Kansanveneen kansi remontti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
rsaaristo
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Huhti 2004 17:08

Kansanveneen kansi remontti

Viesti Kirjoittaja rsaaristo » 09 Huhti 2004 17:14

Tänä keväänä aloin etsiä syytä minkä takia kovalla vesisateella nenääni tippui aina silloin tällöin vesipisara punkalla maatessani.
Nyt tuntuu siltä, että sohaisin ampiaispesää, sillä raotin kannenpäälle vedettyä mattoa ja huomasin järkytyksekseni, että kannessa oleva puu oli joiltain paikoilta jo aivan hapertunutta ja mustaa. Nyt mielessäni pyörii suuret summat joita kunnostukseen voi saada uppoamaan, mikäli kyse ei ole muutamasta laudasta.
Mikä siis neuvoksi? Mitä kansiremontti maksaa, entä mitä maksaa uusi kansimatto ja ketkä ovat sellaisia tekijöitä, joihin kannattaa luottaa?

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 10 Huhti 2004 17:49

Hinta riippuu siitä mihin ratkaisuun päädyt. Oma (summan mutikka) veikkaus on että havuvaneri + muovimatto yhteensä n. 1000-1500 €. Siihen työn hinta päälle. Niiden kansimattojen tarjonta on varmaan nykyään aika suppeata ja hinnatkin voivat sen myötä olla aika suolaisia. Seppälän venetarvikkeesta näitä tarvikkeita sai ainakin männävuosina. Jos folkkari on 7,64 pitkä, sitä mattoa saattaa mennä jopa 15 metriä.

- Petri

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 13 Huhti 2004 08:48

niin totanoinnaan nääs...
Vaneri ´hintaa en tiedä mutta ei toi voi kovin kallista olla...
Neljäneliöö oregonpineä kansirimoiksi yht. 100 euroo ja 30 metriä siperian lehtikuusta 10mm X 150mm yht 50 euroo
(tavara on lankkuna eli sahaukset päälle)
Lakat ja hiomapaperit ja sikaflexit n. 100 euroo...

Ei toi kovin kalliiksi tulis noinkaan jos itte jotain vielä tekiskin...:-)

carina
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Tammi 2004 22:38
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

folkkarin kansi

Viesti Kirjoittaja carina » 13 Huhti 2004 10:58

Havuvaneri 12 mm TikRak Oy:stä Keravalta noin 20 e / neliö.
Mielestäni "muovimatto" vanerin päälle kuullostaa pahaenteiseltä,
Kansi ei hengitä ja mahdollisesti erinäisten läpivientien kautta alle päässyt vesi jää muhimaan rakenteisiin.
Itse olen vaihtanut omassa folkkarissani nyt kohta noin puolet kannesta, ja aion päällystää sen puuvillakankaalla, paksulla sellaisella (420 g/m2) ynnä öljymaalilla, eli liimmaan kankaan maalilla kiinni, jonka jälkeen kankaan päälle 2-3 kerrosta maalia.
Viikonloppuna purettiin juuri viimeiset happamat paikat pois, olivat käyttäneet filmivaneria korjauspaloina ruffin etupuolella, sen jälkeen muovimattoa päälle....lopputulos on, että kannatinpalkki joka on ruffin etuseinässä kelpaisi lähinnä emännälle kukkapenkiksi...

t
Max
S/y Carina
F L-167

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 13 Huhti 2004 11:11

"Muovimatto" katteena on omien havaintojen mukaan hyvin yleinen puufolkkareissa. Perinteinen purjekangaskansi on hyvin tehtynä hämästyttävän kaunis ja varmasti teknisestikin erinomainen. Se havuvanerin laaja käyttö vähän ihmetyttää minuakin, eikö aivan yleisesti kehoteta käyttämään marine ply -laatua? Näin kerran -84 vuosimallin puufolkkarin kannen alla sienen valkoisen heltan rustiraudan lähellä! Rustin läpivienti vuoti hyvin huomaamattomasti hiljalleen ja lämmin kostea kesä teki tehtävänsä.

- Petri

Vipa
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: folkkarin kansi

Viesti Kirjoittaja Vipa » 13 Huhti 2004 21:48

carina kirjoitti:Itse olen vaihtanut omassa folkkarissani nyt kohta noin puolet kannesta, ja aion päällystää sen puuvillakankaalla, paksulla sellaisella (420 g/m2) ynnä öljymaalilla, eli liimmaan kankaan maalilla kiinni, jonka jälkeen kankaan päälle 2-3 kerrosta maalia.
Mitä maalia tarkkaan ottaen olit aikeissa käyttää?? Minulla on samanlainen homma edessä hai-paattini kannen kanssa muutaman viikon päästä, hankin vain vielä hieman paksumpaa l. 720g/m2 kangasta.

Ihan öljymaalia en ole itse aikonut käyttää, koska yhdenkin maalikerroksen kovettuminen vie pirun kauan aikaa. Alkydimaalit taas ovat melkein kaikki tiksotrooppisia (kirosana!), joita en ole saanut levitettyä isompiin pintoihin koskaan tasaisesti. Olen käyttänyt joissakin hommissa Betoluxia, mutta se on ehkä turhan kova, kiiltävä (eli liukas) ja joustamaton tuohon hommaan. Varsinaisia pehmeitä kansimaalejakaan (Hempel, International) en haluaisi käyttää, koska en usko tarvitsevani lisäpitoa kangaskannelle, ja olen pariltakin kaverilta kuullut niistä irtoavan väriä vielä kuivuttuaan niin että kannella kontatessa polvenkohdat ovat värjäytyneet.

Olen hieman pähkäillyt Uulan ovi- ja ikkunamaalin ( http://www.uula.fi/suomeksi/ovi-_ja_ikkunamaali.html ) käyttämistä, täytynee vaan vielä kysellä Uulalta mitä mieltä he ovat kyseisen maalin käyttämisessä kangaskannessa. Tuoteselostesivulla lukee ettei kyseinen maali sovi 'ulkoseiniin'.

Vipa

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 14 Huhti 2004 08:23

Päällystin kerran folkkarin ruffin purjekankaalla ja maalasin siihen päälle Uulan kerman värisen lakkamaalin. Alla oli alkuperäinen puurimakansi. Pohjatyöt (kyllästysaine, kittaus jne) kannattaa tehdä huolellisesti. Kiristin kankaan paikoilleen pienillä kuparinupeilla, joita naulasin varsin tiheään reunalistan alle. Eikä sen kuivumisen kanssa ollut mitään ongelmaa. Kangas imee maalia varsin paljon ja sitähän kannattaa varmaan huoltomaalata jonkun vuoden välein keväisin. Tuli tosi nätti ja pitävä (ainakin omasta mielestäni ;). Purjekankaassa on muuten myös se hyvä puoli että esteetikko voi valita kannen värityksen melko tarkkaan muiden puurakenteiden värisävyjen mukaisesti. Muutenkin kannesta tulee hyvin aidon ja alkuperäisen näköinen.

Petri

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 14 Huhti 2004 08:38

Aito pellavaöljymaali, kuten vaikka Uulan tavallinen ulkomaali käy hyvin. Se toimii just sillä tavalla kuin maalin on ajateltu kankaan kanssa toimivan, öljymaaleillahan ne on tehty maailman sivu. Alkydimaalit ovat jo kovia ja Betolux uretaanialkydina se vasta kovaa onkin.

Öljymaalin hyviin ja huonoihin ominaisuuksiin kuuluu se että se liituuntuu. Eli siis kun vernissa hiukan kuivuu ja kuluu pinnasta pois, niin sen sitoma pigmentti muuttuu irtonaisemmaksi ja voi hierottaessa lähteä poiskin. Huoltomaalausta ajatellen tällaiseen pintaan tarttuu uusi maali hyvin, mutta jos kannen jättää kovin moneksi vuodeksi maalaamatta niin polviin voi tarttua vähän irtopigmenttiä, joka kyllä lähtee pois.

Kannattaa varmaan vielä varmistaa Uulalta mitä suosittelevat ensisijaisesti, uskon että suosittelevat suoraan Uula Pellavaöljymaalia. Ihan valkoinen on kannessa liian kirkas, mutta pellavaöljymaalien autuus on siinä että niitä voi itse sävytellä mielin määrin maaväreillä.

Uulan Venelakkaa pitäisi muuten kokeilla, se on vähän saman sorttista öljylakkaa kuin Le Tonkinois, kuuleman mukaan vähän pehmeämpää. Ja voipi olla että lyijymönjän kiellon jälkeen joudutaan siirtymään sinkkivalkoispohjamaaliin veneiden pohjissa, sitäkin saa uulalta valmiiksi.

Pekka

carina
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Tammi 2004 22:38
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Maali kangaskannen kanssa

Viesti Kirjoittaja carina » 15 Huhti 2004 23:08

Joo, juttelin keravan Väripirtin myyjän kanssa, ja todettiin että Unica valkoinen on jees, mutta saman asian ajaa tikkurilan Futura, joka on hiukan halvempi. Perinteisen öljymaalin ongelma lienee se, että se ei kovetu tarpeeksi, eli suomeksi "p***a tarttuu kiinni" kesäan aikana. mene ja tiedä, taidan itse vetästä Futuraa kanteen....sittenhän sen näkee!


t

max
S/y Carina
F L-167

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16 Huhti 2004 09:35

Mjaa, pehmeässä, joustavassa kankaassa mielestäni kovat uretaanimaalit ovat niin väärässä paikassa kuin olla ja voi. Eipään olisi ensimmäinen kerta kun maalikaupan mies ei mitään veneestä ymmärrä. Tämä siis koskee Unicaa, Futurasta en löytänyt tietoja. Oletko varma että Futura on Tikkurilan maali, ainakaan Tiksin sivut eivät tunnistaneet koko maalia vaikka kaikista pitäisi olla käyttöturvatiedotteet ja käyttöohjeet saatavilla?

Mielestäni olet saanut väärän neuvon kaupasta. Alkydimaali vielä joustaisi pikkuisen, mutta uretaanimaali on kansikankaassa väärä aine. Öljymaalilla on toki omat ominaisuutensa, mutta jos vetelet vanhan öljymaalin päälle kovaa uretaanimaalia niin se ei ensinnäkään pysy siinä pehmeän maalin päällä vaan halkeilee ja hilseilee ja toisekseen ei elä sen kankaan mukana.

Mieti vielä. Olis tylsää vaihtaa kangas vain sen takia että siinä on päällä väärä maali joka ei pysy.

Pekka

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Futura

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Huhti 2004 10:01

Moi
Futura on Teknoksen Uretaani-alkydi-lakkamaali. lisätietoja :http://www.teknos-group.com/fi_fi/
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

carina
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Tammi 2004 22:38
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

futura

Viesti Kirjoittaja carina » 16 Huhti 2004 10:23

Joo, sekoilin kirjoittaessani, Teknoksen tuotteitahan Futura on!!!!

Niin, kyseessähän on uusi kangas puhtaan vanerin päälle.
Ehkä se sitten on kuitenkin se Unica, sitä ainakin laitettiin veistämöllä toiseen folkkarin kanteen jolle tehtiin sama remppa kuin mitä me nyt tehdään.

t.

Max
S/y Carina
F L-167

Vipa
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:29
Paikkakunta: Helsinki

Uulan maaleja kangaskanteen?

Viesti Kirjoittaja Vipa » 18 Huhti 2004 21:06

Pekka Huhta kirjoitti: Kannattaa varmaan vielä varmistaa Uulalta mitä suosittelevat ensisijaisesti, uskon että suosittelevat suoraan Uula Pellavaöljymaalia. Ihan valkoinen on kannessa liian kirkas, mutta pellavaöljymaalien autuus on siinä että niitä voi itse sävytellä mielin määrin maaväreillä.
Kyselin sitten Uulalta mitä he suosittelisivat kangaskannessa käytettäväksi; vaihtoehdoiksi mainitsin pellavaöljymaalin tai ovi- ja ikkunamaalin (entinen lakkamaali). Tässäpä alla heidän vastauksensa teidänkin tiedoksenne.

-- Uula --
Meillä ei ole antaa sinulle ihan jämptiä vastausta kysymykseesi, mutta kuulemma on pellavaöljymaalia käytetty joskus kyseiseen tarkoitukseen. Pellavaöljymaali kuitenkin on parempi vaihtoehto ulkokäyttöön. Kuivumisajalle emme voi mitään ja pellavaöljymaalilla maalattaessa on ensiarvoisen tärkeää maalata hyvin ohuita kerroksia, muuten maali rypistyy ja kuivumisaika pitenee huomattavasti.

Emme voi suositella tuotteitamme kyseiseen käyttöön, koska itsellämme ei ole kokemusta.
-- Uula --

Täytyy vielä pari hetkeä pohtia maalivalintaa, minua kun ei millään huvittaisi odottaa päiväkausia pellavaöljymaalin kovettumista. Ovi- ja ikkunamaali alkaa tuntumaan kuitenkin todennäköisimmältä vaihtoehdolta.

Vipa

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Re: Uulan maaleja kangaskanteen?

Viesti Kirjoittaja Saima » 18 Huhti 2004 21:27

Vipa kirjoitti:Emme voi suositella tuotteitamme kyseiseen käyttöön, koska itsellämme ei ole kokemusta.
-- Uula --
Poikkeuksellista kaupallisessa maailmassa! Antaa luotettavan kuvan, eikä mitään mainos- ja myyntipuheita. Hienoa.

Vipa
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:29
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vipa » 21 Huhti 2004 19:01

Sain Uulalta vielä toisenkin kommentin heidän maaliensa käytöstä kangaskannessa, maili alla.

-- Uula --

Hei ja kiitos yhteydenotosta!

Sen verran on tietoa, että joku on vastaavanlaiseen käyttöön ovi ja
ikkunamaalia käyttänyt. Mutta lopputuloksesta ei ole tietoa.
Maalina se on teoriassa sellaista, että voi sopia hyvinkin kyseiseen
käyttöön, mutta se käytännön kokemus puuttuu. Se onkin meidän ainut
vaihtoehto.
Ps. www.puuvene.net osoitteesta löytyy varmaan neuvoja.

Yst. terv.
UULATUOTE OY

-- Uula --

Vastaa Viestiin