Biopolttoaine/diesel
Biopolttoaine/diesel
Mitenhän tuommoinen biodiesel mahtaisi toimia tuossa paatin bemarissa? Millaisia noita biopolttoaineita on ja onko niissä jotain eroja käytössä tavalliseen dieseliin/polttöoljyyn verrattuna? Miten toimii kylmällä ilmalla? Mistä saa, tuskin huoltoasemalta?
Muistaakseni olen lukenut jostain kirjoituksen, jonka mukaan paatin pakokaasut tuoksui nakkikioskille kun käytti biodieseliä. Oliko tankissa hesburgerin/mäkkärin vanhoja ranskanperunoiden keitinöljyjä.. :)
Minun tapauksessa (bemarin ohjekirjan mukaan kulutus 2,5L/h/täydellä teholla..) olis lähinnä kyse symbolisesta kädenojennuksesta viherpiiperryksen suuntaan..
:)
timo
Muistaakseni olen lukenut jostain kirjoituksen, jonka mukaan paatin pakokaasut tuoksui nakkikioskille kun käytti biodieseliä. Oliko tankissa hesburgerin/mäkkärin vanhoja ranskanperunoiden keitinöljyjä.. :)
Minun tapauksessa (bemarin ohjekirjan mukaan kulutus 2,5L/h/täydellä teholla..) olis lähinnä kyse symbolisesta kädenojennuksesta viherpiiperryksen suuntaan..
:)
timo
kiitti tero 75
Tässä muutama linkki mikä löytyi aiheeseen:
http://www.biodiesel.fi/
http://www.vegoleum.fi/index_fin.htm
Tuo Vegoleum-yrityksen sivuston "Ympäristö & Terveys"-teksti vaikuttaa kyllä aika mukavalta, varsinkin nuo kohdat "Myrkkypitoisuus", "Ärsytysoireet" ja "Veden saastuminen"
http://www.vegoleum.fi/envi_fin.htm
timo
Tässä muutama linkki mikä löytyi aiheeseen:
http://www.biodiesel.fi/
http://www.vegoleum.fi/index_fin.htm
Tuo Vegoleum-yrityksen sivuston "Ympäristö & Terveys"-teksti vaikuttaa kyllä aika mukavalta, varsinkin nuo kohdat "Myrkkypitoisuus", "Ärsytysoireet" ja "Veden saastuminen"
http://www.vegoleum.fi/envi_fin.htm
timo
Tässä tietoa mitä sain Limetti Oy:stä (lupa heidän s-postien käyttöön), kysellessäni heiltä biodieselin käytöstä bemarissa.
t.timo
1. Olen lukenut että joissain tapauksissa on ollut ongelmia polttoaineletkujen ja
tiivisteiden kanssa. Onko teillä tietoa millaiset letkut kestävät
biodieseliä, keillä valmistajilla tällaisia polttoaine-letkuja on tarjolla, mahtaisikohan nuo omassani olevat, OIL RESISTANT-merkinnällä olevat kestää?
BMW:n suhteen ei ongelmia biodieselin käytölle.
Polttoaineletkujen kestävyys on vuosia ja jos jostain alkaa vuotamaan, niin vaihda sitten nitriidi tai vitoniset letkut. Nykyään lähes kaikki polttoaineletkut on oheisesta materiaalista valmistettuja.
Letkujen kestoikä on kyllä niin pitkä, että en näe oikein syytä ruveta
letkuja vaihtamaan.
Ongelma jos sitä nyt ongelmaksi voi kutsua oli yhdessä Volvon moottorissa. Kun vaihdoimme polttoainesuodattimen niin suodattimen kannen "O" rengas oli venynyt niin isoksi, että se ei enää käynyt paikalleen ( asentaja tosin sanoi, että yleensä näin tapahtuu myös tavallisella dieselillä).
---------------------------------------------------------------------------
(tässä lainaus eräästä toisesta yleisestä keskustelusta, jossa kyselin polttoaineletkuista)
Tarkoittaa kuitenkin oletettavasti nitriili tai viton?
Noista kahdesta itse valitsisin nitriilin, on huomattavasti halvempaa. Viton lienee 2,5-3 kertaa kalliimpaa. Viton tosin kestääkin sitten lähes mitä tahansa, mutta tarkoitushan oli että se kestää biodieseliä...
Nitriililetkuja löytyy lähes mistä tahansa hydrauliikka-alan liikkeestä tai yleensäkin letkuja myyvistä liikkeistä. Ja pitäis löytyä hyllystä. Ammatikseen polttoaineiden kanssa touhuavat käyttävät lähes täysin nitriililetkuja ja -tiivisteitä.
Viton-letkuja löytyy kyllä ihan samoista paikoista, mutta saattaa mennä tilaukseen. Riippuu tietysti koosta ja paljonko tarvitaan. Viton on yksi parhaita tiivisteaineita: kestää melkein mitä tahansa aineita ja aikamoisia lämpöjäkin, mutta pysyy kuitenkin kimmoisana. Sitten on muutamia aineita, joita se ei kestä, ja ne murentavat se sitten hyvinkin pieninä määrinä. Yksi pahimmista on asetoni.
-----------------------------------------------------------------------
2. Voisiko tätä moottoria ajaa 100% bio-aineella?. Lämpötila on suurin piirtein plussan puolella koko minun veneilykauden ajan.
100% käytölle ei sinänsä ole mitään estettä mutta kaikkein paras
hyötysuhde tulee kokeilemalla 70%-90% välillä, tarkoitan tällä sitä, että lämmitysöljy on huonoin polttoaine ja 100% biodiesl toiseksi huonoin. 80% saattaa-olla moottorisi kannalta kaikkein tehokkain seos.
------------------------------------------------------------------------
3. Bio-dieselin säilyvyydestä. Oliko niin
että aine jäätyy pakkasella? Muuttaako pakkanen aineen rakennetta jotenkin (toimiiko kun on sulanut?) Oliko aineella jokin suositeltava säilytysaika.
Ajan tankin tyhjäksi syksyllä ja lasken loput vähät pois
vedenerottimen kautta. Eli mikä on bioaineen suositeltava säilytysaika?
Biodiesel on biohajoavaa ja sen säilytys on ongelma, ainoa mikä asiaa auttaa on se, että kun talvella se menee jäähän se säilyy niinkuin ”marjat pakkasessa" kun biodiesel sulaa siitä ei erotu mitään parafiineja vaan se on taas käyttökelpoista. Suosittelen sitä tankin
tyhjentämistä sillä hapettuminen on biodieselin käytön kannalta huono asia.
Maksimissaan biodiesel säilyy vuoden mutta laatu heikkenee jo 6kk jälkeen. Hyvää on taas se, että vesistöön joutuessaan se hajoaa 29päivän sisällä kun fossiiliselta menee hajoamiseen yli 19kk ja sittenkään ei kaikki osat ole pilkoutuneet.
Pakokaasujen veteen aiheuttama kuormitus on myös huomattavasti vähäisempää biodieselillä.
Verotuskäytäntö tulee muuttumaan ja sitten tuolle biodieselille voi olla paremmat mahdollisuudet veneilykäytössä.
Nykyään käytetään euroopassa EN590 standardia. Biodieselin standardi on EN14214.
Tuo sinun standardi (laatu DIN 51601 – DK) on vanhentunut mutta eipä nämä asiat paljoakaan ole muuttunut.
Biodieselin ominaisuuksista venemoottorissa.
1. Energiatase on 4-7% huonompi kuin fossiilisella mutta sen ominaistiheys on korkeampi joten polttainetalous pitäisi olla aivan vastaava, jos ei ole niin sitten pitää käyttää seosta.
2. Biodieselin setaani luku on yli 52 joka tarkoittaa sitä, että biodiesel syttyy herkemmin kun fossiilinen. Jos käynnistymisessä on ongelmia ( väljä pumppu) niin biodiesel on oiva helpotus.
3. Biodieselin ympäristövaikutukset ovat merkittävästi parempia kun
fossiilisella.
4. Voitelevuus on 30 kertaa parempi kuin fossiilisella.
5. Biohajoavuus on ongelma jos säilytetään biodieseliä pitkiä aikoja
tankissa ( 6kk ja yli).
6. Tiivisteiden 7 polttoaineletkujen liukeneminen
Meillä on ollut koekäytössä kaksi venemoottoria toinen uusi Volvo 54hv ja tuon kanssa nyt ei muuta mainittavaa ollut kun se, että pakokaasun haju on miellyttävämpää ja savutusta ei juurikaan ilmene. Toinen on Perkins vm. 84 kone on nelisylinterinen perusmoottori. Perkinsin ongelmana oli fossiilisella dieselillä se, että kone ei meinannut kylmänä käynnistyä millään, kaikenlaiset eetterit joutui suihkuttamaan ennenkun moottori käynnistyi. 80% biodieselseoksella lähtee perkins käyntiin todella hyvin. 100% käynnistyvyys on myös huippuhyvää ja savutusta ei ilmene juuri ollenkaan. Haju sensijaan on aivan sama kun munkkia paistaisi.
Molemmat käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä kahden kauden jälkeen, perkinsin tankissa talvehti biodieselit ja keväällä lähti käyntiin todella herkästi.
t.timo
1. Olen lukenut että joissain tapauksissa on ollut ongelmia polttoaineletkujen ja
tiivisteiden kanssa. Onko teillä tietoa millaiset letkut kestävät
biodieseliä, keillä valmistajilla tällaisia polttoaine-letkuja on tarjolla, mahtaisikohan nuo omassani olevat, OIL RESISTANT-merkinnällä olevat kestää?
BMW:n suhteen ei ongelmia biodieselin käytölle.
Polttoaineletkujen kestävyys on vuosia ja jos jostain alkaa vuotamaan, niin vaihda sitten nitriidi tai vitoniset letkut. Nykyään lähes kaikki polttoaineletkut on oheisesta materiaalista valmistettuja.
Letkujen kestoikä on kyllä niin pitkä, että en näe oikein syytä ruveta
letkuja vaihtamaan.
Ongelma jos sitä nyt ongelmaksi voi kutsua oli yhdessä Volvon moottorissa. Kun vaihdoimme polttoainesuodattimen niin suodattimen kannen "O" rengas oli venynyt niin isoksi, että se ei enää käynyt paikalleen ( asentaja tosin sanoi, että yleensä näin tapahtuu myös tavallisella dieselillä).
---------------------------------------------------------------------------
(tässä lainaus eräästä toisesta yleisestä keskustelusta, jossa kyselin polttoaineletkuista)
Tarkoittaa kuitenkin oletettavasti nitriili tai viton?
Noista kahdesta itse valitsisin nitriilin, on huomattavasti halvempaa. Viton lienee 2,5-3 kertaa kalliimpaa. Viton tosin kestääkin sitten lähes mitä tahansa, mutta tarkoitushan oli että se kestää biodieseliä...
Nitriililetkuja löytyy lähes mistä tahansa hydrauliikka-alan liikkeestä tai yleensäkin letkuja myyvistä liikkeistä. Ja pitäis löytyä hyllystä. Ammatikseen polttoaineiden kanssa touhuavat käyttävät lähes täysin nitriililetkuja ja -tiivisteitä.
Viton-letkuja löytyy kyllä ihan samoista paikoista, mutta saattaa mennä tilaukseen. Riippuu tietysti koosta ja paljonko tarvitaan. Viton on yksi parhaita tiivisteaineita: kestää melkein mitä tahansa aineita ja aikamoisia lämpöjäkin, mutta pysyy kuitenkin kimmoisana. Sitten on muutamia aineita, joita se ei kestä, ja ne murentavat se sitten hyvinkin pieninä määrinä. Yksi pahimmista on asetoni.
-----------------------------------------------------------------------
2. Voisiko tätä moottoria ajaa 100% bio-aineella?. Lämpötila on suurin piirtein plussan puolella koko minun veneilykauden ajan.
100% käytölle ei sinänsä ole mitään estettä mutta kaikkein paras
hyötysuhde tulee kokeilemalla 70%-90% välillä, tarkoitan tällä sitä, että lämmitysöljy on huonoin polttoaine ja 100% biodiesl toiseksi huonoin. 80% saattaa-olla moottorisi kannalta kaikkein tehokkain seos.
------------------------------------------------------------------------
3. Bio-dieselin säilyvyydestä. Oliko niin
että aine jäätyy pakkasella? Muuttaako pakkanen aineen rakennetta jotenkin (toimiiko kun on sulanut?) Oliko aineella jokin suositeltava säilytysaika.
Ajan tankin tyhjäksi syksyllä ja lasken loput vähät pois
vedenerottimen kautta. Eli mikä on bioaineen suositeltava säilytysaika?
Biodiesel on biohajoavaa ja sen säilytys on ongelma, ainoa mikä asiaa auttaa on se, että kun talvella se menee jäähän se säilyy niinkuin ”marjat pakkasessa" kun biodiesel sulaa siitä ei erotu mitään parafiineja vaan se on taas käyttökelpoista. Suosittelen sitä tankin
tyhjentämistä sillä hapettuminen on biodieselin käytön kannalta huono asia.
Maksimissaan biodiesel säilyy vuoden mutta laatu heikkenee jo 6kk jälkeen. Hyvää on taas se, että vesistöön joutuessaan se hajoaa 29päivän sisällä kun fossiiliselta menee hajoamiseen yli 19kk ja sittenkään ei kaikki osat ole pilkoutuneet.
Pakokaasujen veteen aiheuttama kuormitus on myös huomattavasti vähäisempää biodieselillä.
Verotuskäytäntö tulee muuttumaan ja sitten tuolle biodieselille voi olla paremmat mahdollisuudet veneilykäytössä.
Nykyään käytetään euroopassa EN590 standardia. Biodieselin standardi on EN14214.
Tuo sinun standardi (laatu DIN 51601 – DK) on vanhentunut mutta eipä nämä asiat paljoakaan ole muuttunut.
Biodieselin ominaisuuksista venemoottorissa.
1. Energiatase on 4-7% huonompi kuin fossiilisella mutta sen ominaistiheys on korkeampi joten polttainetalous pitäisi olla aivan vastaava, jos ei ole niin sitten pitää käyttää seosta.
2. Biodieselin setaani luku on yli 52 joka tarkoittaa sitä, että biodiesel syttyy herkemmin kun fossiilinen. Jos käynnistymisessä on ongelmia ( väljä pumppu) niin biodiesel on oiva helpotus.
3. Biodieselin ympäristövaikutukset ovat merkittävästi parempia kun
fossiilisella.
4. Voitelevuus on 30 kertaa parempi kuin fossiilisella.
5. Biohajoavuus on ongelma jos säilytetään biodieseliä pitkiä aikoja
tankissa ( 6kk ja yli).
6. Tiivisteiden 7 polttoaineletkujen liukeneminen
Meillä on ollut koekäytössä kaksi venemoottoria toinen uusi Volvo 54hv ja tuon kanssa nyt ei muuta mainittavaa ollut kun se, että pakokaasun haju on miellyttävämpää ja savutusta ei juurikaan ilmene. Toinen on Perkins vm. 84 kone on nelisylinterinen perusmoottori. Perkinsin ongelmana oli fossiilisella dieselillä se, että kone ei meinannut kylmänä käynnistyä millään, kaikenlaiset eetterit joutui suihkuttamaan ennenkun moottori käynnistyi. 80% biodieselseoksella lähtee perkins käyntiin todella hyvin. 100% käynnistyvyys on myös huippuhyvää ja savutusta ei ilmene juuri ollenkaan. Haju sensijaan on aivan sama kun munkkia paistaisi.
Molemmat käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä kahden kauden jälkeen, perkinsin tankissa talvehti biodieselit ja keväällä lähti käyntiin todella herkästi.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
- Paikkakunta: Oulu
Mitähän hyötyä tästä koko biodieselistä on kenellekkään,
kun valtio jarruttaa kaikien keinoin sen käyttämistä.
Kyllähän ne tietenkin aikanaan saa sillekkin verot kohilleen
ja hinta ei varmasti ole nykypolttoöljyä halvempi, veikkaisin.
Ei mitään järkeä taas missään.
Ainoaksi hauskaksi jää tuo munkkirasvan haju ja simapullo perstaskussa. :)
Siinä aiheesta: http://www.limetti.fi/biodiesel/index.php?id=17
kun valtio jarruttaa kaikien keinoin sen käyttämistä.
Kyllähän ne tietenkin aikanaan saa sillekkin verot kohilleen
ja hinta ei varmasti ole nykypolttoöljyä halvempi, veikkaisin.
Ei mitään järkeä taas missään.
Ainoaksi hauskaksi jää tuo munkkirasvan haju ja simapullo perstaskussa. :)
Siinä aiheesta: http://www.limetti.fi/biodiesel/index.php?id=17
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jaaha Japekki onkin tullut aikaisin kotiin ;)
Eihän siitä varmaan paljon hen.koht. hyötyä saa mutta niinkuin Timo sanoi ehkä itselle hyvänmielen.
Eikös noiden kasvisöljypohjaisten ainoa ongelma ole jähmettyminen kylmässä mutta kesäkelillä ne pelaavat ilman ongelmia.
90-luvun puolessa välissä tuuppasin pystyyn kivestä kylppäreitä ympäri Suomea ja jouduin välillä ajamaan Partnerin isolla kivisahalla sisätiloissa. Ilman pomon lupaa ostin aina kymppilitran kanisterin 2T-ekopoltoainetta. Oli n. 10x tavallista kalliimpaa mutta lähes hajutonta eikä savuttanut kuin hieman. Saha pelasi kuin ajatus ilman mitään säätöjä. Sitä en valitettavasti muista mistä tuo litku oli tehty.
Eihän siitä varmaan paljon hen.koht. hyötyä saa mutta niinkuin Timo sanoi ehkä itselle hyvänmielen.
Eikös noiden kasvisöljypohjaisten ainoa ongelma ole jähmettyminen kylmässä mutta kesäkelillä ne pelaavat ilman ongelmia.
90-luvun puolessa välissä tuuppasin pystyyn kivestä kylppäreitä ympäri Suomea ja jouduin välillä ajamaan Partnerin isolla kivisahalla sisätiloissa. Ilman pomon lupaa ostin aina kymppilitran kanisterin 2T-ekopoltoainetta. Oli n. 10x tavallista kalliimpaa mutta lähes hajutonta eikä savuttanut kuin hieman. Saha pelasi kuin ajatus ilman mitään säätöjä. Sitä en valitettavasti muista mistä tuo litku oli tehty.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 19:22
- Paikkakunta: Raahe
Minun käsittääkseni ainakin Nesteen Tempera Green moottoripolttoöljyssä on osa ns. biotavaraa ja osa fossiilista kamaa. En toki mene takuuseen ja heidän nettisivuiltaan ei löytynyt asiaan vastausta, ainakaan yhtäkkiä. Jos oikein muistan, niin eikös juuri Neste rakenna jotain uutta jalostamoa johonkin, jossa tehdään pelkää biodieseliä? Muistaakseni kuitenkin etupäässä vientiin.. Suomessa todella valtio pitää huolen siitä, ettei biopolttoaineita päästetä markkinoille kilpailukykyiseen hintaan. Esim. Ruotsissa saa normaaleilta huoltoasemilta etanolia pistoolista. Maailmalla on todella paljon autoja jotka toimivat sekä etanolilla että bensalla. Niillä on hieno nimikin, jonka varmaan muistan tunnin päästä..
Toiselta kantilta ajateltuna, meillä ei riitä mistään raaka-aineita, esim. rypsiä, tällä hetkellä korvaamaan kotimarkkinoille jalostukseen fossiilisia polttoaineita.
Loppuun voisin sanoa, että aivan sama mitä tankkiin laittaa jos kulutus on joitakin kymmeniä litroja koko kesän aikana. Näissä kysymyksissä on kyse kokonaan uusien energiantuotantotapojen ja kokonaiskulutuksen vähentämisestä!
Ai niin, loppuun vielä unohtui sanoa: Jos todella haluaa säästää luontoa, pitää soutaa!
Toiselta kantilta ajateltuna, meillä ei riitä mistään raaka-aineita, esim. rypsiä, tällä hetkellä korvaamaan kotimarkkinoille jalostukseen fossiilisia polttoaineita.
Loppuun voisin sanoa, että aivan sama mitä tankkiin laittaa jos kulutus on joitakin kymmeniä litroja koko kesän aikana. Näissä kysymyksissä on kyse kokonaan uusien energiantuotantotapojen ja kokonaiskulutuksen vähentämisestä!
Ai niin, loppuun vielä unohtui sanoa: Jos todella haluaa säästää luontoa, pitää soutaa!
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 19:22
- Paikkakunta: Raahe
Totta tuokin, mutta mutta: Ei ole hirveän yksiselitteistä säästääkö biopolttoaineiden käyttö luontoa kuitenkaan niin paljon kun luullaan. Kun biopolttoaineiden käytöllä vapautetaan luonnosta sen "omaa" hiilidioksidia, se ei kuitenkaan varastoidu sinne takaisin samaa tahtia kuin se on sieltä otettu. Että loppujen lopuksi nämä asiat eivät ole hirveän yksiselitteisiä.
Että loppujen lopuksi palataan siihen soutuvaihtoehtoon :)
Että loppujen lopuksi palataan siihen soutuvaihtoehtoon :)
"Kun biopolttoaineiden käytöllä vapautetaan luonnosta sen "omaa" hiilidioksidia, se ei kuitenkaan varastoidu sinne takaisin samaa tahtia kuin se on sieltä otettu."
Tuohon saa joku minua viisaampi ottaa kantaa, totta varmasti tuokin?.
Yksi asia mikä minua kiinnostaa tässä aineessa on nämät kohdat jotka on "lähempänä omaa napaa", eli :
http://www.vegoleum.fi/envi_fin.htm
Sivuston kohdat: "Myrkkypitoisuus", "Ärsytysoireet", "Veden saastuminen".
Kun moottoriveneestä on kysymys (jätän siis kuitenkin pois sen soutuvene-vaihtoehdon... :) ) niin aina rapatessa (tankatessa) roiskuu, suotimia vaihdetaan keväisin ja pahin mahdollinen eli polttoaineletkun pettäminen ja polttoaineet pilssiin-kauhukuva... Mieluummin tällaista ainetta äyskäröisi pilssistä kuin perinteistä..?
Mutta monelta kantilta tätä asiaa voi tosiaan lähestyä, itsellä vielä selvitettävänä mm. bemarin tiivisteiden kesto jne..
timo
Tuohon saa joku minua viisaampi ottaa kantaa, totta varmasti tuokin?.
Yksi asia mikä minua kiinnostaa tässä aineessa on nämät kohdat jotka on "lähempänä omaa napaa", eli :
http://www.vegoleum.fi/envi_fin.htm
Sivuston kohdat: "Myrkkypitoisuus", "Ärsytysoireet", "Veden saastuminen".
Kun moottoriveneestä on kysymys (jätän siis kuitenkin pois sen soutuvene-vaihtoehdon... :) ) niin aina rapatessa (tankatessa) roiskuu, suotimia vaihdetaan keväisin ja pahin mahdollinen eli polttoaineletkun pettäminen ja polttoaineet pilssiin-kauhukuva... Mieluummin tällaista ainetta äyskäröisi pilssistä kuin perinteistä..?
Mutta monelta kantilta tätä asiaa voi tosiaan lähestyä, itsellä vielä selvitettävänä mm. bemarin tiivisteiden kesto jne..
timo
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 19:22
- Paikkakunta: Raahe
Myös omalla kohdallani jätän pois tuon soutuvaihtoehdon:)
Totta toki on, että tämä meidän rakas itämeremme ei ole aivan parhaassa mahdollisessa iskussa. Olen toki samaa mieltä siitä, että ei ole aivan sama mitä roiskuttaa laidan yli. Pelkkä mereen kusaiseminen laidan yli riitti synnyttämään sinilevää aivan jumalattoman määrän. (jos muistaisin paljonko, kertoisin...) Todella murheellista vaan on se että monet veneilijät syytävät laidan yli kaljapulloista lähtien kaikenlaista moskaa laidan yli. Monasti se "viherpiiperrys" lähtee todellakin pienistä asioista, kuten juuri pullojen ja muiden roskien maihin viemisestä ja oikein hävittämisestä.
Totta toki on, että tämä meidän rakas itämeremme ei ole aivan parhaassa mahdollisessa iskussa. Olen toki samaa mieltä siitä, että ei ole aivan sama mitä roiskuttaa laidan yli. Pelkkä mereen kusaiseminen laidan yli riitti synnyttämään sinilevää aivan jumalattoman määrän. (jos muistaisin paljonko, kertoisin...) Todella murheellista vaan on se että monet veneilijät syytävät laidan yli kaljapulloista lähtien kaikenlaista moskaa laidan yli. Monasti se "viherpiiperrys" lähtee todellakin pienistä asioista, kuten juuri pullojen ja muiden roskien maihin viemisestä ja oikein hävittämisestä.
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 12 Loka 2005 18:41
- Paikkakunta: Ryttylä
Aivan sama kuinka erinomaista ainetta tuo biodiesel on verrattuna tavalliseen, jos sitä ei saa järkevästi hankittua. Ei sen tarvitsisi olla edes halvempaa kuin normidieselin, jos sitä saisi jostain...
Kyllähän tuossa vaikuttaisi olevan hyviä puolia; myrkyttömyys, pakokaasujen haju, parempi voitelu, "ekohipin status" tulee bonuksena kaupan päälle. Huvivenekäytössä tuo puuroutuminen pakkasessa ei ehkä ole kovinkaan suuri ongelma, varsinkin jos varapolttoaineena on vaikkapa tavallista dieseliä.
Kyllähän tuossa vaikuttaisi olevan hyviä puolia; myrkyttömyys, pakokaasujen haju, parempi voitelu, "ekohipin status" tulee bonuksena kaupan päälle. Huvivenekäytössä tuo puuroutuminen pakkasessa ei ehkä ole kovinkaan suuri ongelma, varsinkin jos varapolttoaineena on vaikkapa tavallista dieseliä.
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Täällä pääkaupunkiseudulla esim. Sipoon Karhusaaren ja Storörenin venesatamiin vievien väylien ilma on kauniina kesäpäivänä tyynellä kelillä viikonloppuisin niin paksua moottoriveneiden pakokaasuista että toi soutuvaihtoehto on jo epämiellyttävä, pistää käryt kurkussa sen verran :-( Tulee ihan mieleen ilma ruuhka-aikaan Mannerheimintiellä 20 vuotta sitten.tuke kirjoitti:
Että loppujen lopuksi palataan siihen soutuvaihtoehtoon :)
Lill-Klas