KUVAT / ENFIELD DIESEL BOXER

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
RANTAPEI
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
Paikkakunta: tampere

KUVAT / ENFIELD DIESEL BOXER

Viesti Kirjoittaja RANTAPEI » 21 Marras 2007 22:27


bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 22 Marras 2007 13:46

Enpä ole moista ikinä paatissa nähnyt, ei passaa hukata tommosta, voi olla joskus arvokas. Millanen takasinottolaite mahtaa olla, eli vaihteisto.

RANTAPEI
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja RANTAPEI » 23 Marras 2007 11:36

Kiitos Mielenkiinnostanne!
Vaihteisto on - luulisin, en ole varma - jonkintyyppinen omatekemä
keskipakoiskytkimellä varustettu varmatoiminen yksinkertaisuus.
Myyjä oli metallimies ja aikamoinen Pelle Peloton joka teki komeita
muutostöitä mielensä mukaan.
Lämmin jäähdytysilma tulee normaalisti ulos avotilaan, mutta kylmällä
ilmalla sen voi johtaa hyttiin, jolloin siellä voi melkein saunoa.
Moottorissa myös veivikäynnistys, no se kyllä raskas mutta toimii.
Koneen tilavuus on n.1.2 ltr ja puristusta riittää; ilman puolipuris-
tinta sitä ei pyöritä millään.
Varaosien saanti mahdotonta: onneksi ed. omistaja vaihtoi kaikki apu-
laitteet edes Volvo-peräisiin.
Konetta ei kyllä ajamalla saa loppuun....

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja caracal » 24 Marras 2007 22:08

Löytyisiköhän tuolta mitään, mitä et vielä tiedä?

http://www.royalenfield.org.uk/stationary_engines.php

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja caracal » 24 Marras 2007 22:51

Missä veneessä sulla muuten on toi kone? Kuvista päätellen limisaumainen purkkari, Nässylläkö se on?

Googlettamalla löytyi tämä:
http://www.gatago.org/nl/sport/varen/56444531.html
Joku hollantilainen kyselee Enfield driveista, ja hänelle neuvotaan Bob Knowles -niminen kontakti,
http://www.bobknowles.demon.co.uk/
Mainostaa tietävänsä jotain moottoreistakin.

http://www.oldmarineengine.com/discus/messages/3/3.html
Tuolla taas hengenheimolaiset keskustelee noista moottoreista useammassakin viestissä.

Onpas mielenkiintoinen tapaus!

RANTAPEI
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja RANTAPEI » 29 Marras 2007 14:02

Vene on vuodelta -55 ja rakennettu ilmeisesti Göteborgin lähellä,
historia on hieman tuntematon vaikka ed. omistaja piti sitä lähes
30 vuotta, ilmeisesti unohtanut asioita ....
Hyvässä kunnossa, tammesta rakennettu limisaumainen pitkä-
kölinen Bohusjulle,
Mahonkia ja tiikkiä kannessa.7.6x2.6 m ja 3.5 ton

Tässä muutam kuva ja video, toivottavasti toimii:

http://picasaweb.google.fi/rantapei/200 ... 6sxgYzXyFA


Vesirajan alapuoliset osat olivat käsitelty Bilteman kotelosuoja-ai-
neella - vene on ollut makeassa vedessä koko ajan - myyjän mielestä
se on ollut paras ratkaisu pohjan käsittelyyn????
Miten se olisi parasta käsitellä ensi keväänä?
Kamala irroittaminen siinä bitumissa vaikka pohja pestiin hyvin
painepesurilla niin se on siellä kiinni kuin tauti - vai laitanko vaan
uudet kotelosuojamassat ensi keväänä?

RANTAPEI
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Syys 2007 10:26
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja RANTAPEI » 29 Marras 2007 14:20

Täkeimmät unohtui sählätessäni noiden kuvien kanssa:
Kiiitoksia Enfield linkistä - laitoinkin sinne jo kyselyä ohjekirjasta tms:sta -
omani hieman rispaantunut ja kiinniliimautunut.
Vene on ja pysyy merellä ainakin toistaiseksi...

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja caracal » 29 Marras 2007 23:19

Soman näköinen pursi!
Ihan huutaa ympärilleen ulkosaaria, pannukahvia ja mustikkapiirakkaa.

Vastaa Viestiin