Akselin kiinnitys
-
Akselin kiinnitys
Volvo Penta MB 10 A on koneena, ja siinä on rautamurikka, johon akseli on kiinni. Akseli meni poikki, oli liitetty murikkaan kotikonstein, läpimenevällä pultilla. Tästä systä, ainakin osittain, akseli meninkin poikki. Miten akseli kuuluu olla kiinni murikkan?
Kiitos, Dalai Laban
Kiitos, Dalai Laban
-
Vastaan nyt ensimmäisenä yleisest,i tuntematta Volvoa ja "murikkaa". Perustapaus on ollut pitkään suora, kiinteä laippakiinnitys. Moottorin akselin päässä on tukeva, juuri mottorin akselin kokoisella reijällä varustettu hylsy, johon on "hitsattu" tai valettu poikittainen laippa, jossa on esimerkiksi neljä pultin reikää. Laippa voi olla kiinni moottorissa hylsyn läpi menevällä sokalla, hylsyn päältä kiristettävillä ruuveilla ja/tai uran ja urassa olevan pikku "sokan" avulla. ehkäpä akselissa olevan pultinkin avulla.
Akselissa on samanlainen laippa ja kiinnityssyteemi. Laipat pisteään tarkkaan vastakkain ja pulteilla kiinni. Kohdistamisista on ollut juttua näillä palstoilla.
Erikoista, että akseli on katkennut, eikä esim. murtunut mahdollisesti väjässä pulttikiinnityksessä. Jos "viritys" on ollut tiukka, katkeamisen syynnä on saattnut olla juuri tuo "akseli ei suorassa". Jos virtys on ollut väljä, akseli on saattanut katketa pitkäaikaisen vipattamisen kautta.
Sitten on monelaisia joustavia kiinnityksiä. Laipan kohdalla on jokinlainen nivel auton kardaaninivelen tapaan.
Akselissa on samanlainen laippa ja kiinnityssyteemi. Laipat pisteään tarkkaan vastakkain ja pulteilla kiinni. Kohdistamisista on ollut juttua näillä palstoilla.
Erikoista, että akseli on katkennut, eikä esim. murtunut mahdollisesti väjässä pulttikiinnityksessä. Jos "viritys" on ollut tiukka, katkeamisen syynnä on saattnut olla juuri tuo "akseli ei suorassa". Jos virtys on ollut väljä, akseli on saattanut katketa pitkäaikaisen vipattamisen kautta.
Sitten on monelaisia joustavia kiinnityksiä. Laipan kohdalla on jokinlainen nivel auton kardaaninivelen tapaan.
Kyyrö
-
akselin kiinnitys hylsyyn
Moi taas, kitos vastauksista edelliseen kierrokseen. Nyt kysyisin vielä miten akseli kiinnitetään siihen hylsyyn. Yksi mahdollisuus taitaa olla kiilalla. Meidän tapauksessa akseli oli kiinnitetty kahdella hylsyn läpi menevällä ruuvilla. Toinen oli katkennut, toinen kaivanut julmetunkokoisen kolon akseliin. Porasin sitten reiän hylsyn ja akselin läpi. Akselin ainetta ei sen jälkeen jäänyt kovinkaan paljoa, ja menikin siitä poikki. Nyt idea olisi valmistaa uusi hylsy jota edelleen kiinnitetään neljällä pultilla merivaihteeseen. Epätietoisuutta on nyt sitten siitä, miten akseli kiinnitetään hylsyyn. Kiilalla, kiilalla + kahdet ruuvit, vai pultilla. Tässä systeemissähän ei ole mitään niveliä, metallista tai kumista, joten vähän mietityttää miten akselin pituussuuntaiset voimat otetaan vastaan. Merivaihteen painelaakeriko? Vai merivaihteessa oleva kumipusla?? Vai akseliko ottaa vastaan työntövoimat? Entä peruuttaessa? Mikä estää akselin luistamisen hylsystä ulos??? Monta kysymystä,,,, osaako joku auttaa? Akselin kiinitystapa hylsyyn se tärkein juttu.
t. Dalai Laban
t. Dalai Laban
-
Katoppa täältä millainen on yleensä käytössä
http://www.tescon.fi/RDlaippa.htm
eli näät, että siinä hylsyssä on 4 pulttia/mutteria jolla akseli puristetaan hylsyyn kiinni!
http://www.tescon.fi/RDlaippa.htm
eli näät, että siinä hylsyssä on 4 pulttia/mutteria jolla akseli puristetaan hylsyyn kiinni!
E mare libertas
-
akselin kiinnitys edelleen
Siitä hylsystä,,, vanha Volvo Pentan hylsy on niin murjottu ja porattu että se on uusittava. Sen pituus on non 60 mm. Akselin katkettua ajattelin uuden hylsyn mitaksi n. 120 mm. Tällaista tuskin saa kaupan hyllyltä, joten teetän tutulla kaverilla. Hänellä, eikä minulla, kokemusta veneiden akselien teosta. Kysymys kuuluukin: riittääkö teollisuudessa käytetty kiila ja kiilaura systeemi akselin kiinnittämiseen hylsyyn, vai mikä olisi hyvä tapa?
-
Edelleen tuntematta tarkoin aikomaasi viritystä sanoisin, että kiila pääasiassa estää laipan kiertymistä akselissa. Jollain systeemillä laippahomma on vielä kiristettävä, jotta se pystyy ottamaan vastaan mainitsemasi vedon ja työnnön.
Minä olen koittanut vältää kiilauran jyrsimistä akseliin, eli olen hankkinut sellaisen laipan, että sen voi akseliin jotenkin kiristää.
Jos itse sorvailette laippoja, varmaan ymmärrätte, että reijän on oltava tarkka ja kohtisuoraan laippaa vasten, muuten rihtauksesta ei tule mitään.
Jos sulla on "vanhanaikainen" merivaihde, niin se ottaa vastaan vedot ja työnnöt. Yksi tärkeimmistä aikanaan on akselin rihtaus; laipat noin kymmenysosa millin tarkkuudella vastakkain. Laitat moottorin alle liuskoja tai rihtaat jollain moottorin korvakkeen ruuveilla, jos sellaisia on yms. Mittaat laipan rakoa yläpuolelta ja alapuolelta. Pistät silkkipaperiliuskan laippojen väliin reunaan ja kierrät akselia. Jos silkkipaperi pysyy sopivasti, kaikki on ok.
Minä olen koittanut vältää kiilauran jyrsimistä akseliin, eli olen hankkinut sellaisen laipan, että sen voi akseliin jotenkin kiristää.
Jos itse sorvailette laippoja, varmaan ymmärrätte, että reijän on oltava tarkka ja kohtisuoraan laippaa vasten, muuten rihtauksesta ei tule mitään.
Jos sulla on "vanhanaikainen" merivaihde, niin se ottaa vastaan vedot ja työnnöt. Yksi tärkeimmistä aikanaan on akselin rihtaus; laipat noin kymmenysosa millin tarkkuudella vastakkain. Laitat moottorin alle liuskoja tai rihtaat jollain moottorin korvakkeen ruuveilla, jos sellaisia on yms. Mittaat laipan rakoa yläpuolelta ja alapuolelta. Pistät silkkipaperiliuskan laippojen väliin reunaan ja kierrät akselia. Jos silkkipaperi pysyy sopivasti, kaikki on ok.
Kyyrö
- veehoo
Re: akselin kiinnitys hylsyyn
Tervehelmipaatti kirjoitti:Moi taas, kitos vastauksista edelliseen kierrokseen. Nyt kysyisin vielä miten akseli kiinnitetään siihen hylsyyn. Yksi mahdollisuus taitaa olla kiilalla. Meidän tapauksessa akseli oli kiinnitetty kahdella hylsyn läpi menevällä ruuvilla.
Oheisesta huonosta kuvasta näet millainen laippa mulla oli akselissa MB10A:n perässä:
http://groups.msn.com/Villenpuuveneet/m ... &PhotoID=6
Laippa oli akselissa kiinni kiilalla, jonka lisäksi toisella puolella oli jonkinlainen "varmistusruuvi". Sen verran lujasti oli kiinni, etten sitä laippaa siitä akselista irti saanut :).
VH
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81
- ijp
Mikäli aiot teettää laipan, niin akselin voi liittää laippaan lukitusholkilla. Lukitusholkeista löytyy pdf-muotoinen esite esim täältä: http://www.ktr.com/fi/katalog_fi.asp ==> Lukituselementit.
Jos sulla on esim 25 mm potkuriakseli, niin teetä laippaan 34 mm reikä ja lukitse akseli laippaan esitteestä löytyvällä KTR 250 25x34 lukitusholkilla. Liitos kestää esitteen mukaan 277 Nm vääntömomentin ja 22 kN aksiaalivoiman. Potkuriakseliin ei tällöin tarvitse tehdä mitään porauksia tai kiilauria.
Jos sulla on esim 25 mm potkuriakseli, niin teetä laippaan 34 mm reikä ja lukitse akseli laippaan esitteestä löytyvällä KTR 250 25x34 lukitusholkilla. Liitos kestää esitteen mukaan 277 Nm vääntömomentin ja 22 kN aksiaalivoiman. Potkuriakseliin ei tällöin tarvitse tehdä mitään porauksia tai kiilauria.