Perkinsin kummitteleva käynnistysongelma

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Perkinsin kummitteleva käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja erika » 03 Loka 2006 08:46

On sen tyyppinen ongelma johon saattaisi näiden sivujen kokeneilla lukijoilla olla vastaus hihassa:

Perkinsin 4.236:n sähköissä on satunnaisesti jotain hämärää. Kun kääntää avaimesta sähköt päälle, jää jännitteet puolitiehen. Mittariston merkkivalo jää puolittain loistamaan jne. Siitä kun koittaa käynnistää niin ei edes solenoidi nappaa.

Olen käynnyt sulakkeita pyörittelemässä ja muutenkin liittimiä räpläämässä jos se olisi hapettumaa.

Voiko jokin rele tai virtalukko oireilla näin satunnaisesti?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 03 Loka 2006 11:53

Vika voi hyvinkin olla virtalukon pohjassa. Parissa venessä oon tavannut samanlaista ongelmaa ja autoissa taitaa olla jopa aika yleistä

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 04 Loka 2006 12:35

Virtalukko näyttää kauhean yksinkertaiselta. Voikohan sitä kokeilla niinkuin elokuvissa, eli vian ilmetessä koittaa kytkeä johdot suoraan toisiinsa?

spede
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2004 20:23

Viesti Kirjoittaja spede » 04 Loka 2006 18:11

Tsekkaa että akun miinuskaapeli on kunnolla paikallaan eikä ole hapettumaa.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 04 Loka 2006 18:29

Oma Perkins teki samaa, kun maadoituskaapeli (plussa tietenkin, kun on vanha britti) oli laitettu 35 vuotta sitten huonosti moottorin runkoon kiinni. Sitten kun veteen tipahtanut etuköysi sotkeutui potkuriin (noloa) ja pysäytti koneen, liitos irtosi sen verran, että ongelma oli valmis. Kesti vain jonkin aikaa tajuta missä vika.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 04 Loka 2006 19:51

Laitetaan vielä yksi; joskus kun puhelin soi ja soittaja kertoi, että kone ei starttaa, kysyin, että olethan puhdistanut akun navat? Kyllä kyllä, ne on kunnossa.
No kun menin katsomaan ja ensimmäiseksi irroitin molemmat akkukengät=
molemmat akun navat ja kengät olivat paksussa mustassa kovassa karstassa joka ei lähtenyt kuin puukon terällä raaputtaen pois- kun navat ja kengät oli putsattu kiiltävälle lyijypinnalle ja kengät kiristetty paikalleen, niin ko kone lähti käyntiin kuin "palmupuun alta"- asioista ollaan niin montaa mieltä kuin on miehiä.
Ja toi lth:n mainitsema maadoituskaapelin "toinen" pää on suorastaan klassikko.

Matti

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 05 Loka 2006 08:59

Kiitoksia, näistä siis aloitan. Onko maadoituskaapeli kenties siinä laturin kyljessä kiinni?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 05 Loka 2006 20:25

No ei.
Maadoituskaapeli on se toinen akulta lähtevä paksu piuha, se joka on pultattu johonkin moottorin runkoon(tai jopa starttimoottorin toiseen napaan jos se-startti on irti rungosta) laturissakin saattaa olla maadoituskaapeli jos se on kumipuslilla irti moottorista.

Matti

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 16 Loka 2006 13:44

Vika löytyi katkasijasta, josta kaksakkujärjestelmän akku valitaan. Terveisiä Kiinasta...

Vastaa Viestiin