wikström W-1 mäntä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

wikström W-1 mäntä

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 23 Elo 2007 14:24

Kysäisen vanhemmilta konemestareilta mitä pitäisi ajatella siitä, kun jossain Wiken ohjeissa kirjoitettuna lukee että männän front merkki (arvattavasti pienen kolmion kärki) tulee osoittaa vauhtipyörän suuntaan ja omassa raadossani se on ollut toiseen suuntaan. Pitäisikö nyt kokoamisen yhteydessä kääntää toisin päin vai annanko olla sillensä? Puristukset oli ainakin ennen purkamista asialliset ja sylinteriputki mielestäni aivan siistissä kunnossa. En siis ajatellut uusia renkaita tai hoonata reikää tässä vaiheessa.

Osaako joku kertoa miksi männän pitää olla johonkin suuntaan - liittyykö ehkä voiteluun?

Vastauksella Ei tällä kertaa ole kiirettä - laitan vain nyt koneen kasaan ja käynnistelen vuoden kahden päästä.
Viinamäenmiäs

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 23 Elo 2007 21:45

W1:n männästä nyt en mitään tiedä mutta noin yleisesti männäntappi voi olla epäkeskeisesti männässä ja jos mäntä on väärin päin niin voi aiheutua ylimääräistä männän naputusta .

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05 Heinä 2007 00:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 23 Elo 2007 22:20

Männänrenkaiden tappi ei saa osottaa imu/pako aukkoon, sillä muuten männänrenkaan pää saattaa pullistua ja katketa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Elo 2007 11:05

Nelitahtikoneissako JuhaL?
Empä ole koskaan nähnyt nelitahtikonetta jossa mäntä voidaan asentaa siten - en edes 2 tahtista...

Männän suunta merkki johtuu useimmiten nelitahtikoneissa laen muotoilusta suhteessa kansiventtiileihin, kaksitahtikoneissa laen muotoilusta imu/pakoaukkoihin nähden tai molemmissa tapin hienoisesta epäkeskeisyydestä suhteessa kampiakselilinjaan.
Mutta W-sarjassa tuota huolta ei ole. Merkki on männänvalmistajan laittama merkki "ihan muuten vaan" koska samaa mäntää käytetään monessa erimallisessa ja kansirakenteeltaan erilaisessa koneessa.
Jos mäntä on kerran ollut 180 astetta "pielessä" ja homma on toiminut niin se on taatusti hakenut paikkansa sylinterissä. Mutta jos sen nyt menee kääntämään "oikein päin" niin paikanhaku alkaa uudestaan sillä mäntä kuluu aina hieman yläosasta ja helmasta soikeaksi pyörimissuuntaan nähden.
Eli asenna samoin kuin se olikin eli väärinpäin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 26 Elo 2007 22:20

Veli-Matti kirjoitti:Eli asenna samoin kuin se olikin eli väärinpäin ;-)
Olisi pitänyt kuulla intuition ääntä eikä lähteä tutkimaan mäntää lähemmin. Nyt sen kertaalleen käänsin ja huomasin öljyrenkaassa halkeaman. Eli yritän vielä jostain metsästää sopivat männänrenkaat ja käännän takaisin.
Viinamäenmiäs

Vastaa Viestiin