Kysäisen vanhemmilta konemestareilta mitä pitäisi ajatella siitä, kun jossain Wiken ohjeissa kirjoitettuna lukee että männän front merkki (arvattavasti pienen kolmion kärki) tulee osoittaa vauhtipyörän suuntaan ja omassa raadossani se on ollut toiseen suuntaan. Pitäisikö nyt kokoamisen yhteydessä kääntää toisin päin vai annanko olla sillensä? Puristukset oli ainakin ennen purkamista asialliset ja sylinteriputki mielestäni aivan siistissä kunnossa. En siis ajatellut uusia renkaita tai hoonata reikää tässä vaiheessa.
Osaako joku kertoa miksi männän pitää olla johonkin suuntaan - liittyykö ehkä voiteluun?
Vastauksella Ei tällä kertaa ole kiirettä - laitan vain nyt koneen kasaan ja käynnistelen vuoden kahden päästä.
wikström W-1 mäntä
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
wikström W-1 mäntä
Viinamäenmiäs
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Nelitahtikoneissako JuhaL?
Empä ole koskaan nähnyt nelitahtikonetta jossa mäntä voidaan asentaa siten - en edes 2 tahtista...
Männän suunta merkki johtuu useimmiten nelitahtikoneissa laen muotoilusta suhteessa kansiventtiileihin, kaksitahtikoneissa laen muotoilusta imu/pakoaukkoihin nähden tai molemmissa tapin hienoisesta epäkeskeisyydestä suhteessa kampiakselilinjaan.
Mutta W-sarjassa tuota huolta ei ole. Merkki on männänvalmistajan laittama merkki "ihan muuten vaan" koska samaa mäntää käytetään monessa erimallisessa ja kansirakenteeltaan erilaisessa koneessa.
Jos mäntä on kerran ollut 180 astetta "pielessä" ja homma on toiminut niin se on taatusti hakenut paikkansa sylinterissä. Mutta jos sen nyt menee kääntämään "oikein päin" niin paikanhaku alkaa uudestaan sillä mäntä kuluu aina hieman yläosasta ja helmasta soikeaksi pyörimissuuntaan nähden.
Eli asenna samoin kuin se olikin eli väärinpäin
Empä ole koskaan nähnyt nelitahtikonetta jossa mäntä voidaan asentaa siten - en edes 2 tahtista...
Männän suunta merkki johtuu useimmiten nelitahtikoneissa laen muotoilusta suhteessa kansiventtiileihin, kaksitahtikoneissa laen muotoilusta imu/pakoaukkoihin nähden tai molemmissa tapin hienoisesta epäkeskeisyydestä suhteessa kampiakselilinjaan.
Mutta W-sarjassa tuota huolta ei ole. Merkki on männänvalmistajan laittama merkki "ihan muuten vaan" koska samaa mäntää käytetään monessa erimallisessa ja kansirakenteeltaan erilaisessa koneessa.
Jos mäntä on kerran ollut 180 astetta "pielessä" ja homma on toiminut niin se on taatusti hakenut paikkansa sylinterissä. Mutta jos sen nyt menee kääntämään "oikein päin" niin paikanhaku alkaa uudestaan sillä mäntä kuluu aina hieman yläosasta ja helmasta soikeaksi pyörimissuuntaan nähden.
Eli asenna samoin kuin se olikin eli väärinpäin

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
- Viesti:
Olisi pitänyt kuulla intuition ääntä eikä lähteä tutkimaan mäntää lähemmin. Nyt sen kertaalleen käänsin ja huomasin öljyrenkaassa halkeaman. Eli yritän vielä jostain metsästää sopivat männänrenkaat ja käännän takaisin.Veli-Matti kirjoitti:Eli asenna samoin kuin se olikin eli väärinpäin ;-)
Viinamäenmiäs