Tyylikkään puufiskarini kylki on "pilattu" maalaamalla lakan päälle jollain ilmeisesti lateksipohjaisella maalilla, joka hilseilee paikoittain jo pois. Ajattelin hoitaa maalin pois lakan päältä kelien lämmitessä ja katsoa mitä kauheuksia tai kauneuksia maalin alta löytyy.
Onko ehdotuksia, miten maalin saisi pois hiomatta? Lämmittäminen ei kait käy, kun lakka saattaa lähteä mukana.
Maalia lakan päällä
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Maalin poistosta
Moi
Kyllä sinun kannattaa vetää kyljet puulle asti. Ei ole olemassa konstia millä saisit pelkästään maalin pois vahingoittamatta lakkakerrosta. Säteilylämmitin on tehokkain mutta veneen koosta ja kiireestä riippuen kuumailmapuhaltimellakin ehtii. Hyvä skraba on tärkeä. Puun pinnan joutuu sitten vielä ennen kyllästystä hiomaan öljyn puuhun imeytymisen parantamiseksi.
Mutta oletko miettinut miksi vene on maalattu? Voi olla että kyljet on sinistyneet tms. ja siksi maalattu.
T:aki
Kyllä sinun kannattaa vetää kyljet puulle asti. Ei ole olemassa konstia millä saisit pelkästään maalin pois vahingoittamatta lakkakerrosta. Säteilylämmitin on tehokkain mutta veneen koosta ja kiireestä riippuen kuumailmapuhaltimellakin ehtii. Hyvä skraba on tärkeä. Puun pinnan joutuu sitten vielä ennen kyllästystä hiomaan öljyn puuhun imeytymisen parantamiseksi.
Mutta oletko miettinut miksi vene on maalattu? Voi olla että kyljet on sinistyneet tms. ja siksi maalattu.
T:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 31 Heinä 2003 09:33
- Paikkakunta: Helsinki
Kyljet, kyljet
Voi hyvinkin olla. Mutta saahan sen maalinkin takaisin päälle, jos löydökset kauhistuttaa.
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Maalinpoistossa säteilylämmitin, "Speedheater" on todella nopea peli, vielä jos sen laittaa kiinni johonkin halogeenivalonjalkaan tai muuhun telineeseen niin ettei sitä tarvitse itse pitää toisella kädellä. Kuumailmapuhaltimellakin pärjää ihan hyvin, yhtä venettä varten ei kannata säteilylämmitintä ostaa. Lämmittimiä tosin saa vuokrallekin verrattain halvalla jos haluaa säästää aikaa.
Ja lakkaa ei tosiaan kannata säästää. Kun kerran maalinpoistoon alkaa niin lakka on otettava mukana ja samalla kannattaa kyllästää koko vene. Lakkapinnan varominen ja maalinpoiston jälkien parsiminen vie enemmän aikaa kuin reipas puhdistus kerralla puulle. Sitäpaitsi kyllästäminen tekee veneelle hyvää joka tapauksessa.
Olet kyllä oikeilla jäljillä siinä että maalin poisto hiomalla on älyvapaata hommaa, siinä sotkussa on koko maailma. Ja yhtä lailla oikein on se, että jos siellä alla on tummaa puuta niin sen voi maalata uudelleen. Pieniä tummumia ei kuitenkaan kannata pelätä: jos siellä on vain paikallista tummentumaa (mutta ei lahoa) niin paikkoja voi vähän vaalentaa oksaalihapolla tai kloriitilla ja sitten joko petsata tai laseerata veneen tummemmaksi seuraavan lakkauksen yhteydessä. Yleensä tummentumat ovat ylimmässä laudassa ja sen vaihtaminen on limisaumaisessa veneessä verrattain yksinkertainen juttu. Yhden vikapaikan takia ei siis kannata maalata koko venettä, korjaa vain vikapaikan ja säilyttää veneen lakattuna.
Pekka
Ja lakkaa ei tosiaan kannata säästää. Kun kerran maalinpoistoon alkaa niin lakka on otettava mukana ja samalla kannattaa kyllästää koko vene. Lakkapinnan varominen ja maalinpoiston jälkien parsiminen vie enemmän aikaa kuin reipas puhdistus kerralla puulle. Sitäpaitsi kyllästäminen tekee veneelle hyvää joka tapauksessa.
Olet kyllä oikeilla jäljillä siinä että maalin poisto hiomalla on älyvapaata hommaa, siinä sotkussa on koko maailma. Ja yhtä lailla oikein on se, että jos siellä alla on tummaa puuta niin sen voi maalata uudelleen. Pieniä tummumia ei kuitenkaan kannata pelätä: jos siellä on vain paikallista tummentumaa (mutta ei lahoa) niin paikkoja voi vähän vaalentaa oksaalihapolla tai kloriitilla ja sitten joko petsata tai laseerata veneen tummemmaksi seuraavan lakkauksen yhteydessä. Yleensä tummentumat ovat ylimmässä laudassa ja sen vaihtaminen on limisaumaisessa veneessä verrattain yksinkertainen juttu. Yhden vikapaikan takia ei siis kannata maalata koko venettä, korjaa vain vikapaikan ja säilyttää veneen lakattuna.
Pekka