mahonkifiskarin peräsimestä!!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

mahonkifiskarin peräsimestä!!

Viesti Kirjoittaja jansix » 29 Tammi 2004 22:43

tere!omistamme n.8metrisen katetun mahonkifiskarin,oisko kellään kokemusta peräsimen peruutus tehon parantamiseesta,koko on 350kert.420. kyllä tiedän että ku potkuri ei käänny kuin perävetolaiteella olevassa paatissa teho ei voi olla sama tämmösesä akselivetopaatissa mutta jos ois teillä oma kohtasta kokemusta tai hyviä ehdotuksia, ottasin neuvoja vastaan.

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 29 Tammi 2004 23:22

Moro,

Olen joskus törmännyt suurihalkaisijaisesta putkesta tehtyyn peräsimeen noissa fiskareissa, jotka eivät tunnetusti pakilla käänny, eivätkä välttämättä mene suoraankaan. Tuo putki on niin iso, että potkuri mahtuu sen sisälle, ja todellakin on siellä sisällä. Silloin kun laitat pakin päälle, niin putki ohjaa potkurivirtaa ja täten myös venettä sinne minne haluat.

Periaatteessa yksinkertainen laite, jonka toteutuskaan ei liene mikään mahdottomuus.

Markku

make.n
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Joulu 2003 10:57
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make.n » 30 Tammi 2004 09:00

Terve Jansix.

90 luvun puolivälissä oli muistaakseni Vene lehdissä juttuja veneilijöiden
tekemistä fiskarin peräsinkokeiluista.
Joku oli tehnyt laatikkoperäsimen ja joku taas putkiperäsimen jotka
helpottivat kääntymistä peruutettaessa mutta näillä oli ohjaukseen suuri
jäykistävä vaikutus eteenpäin ajettaessa.
Olivat myös vaikeita saada niin "balanssiin" etteivät ruvenneet kampeamaan venettä suoraan ajaessa.
Mutta viimeinen juttu näistä fiskariperäsimistä esitteli keksintöä jossa hitsataan n.20-30mm putki peräsimen takareunaan.
Muistaakseni toimittaja oli käynyt testaamassa ko.veneen ja ihmetteli
kovasti hyvää kääntymistä peruutuksella mutta ei kyllä osannut selittää
miten tuo putki peräsimen takareunassa voi vaikuttaa niin paljon.
Epäili muistaakseni potkurin imuvirtausten muuttumista edullisempaan
suuntaan.
Tässäkin veneilijä oli joutunut asentamaan putken kahteen kertaan
koska eka kerralla oli jäänyt hiukan vinoon ja oli kammennut venettä
suoraan ajaessa.
Tätä keksintöä olen ajatellut itsekin kokeilla.
Saas nähdä mitä tästäkin tulee? - http://groups.msn.com/Makenvenerojekti/

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 30 Tammi 2004 14:13

Putket ja kaikenlaiset tuubit kannattaa unohtaa pelkän paremman ohjattavuuden saavuttamiseksi peruuttaessa. Niiden haitat eteenpäin mentäessä on lähes aina suuremmat kuin hyödyt peruuttaessa.Mikäli potkurivirran suuntaa ei saada muutettua on ohjaus peruutettaessa lähinnä potkurin sivuttaisvedon armoilla. Omassa paatissa on edellisen omistajan tekemä 20 mm pystyputki peräsinlavan takareunassa mutta eipä tuo tossakohtaa eläämää ole kummasti helpottanut.

Väittäisin että tässäkohtaa ei oikotietä onneen ole.

Kinde

make.n
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Joulu 2003 10:57
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make.n » 30 Tammi 2004 15:45

Kyllähän Kinde taitaa oikeassa olla, että poppakonsteja.
Oletko Jansix kokeillut tota Kinden mainitsemaa potkurin sivuttaisvetoa.
Meidän veneessä, niinkuin varmaan useimmissa, vetää pakilla perää
vasemmalle. Ruorin voi pitää kokoajan oikealle ja vuoronperään vaan
eteen ja taakse niin kyllähän se kääntyy melkein paikallaan, edellyttäen
ettei tuuli tee kiusaa. Tämä vaan toimii ikävä kyllä myötäpäivään.
Voishan sitä laittaa kääntyvälapasen potkurin niin sais veneen pyörimään
paikallaan, vitsi, vitsi.

terv Make.n
Saas nähdä mitä tästäkin tulee? - http://groups.msn.com/Makenvenerojekti/

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kääntymisestä

Viesti Kirjoittaja Northling » 30 Tammi 2004 16:55

Moi
Joo arvatkaas miten kääntyy pitkäkölinen purjevene. Siinä on kyllä 10 krt suurempi peräsin mutta niin on myös 10 kertainen lateraalipinta. Ja sitten kun lisätään kutteririki ja rullagenoa ja rullakutterifokka tuulipintaan niin tahtoo mennä omia polkujaan niin kuin entisen miehen Camelbootsit. Varsinkin jos on tuulta vähänkin enemmän ja vielä jostain vinkeestä suunnasta vinosti. Kyllä tarvitaan suunnittelua ja kokemusta että saan 6,5 tn painoisen muurinsärkijän näköisellä pukspröötillä varustetun Scyllan ahdettua kahden paatin väliin satamassa. Siinä ei auta muu kuin vauhti jolloin ohjattavuus säilyy ja sitten jarrua vähän ennen kun rysähtää. Vielä vaikeampaa on peruttaminen peräsin kun ei vaikuta kääntymiseen kuin kovemmassa vauhdissa. Pitää aina huomioida: tuuli. muut veneet, potkurin kääntövaikutus, vapaat poijut satamassa (nykyiset kun on sellaisia jotka jäävät mm vatustaageihin kiinni ja piukkaan. Tuulettomassa paikassa veneen kääntää potkurivirran avulla vaikka muutaman metrin tilassa toiseen suuntaa. Mutta täällä meillä tuulee aina. Olen nyt 6 vuotta harjoitellut tätä ja hiukan olen päässyt jo juonesta kiinni mutta ei se helppoa ole. Eri juttu oli pyöritellä sellaista nykyaikaista lyhytkölistä paattia, joka kääntyy vaikka tyhjäkäynnillä melkein paikallaan. Moottoriveneistä en tiedä, mutta huvittavaa oli joskus omassa marinassamme kun 2 akselisen Marino 11000:n omistaja pyysi että voisiko hän saada tuon louhen laiturin päässä olevan paikan, kun hänen venettään on niin vaikea hallita. Louhessa ei ollut edes apukonetta ja sen omistaja vanha papparainen purjehti melkein aina yksin ja mieluummin aina kovalla kelillä. Pappa tuli aina kelissä kuin kelissä tyylikkäästi rantaan ilman naarmun naarmua. Käsittääkseni tuollaisen kaksikoneisen ja akselisen suht. tasopohjaisen veneen saa vaikka pyörimään paikallaan. Tänä kesänä nähtiin sekin kuinka syvälle hain keula uppoaa lasikuituun kun hai taitamattomissa käsissä tulee purjeilla laituriin. Aika syvälle!
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 30 Tammi 2004 19:32

tere! kiitos vastauksista. tosta putkiperäsimestä minkä sisällä potkuri ois, pakilla veden virtaussuunta muuttuu keulaan päin eihän se silloin varmaan auta peruutukseen? kun ei putkea voi peräsimen etu puolelle laittaa,köli puu on siinä n,10-15 cm päässä edessä ja yläpuolella on taka steevi. tämä peräsin systeemi kyllä varmaan tehostaa eteen päin ohjattavuutta, mutta se pelaa niinkuin suoraan meneminen myös. siitä takareunassa olevasta putkesta olen minäkin kuullut että ois kovastikin apua mutta seon ollut toisen käden tietoa, onko täällä ketään kellä ois varmaa ,omaa kokemusta omasta veneestä tämmösellä peräsimellä? kyllä purjeveneen tai mmoottoripurren kanssa on varmaan vielä hankalempaa.

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 30 Tammi 2004 19:45

sori! jäi tuo kinden vastaus lukematta siinä oli sitä oma kohtasta kokemusta jota halusin. otan kyllä vielä mielellään ehotuksia vastaan, ennenkuin alan rakentaan uutta peräsintä. nykyiset rakenteet kala rauta ja peräsin on tehty mustasta, ajattelin tehä uuden rosterista pitäskö kalarauta muutta myös rst:tä tehyksi? potkuri on pronssia.

make.n
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Joulu 2003 10:57
Paikkakunta: riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make.n » 31 Tammi 2004 02:14

Terve Norlign.

Ei ollu tarkoitus herjata ketään tolla kääntyvälapais jutulla se vaan oli
tarkoitettu lähinnä itelle sun muille akselivetoisten kuski harjoittelijoille.
Purjevenehän se varmaan on haaveena useimmillakin meistä.
Hienot sivut ja hieno Scylla mutta näillä fiskareilla meiän on opeteltava
täällä sisävesillä.
Uusi seitsemänmetrinen voi olla aika hankala yleiseen laituriin mennessä
jos vieressä on 3 miljoonan paatteja ja siihen väliin pitäis mennä.
Veneilyä se on täälläkin ja paha keli voi yllättää sisävesilläkin.

Jot ei muuta kun hyviä purjehduksia.
Saas nähdä mitä tästäkin tulee? - http://groups.msn.com/Makenvenerojekti/

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 31 Tammi 2004 20:45

Tee profiiliperäsin, tuloreuna D20 mm putkesta, akseli D30 mm n. 40 mm etureunasta taaksepäin, paksuin kohta 40 mm noin 120 mm etureunasta. Takareuna levyn vahvuinen. Materiaali veikka 3-4 mm teräspeltiä. Sitäosat kiinni tulppahitsein. Leikkaa kansi ja pohjalevy siten, että se vastaa NACA0012 profiilia.

Pitää molempiin suuntiin ja varmasti.

Terho

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 01 Helmi 2004 13:05

kiitos vastauksesta ! mutta mikä on terho tuo naca00012 profiili ei sano mulle mitään jos on jossain piirustukset oisi kiva nähdä. tulee vaan mialeen että voisko tommosen tehdä 3-4 mm almg 3 meriveden kestä västä alumiinistä tai 2mm.aisi 304 rst:tä kun se rauta tahtoo ruostua. nykynenen5mm levy peräsin mustasta raudasta jonka olen ajatellu uusia rosteriseksi ja samalla joos sais niitä peruutus ominaisuuksia parannettua niin se ois plussaa.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 01 Helmi 2004 14:48

Tervehdys!
Miinuskassa ei tartte yrittää peruutettaessa paljon peräsimellä kääntää, ei oo paljon vaikutusta....
Ideahan on silloin se, että peräsin on tehokas ettepäi mentäessä! eli:
Kun peruutat, peruutat aina suoraan, joa tarttee kääntää/korjata suuntaa,
käytät vähän vaihdetta eteen ja korjaat suunnan haluttuun... ja sit taas peruutellaan (suoraan)...
Miinuskan peräsin on sen verran tehokas, että kun käytän vaihdetta eteen korjatakseni peruutussuuntaa, ei vene oikeastaan liiku yhtään eteen päin vielä, vaan kääntää pyrstöään haluttuun suuntaan...
Hiukan se peruutettaessa "suoraan" luonnollisesti kampee potkurin pyörimissuuntaan, mutta se on harjoittelulla helppo ennakoida....
En lähtisi tekemään suuria muutoksia peräsimeen, jos se on muuten tehokas!

Vastaa Viestiin