Sellanen tuli tässä mieleen että onko kukaan vakavissaan jaksanut miettiä että koneen tarvitsee olla täysin lämmin ennen glykoleiden läpi hurauttamista, jotta termostaatin läpi pääsee pakkasestoa myös lohkoon/kaikkialle muuallekin? Jos kone kylmänä, silloinhan tavara lentää lähes suoraan pakosarjaan...
Ainakin meidän seurassa suurin osa porukasta ajaa glykolit sisään kylmään koneeseen.
Itse käytin moottorin lämpimäksi tänä vuonna ja heti ylos saatuani höräytin uudelleen padan käyntiin ja mömmöt sissään:)
Glykoleiden ajosta...
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Glykoleiden ajosta...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
kehitellään aihetta vähän...!
kummalla "puolella" se termostaatti on? glykoli/makeavesi, vai meri/raakavesi puolella?
onko molemissa termari jonka tarvii aueta?
--Janne--
ps: tältä näyttä Perkinsin jäähdytys

kummalla "puolella" se termostaatti on? glykoli/makeavesi, vai meri/raakavesi puolella?
onko molemissa termari jonka tarvii aueta?
--Janne--
ps: tältä näyttä Perkinsin jäähdytys

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jos kone on merivesijäähdyteinen niin kierrättää siinä vähän aikaa makeaa vettä ja sitten ottaa letkut irti ja nostaa molemmat päätä kannen yläpuolelle sekä täyttää tratilla muutamaan otteeseen molemmista päistä ja puristelee letkuja niin eiköhän se siitä. Voi olla että kannen osalta joutuu ilmaamaan vaikkapa lämpömittarin anturista. Termostaatissa pitäisi olla ns. vapaakiertoreikä joka päästää nestettä aina pikkasen läpi joten sen irroittaminen on tarpeetonta. Impellerin voi löysätä irti jos haluaa mutta sitä eivät kaikki tee.
Jos taas makeavesijäähdytteinen niin koneessa on jo glycolit tai ainakin pitäisi olla. Merivesipuolen voi sitten täyttä samalla tapaa "ylhäältä päin" merivesipumppuun asti mikäli ei irrota impelleriä eikä siitä glycolista ole haittaa siellä ottopuolellakaan.
Tai sitten voi tietysti täyttää sydeemit käynnistämälä koneen hetkeksi mutta minusta "käsitäyttö" on helpompi tehdä siinä muun syyshuollon yhteydessä ja tuleepahan samalla nähtyä missä kunnossa letkut ja kiristimet ovat.
Tulipa selitettyä hankalasti mutta...
Jos taas makeavesijäähdytteinen niin koneessa on jo glycolit tai ainakin pitäisi olla. Merivesipuolen voi sitten täyttä samalla tapaa "ylhäältä päin" merivesipumppuun asti mikäli ei irrota impelleriä eikä siitä glycolista ole haittaa siellä ottopuolellakaan.
Tai sitten voi tietysti täyttää sydeemit käynnistämälä koneen hetkeksi mutta minusta "käsitäyttö" on helpompi tehdä siinä muun syyshuollon yhteydessä ja tuleepahan samalla nähtyä missä kunnossa letkut ja kiristimet ovat.
Tulipa selitettyä hankalasti mutta...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Tarkennuksena että juuri raakavesi jäähdytteisestä koneesta tässä puhuin. Eikös suljetulla kierrolla olevissa olevissa vehkeissä ole pakkaskestävät mömmöt sisällä jokatapauksessa, aivan kuten autoissakin. Ja tällöin ei tarvitse mitään ajella sisään... Ai mutta tottakait se jäähdytyslaipastokin tarvitsee pakkaskestoa - stupid me. Noh, mutta sisäinen kierto tuskin mitään huolto tarvitsee jos pakkaskesto ok?
Vai velimatti tekee pumppauksen manuaalisesti:) Tapansa meillä kaikilla:)
Vai velimatti tekee pumppauksen manuaalisesti:) Tapansa meillä kaikilla:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei siinä mitään pumpata, lirutellaan vaan. Sen verran on jo tähän ikään laiskistunut että pelkkä liruttelu riittää 
Mielestäni on ihan hyvä saada talveksi kuivuneelle merivesipuolellekin edes jotakin ruostesuojaa laittamalla sinne jäähdytysnestettä varsinkin kun homma ei ota montaa minuuttia jos on törppö lähellä.
Mutta ei se toki pakko ole

Mielestäni on ihan hyvä saada talveksi kuivuneelle merivesipuolellekin edes jotakin ruostesuojaa laittamalla sinne jäähdytysnestettä varsinkin kun homma ei ota montaa minuuttia jos on törppö lähellä.
Mutta ei se toki pakko ole

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."