Kunnostusprojekti...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 15 Syys 2003 10:49

Moi

Oliko kyse tasasaumaisesta veneestä? Tässä muutamia omiin kokemuksiin perustuvia vinkkejä.
vesirajan alle Prooffi on hyvä, se puristuu saumasta pois sitä myöden kun puu turpoaa. Huom oikein kuiva vanha puu turpoaa myös kyllästyksessä. Vesilinjan yläpuolisia halkeamia kannattaa katsella ensin paljonko rako vedessä turpoaa. Paras korjaus on liimata laudan puoleen väliin jyrsittyyn uraa samaa puulajia oleva lista.
Pohjaan kyllästyksen jälkeen kun se on kunnolla vetäytynyt lyijymönjää 2 krst, sitten Hempelin Yach primer 2 krst ja siihen myrkky. Huom lyijymönjän maksimi ylimaalausaika oli muistaakseni 2 vko ennen primeriä. Kannatta huolehtia ettei käy niin kuin kävi kaverille; ylimaalausaika oli luokkaa pari kuukautta ja nyt primeri irtoaa mönjästä laattoina, joka syksy enemmän ja enemmän. Hempelin kotisivuilla on hyvia asituntevia ohjeita ja asiakaspalvelusta sain e-mail vastausen kysymyksiini muutamassa tunnissa: http://www.hempel.fi/internet/inefic.ns ... enDocument
Mun mielestä vaikka kyllästys huonontaakin massojen ja liimauksen tarttuvuutta, kannattaa tässä tapauksessa kyllästää ensin ja katsoa sitten halkeamat. Epoksi liima tarttuu kyllä öljyttyyn ja sitten pinnastaan asetonilla pyyhittyyn puuhun hyvin.
Terveisin Aki
PS. omasta projektistani www.optikkonordling.fi/ottiliana
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 15 Syys 2003 17:14

Moro!
Tyrkkään tähän taas vanhan kommentin (toivottavasti nordling ei raivostu... ; ) ), eli kyllästyksen jälkeen ensin pari ohutta kerrosta vernissaa, jotta maali pysyy kiinni! Ohuita kerroksia, sillä vernissavalumia ei ole kiva hioa.

t.Matti

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Vernissaa

Viesti Kirjoittaja Northling » 15 Syys 2003 17:40

Moi
Juu niihän se oli ;)
t:aki

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 16 Syys 2003 00:57

Pohjamaaleista puheen ollen, tein kerran kokeen. Maalasin veneen pohjan toisen puolen lyijymönjällä ja toisen Yacht Primer 2:lla. Kummankin päälle tuli sitten Bilteman myrkkyväri joka on vinyyli-kopolymeerimaali. Tulikohan kirjoitetuksi oikein. Tulokseksi tuli, että myrkky pysyi paremmin kiinni Yacht Primerissa. Syynä on ilmeisesti se, että Y.P. on myös vinyyli-kopolymeerimaali, kun mönjä taas on öljymaali.

Tästä voisi päätellä, että lyijymönjän päälle ei ehkä kannata laittaa Yacht Primeria, koska sen käy aivan samoin kuin myrkkymaalinkin.

Ongelma ei ehkä ole hirveän vakava, sillä kerrotussa tapauksessa mönjäpuolelta irtosi seuraavana keväänä noin 30% myrkkymaalista, mutta Primeripuolellakin n. 15%.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Primeristä

Viesti Kirjoittaja Northling » 16 Syys 2003 09:24

Moi
Käsittääkseni Yacht Primer on nimensä mukainen "Otepohja" joka tarttuu hyvin allaan oleviin pintoihin kuten myös lyijymönjään, joka taas suojaa puuta paremmin kuin muut maalit. "Otepohja" myös muodostaa seuraavalle maalipohjalle hyvän tartuntapinnan. Ylimaalaus ajat ovat kriittisiä, jos ylimaalaus aika ylittyy maali ei pysy.
t:aki

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17 Syys 2003 10:33

Alkuperäiseen kysymykseen: kyllä niihin halkeamiin on paras tehdä ura ja liimata säle. Massat eivät ole hyviä vesirajan yläpuolen halkeamissa eikähän Prooffin päällä mikään lakka pysykään. Sikaflex taas halkoo puuta halkeamaan työnnettynä niinkuin kirves, niin että rimoitus on ihan paras vaihtoehto.

Lyhyisiin halkeamiin ei tarvita edes mitään kallista yläjyrsintä, terävällä taltalla saa hyvän uran aikaan. Jos halkeama on kovin leveä tai mutkallisen muotoinen niin se voidaan liimata Sikaflexillä, kapeammat puhtaaseen puuhun tulevat epoksilla. Riman voi myös lyödä kaariin ohuilla messinkisillä lankanauloilla, joiden päät kotkataan takaisinpäin sisäpuolelta.

Mitä tulee muuten noihin praimereihin, niin olen itsekin törmännyt lyijymönjän tarttuvuusongelmiin, yhtenä keväänä vähän venähti ja sitä on nyt sitten kirottu jo kaksi vuotta. Itse mönjä pysyy puussa oikein hyvin ja tuoreeltaan vedettynä Yacht Primer pysyy mönjän päällä, mutta liian pitkään seisseen mönjäpinnan päällä ei pysy oikein mikään. Primer ei pysy puussa yhtä hyvin kuin mönjä, mutta siihen tarttuu myrkky paljon paremmin kuin mönjään.

Varmin tulos saadaan, kun maalataan pari-kolme kerrosta mönjää ja sen päälle tuoreeltaan Yacht Primer välimaaliksi ennen myrkkyä. Näin saadaan pohjalle maali joka pysyy puussa hyvin ja pintaan maali jonka päällä myrkky tykkää olla. Ja jos maalikerrosten välissä ei odotella liian pitkään niin primer pysyy mönjässä lujasti kiinni.

Pekka

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 17 Syys 2003 20:26

vielä alkuperäiseen kysymykseen: Kyllä niihin halkeamiin olisi parasta olla koskematta vielä ekana kevääna ja katsoa sitten seuraavana että onko aihetta lauluun . Mänty on aika uskomaton turpoamaan jopa vesirajan yläpuoleltakin (kunhan vene on vain pressutettu)
tietenkin jos halkeama on koko laudan mittainen niin on syytä ruveta toimenpiteisiin mutta pikku haavat ei vielä haittaa eikä niistä montaa pisaraa ajossa sisään tirskukovallakaan kelillä .
mönjä on hyvä primeri ja pehmyt myrkky irtoilee kuitenkin vaikka kummoset kalliit primerit laittaisi ja saahan se irrotakkin sen tarkoitushan on vain pitää levät ja näkit pois pohjasta . kaikkea on tullut koitettua eikä täydellistä patenttia kait olekkaan. ja kuitenkin joka kevät ainakin yksi paikka kerros tulee kuitenkin vedeltyä :)

Vastaa Viestiin