren pidentyessä lämpölaajenemisen seurauksena. 0,7 mm kuulostaa aika paljolta, mutta jos se kerran on sillä toiminut, niin olisiko toimiva? Imussa riittää yleensä pienempi välys, siis yleensä.
Liian suuren venttiilivälyksen seurauksia voi vain arvuutella.. periaatteessa venttiili on kai lyhyemmän aikaa auki, joka periaatteessa vaikuttaa käyntiin. Mutta että missä vaiheessa sillä on joku todellinen merkitys, on vaikea tietää.
Tekikö tuollaisen hionnan joku firma? Mahtaako olla kovin hintavaa touhua? Ei nyt tartte summia paljastaa, mutta oliko konjakki- vaiko kossupullon verran? Kiinostaa ihan vaan "akateemisessa" mielessä, kun olen niitä itsekkin hioskennellut, jos mitä ovat kovin rönttöset olleet.
Tässä tämmöinen mielipiteeni :=D
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Juu hionnan teki kanervan autoliike uudessakaupungissa. Hinta 15€.. Oli pakoventtiili päässyt ruostumaan, kun kone oli seissyt noin 5 vuotta. Kyllä juu tuon tiesin, että venttiili ei saisi jäädä kantamaan, silloinhan ei ole edes kunnon puristuksia. Olen kysellyt vanhoilta kalamiehiltä välyksistä ja ovat vain sanoneet, että laita puukko sinne väliin... :D
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Kansalliskisrjastossa on erittäin hienosti digitoituna Wikström materiaalia: http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... alphabet=W
Sieltä saattais löytyä välystietoja.
JOS yritetään päätellä, niin:
Välys on suunniteltu sitä varten, että sylinterin ja venttiilikoneiston lämpötilaeroistajohtuva pituusvaihtelu ei aiheuta ongelmia = venttiilien kantamista tai suuresta välyksestä johtuvaa kolkatusta.
Eli, sylinterin ja venttiilin nostimien lämpötilaerohomma.
Kun kyseessä on valurautainen pata ja nostimet on terästä, niin siitä voi päätellä , että hyvin pienetkin välykset on riittävät. Tämä johtu siitä, että painavissa rautaosissa lämpö johtuu hissukseen ja osat lämpenee samaan tahtiin. (Tilanne siis täysin päinvastainen, kuin alumiinilohkoisissa koneissa)
Matalakierroksisissa koneissa tuo välys ei ole niin nökönuukaa kumminkaan.
Noin lonkalta sanoisin, että jos kone olis mun, niin laittaisin välykseksi 0.2. jos siellä on jotain 0.1 -0.5, niin se on OK..
Varmaan ennenmuinoin ovat taittaneet kartongin kahteen kertaan ja säätäneet välykset sillä.
Risto
Sieltä saattais löytyä välystietoja.
JOS yritetään päätellä, niin:
Välys on suunniteltu sitä varten, että sylinterin ja venttiilikoneiston lämpötilaeroistajohtuva pituusvaihtelu ei aiheuta ongelmia = venttiilien kantamista tai suuresta välyksestä johtuvaa kolkatusta.
Eli, sylinterin ja venttiilin nostimien lämpötilaerohomma.
Kun kyseessä on valurautainen pata ja nostimet on terästä, niin siitä voi päätellä , että hyvin pienetkin välykset on riittävät. Tämä johtu siitä, että painavissa rautaosissa lämpö johtuu hissukseen ja osat lämpenee samaan tahtiin. (Tilanne siis täysin päinvastainen, kuin alumiinilohkoisissa koneissa)
Matalakierroksisissa koneissa tuo välys ei ole niin nökönuukaa kumminkaan.
Noin lonkalta sanoisin, että jos kone olis mun, niin laittaisin välykseksi 0.2. jos siellä on jotain 0.1 -0.5, niin se on OK..
Varmaan ennenmuinoin ovat taittaneet kartongin kahteen kertaan ja säätäneet välykset sillä.
Risto
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Onkos niillä "tarkoilla" välys tiedoilla muuta kuin periaate väliä.
Jos venttiili ei kanna eikä kolkata ja moottori käy niikuin kuuluu, silloinhan se on kohdallaan. ?
Ennen muinoin venttiilit säädettiin aina näppituntumalla / korvakuulolta....
Jos venttiili ei kanna eikä kolkata ja moottori käy niikuin kuuluu, silloinhan se on kohdallaan. ?
Ennen muinoin venttiilit säädettiin aina näppituntumalla / korvakuulolta....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
No onhan tuo välysten mittaaminen vähän tuommoista "hifistelyä" mutta kuitenkin. Mutta tärkeää on se että vlystä on, muuten palaapi venttiili. Potkuriakselin laipasta kannattaa kyllä oikeastikin välykset kattoa, on meinaan iteltä menny toisen veneeni akseli poikki, kun ei oltu katottu välyksiä. Vene oli ollut maissa n10v, ennenkuin ostettiin se, ja runko oli sen verran elänyt, että välystä oli noin 3mm
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Onkos tuossa -35 vuoden umpipää wikessä nostimet lautasnostimet joiden pituutta pystyy muuttamaan?
Itsellä on tuo umpiää maamoottori projekti -26 vuodelta ja siinä on vielä rullavivut jotka nostaa kiinteitä nostimia ja tuossa välystä on säädetty ilmeisesti jälkeenpäin tehdyillä kupeilla mitkä tulee nostin tapin päähän.
Itsellä on tuo umpiää maamoottori projekti -26 vuodelta ja siinä on vielä rullavivut jotka nostaa kiinteitä nostimia ja tuossa välystä on säädetty ilmeisesti jälkeenpäin tehdyillä kupeilla mitkä tulee nostin tapin päähän.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma