Siipipyörän vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
rahurme
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Kesä 2003 12:13
Viesti:

Siipipyörän vaihto

Viesti Kirjoittaja rahurme » 19 Huhti 2006 11:00

Moi,

Olisko hyvää vinkkiä merivesipumpun siipipyörän irroitukseen?
Siipipyörä on todella tiukasti pesässään, eikä siitä saa oikein otetta.
Pitääkö se vain irroittaa palasina?

-Rape

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Huhti 2006 16:29

Kaksi ruuvimeisseliä joilla väännät vastakkaisilta puolilta siipipyörää, varo vahingoittamasta pumpun runkoa. Siirtoleukapihdeilläkin siitä varmaan saa hyvän otteen ja eikun vetoa "nuljuttamalla" sivusuunnassa.
Kun laitat uuden paikoilleen laita ensin pumppupesään ja akseliin vesivaseliinia ohut kerros, etenkin pyörän päätyihin, myös tiivistepintaan= kun irroitat siipipyörän syksyllä sinulla on täysin käyttökelpoinen pyörä ja tiiviste seuraavaksi kesäksi , siis älä "säilytä" siipipyörää pumpussa talven yli.
Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Huhti 2006 20:41

Vanhanmallisesta cyprockiinnikkeestä ja parista pyöränpinnanpätkästä saa helposti tehtyä ulosvetimen joka sopii keskiöstään 25-50mm. Kiinnikkeen M5 ruuvilla on vetovoimaa enemmän kuin tarpeeksi.
Tuosta siipipyörän, tai hienommin sanottuna se kait on impelleri, on varmasti väännetty kättä niin kauan kuin niitä on ollut. Muistuu mieleen eräässä venelehdessä joskus 15 vuotta sitten käyty keskustelu jonka toisena osapuolena oli konetekniikan DI ja toisella puolella maahantuojan edustaja - mielestäni keskustelu päätyi ratkaisemattomaan. Oli meinaan DI:llä sen verran hyvät argumentit siihen että "miksi se pyötä oikein pitää sieltä irroittaa kun siihen ei ole mitään tarvetta" ;)
Niin tai näin, Bertta-Lotan molemmat siipipyörät ovat minigrippussukassa pakosarjan päällä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 20 Huhti 2006 15:25

Olenkin vähän ihmetellyt koko vaihdon mielekkyyttä heitellessäni
täysin ehjiä ja kulumattomankin näköisiä pyöriä keväisin roskiin.
Tänä keväänä saan vaihtaa myös messinkiset kannen ruuvit, koska
käsittämättömän hankalissa asennoissa väännetyt kannat ovat
sorvautuneet pilalle. Perkinsin ruuvit taitavat olla jossain tuuma
järjestelmässä....

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Huhti 2006 20:23

Meikä on ainakin niin nuuka etten vaihda (oman veneen)ehyttä impelleriä uuteen joka vuosi, kun sen irrottaa syksyllä (teoria; jos se on samassa asennossa 1/2 v niin ne siinä tiukassa paikassa olevat siivet "kuoleentuvat/murtuvat) ja samalla se tulee tarkastettua(ja myös ne pumpun laakerit-akselin päästä heiluttelemalla, onko klappia, ekat laakerit kesti 3 v), käytin ekaa 4 v, oli hiushalkeamia siipien juurissa.
Toisen "hoitolapsen" impellerit vaihdan vuosittain, koska sen merivesijärj. on talven täyteen pakkasnestettä joka kovettaa impellerit jotka hajoaa n kk kuluessa(ainakin jotkut) ja on parempi ettei kesän aikana tarvi tehdä mitään remppaa.
On roskaamista vaihtaa vuosittain, riippuen käyttötunneista; ammoisina aikoina kun olin töissä, niin volvoihin en vaihtanut kun korkeintaan joka toinen vuosi, ajotunteja kertyi 450-700h/v (olivat aina talven irroitettuna)

Matti

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 23 Huhti 2006 10:19

Onko ehdotuksia uusiksi ruuveiksi? Jabsco taitaa olla pronssia, joten
ruuvit pitäisi kai olla messinkiä? Onko kukaan löytänyt tähän sopivia
kuusiokoloruuveja? Niitä olisi helpompi kääntää ahtaassa paikassa.

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 08 Touko 2006 14:29

Vastaan vielä itse itselleni niistä Jabscon kannen ruuveista:

Niitä oli erittäin vaikea löytää! Mutteriliikkeet ja muut tuli kierrettyä,
mutta nyt niitä lähetetään Vestekiltä postissa 1.6e kpl. Ainakin pitäisi
sopia. Jabscolla on hyvät nettisivut ja joka ikinen osa löytyy helposti.
Olisin tilannut suoraan englannista nappia painamalla, mutta postimaksu
oli n. 30 puntaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Touko 2006 16:06

Täytyy sanoa että kyllä on ollut ruveilla hintaa... Minä ainakin muutin oman Jabsconin kierteet M5:siksi suosiolla ja laitoin uudet linssikantaiset "ottone laiton" eli messinki ruuvit. Joita nyt sattui olemaan 500kpl loota verstaan hyllyllä...
Messinkisessä merivesipumpussa onkin sitten rosteriset M4:set.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

erika
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Tammi 2005 13:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja erika » 09 Touko 2006 10:45

Näin...siinä ne kaksi vaihtoehtoa juuri onkin....

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

siipipyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja atros » 10 Touko 2006 09:19

Homma onnistuu pihdeillä, jossa on säädettävä leukojen väli (moniotepihdit). Parhaiten irrotukseen soveltuu kapealeukainen malli.
Kokeiltu on 45-50 mm leveällä siipipyörällä, joka on muuten hankala poistaa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Kesä 2006 15:09

Tänään katsoin ostamani venedieselin vian aiheuttajan (netissä oli myytävänä varaosiksi Nanni Kubota kone rikki, myyjä sanoi, että merivettä on joutunut öljyn joukkoon(eihän se ole mahdollista??!!))
Vesipumpun rakenne tulee olla siipipyörästä lukien stefa- väli, josta valuma-aukot ulos(heittorengas), toinen stefa joka pitää öljyt koneessa, laakerit.
Tässä merivesipumpussa oli työnnetty/työntynyt vesipesän puoleinen stefa lähes mittansa koneen suuntaan sulkien valuma-aukot(tulisi olla sisäpinnaltaan pumppupesän tasalla) käytön myötä stefojen läpi tihkunut vesi oli ruostuttanut laakerit- lisää vuotoa - koneessa vettä.
Markan vika oli aiheuttanut usean tonnin laskun- oli ostettu uusi kone kun vanha oli rikki.( Kone oli viottunut tosin vasta kun oli jätetty vedet sisällä ruostumaan pihalle.)
KATSOKAA, ETTÄ VESIPUMPUN AKSELI NÄKYY PUMPPUPESÄN TAKANA OLEVISTA NELIKULMAISISTA AUKOISTA- JOS STEFA VUOTAA, NIIN VESI TIPPUU PILSSIIN EIKÄ JOUDU KONEESEEN.

Hyvää jussia toivoo Matti

PS Sainhan suht edullisesti kytkimen (ja mahd korjauskelpoisen koneen)
Kannattaisi kilauttaa sellaiselle kaverille joka tietää jotakin koneista jos ilmenee vaikeuksia, tai jopa asiantuntijayritykseen.

Vastaa Viestiin