Uusi projekti, Margareta
-
Uusi projekti, Margareta
Hellou!
Pitkästä aikaa palstalla, nimimerkkikin hiukan muuttunut.
Minulla oli "Melanitta Rosalasta" -kunnostuskertomusta kymmenkunta vuotta sitten. Sen jälkeen minulla oli vielä folkkari hetken aikaa, mutta purjehduksesta ei oikein elävää harrastusta tullut.
Nyt kävi kumminkin niin että ajauduin puisen moottoripurren omistajaksi, ja vähän puutyötäkin on edessä. Vene on Marina 75, "Margareta".
Lähtökohta on mukava: vene on kaunislinjainen ja monelta osin hyvässä kunnossa. Suurin yksittäinen homma on kölipuun uusiminen muutaman metrin matkalta. Edellinen omistaja on jo siististi purkanut pehmeän osan pois, joten tässä pääsee suoraan kasaushommiin. En ole vielä kovin tarkkaan venettä koputellut, pitää saada se ensin Porvoosta Keski-Suomeen (saa muuten vihjata Porvoo-Mäntsälä-Lahti-Jämsä akselilta järkihintaisia rahtaajia), mutta lähtökohtaisesti vene vaikuttaa aika hyvökuntoiselta ja luulen että muuten työt on suurimmaksi osaksi pintahommia.
Oma lukunsa on sitten moottoripuoli, se on minulle vieraampaa. Veneen mosa on irrallaan, se on pieni Volvon meridiesel. Käyntikuntoisena kyllä irrotettu. Löysin jo korjaamokäsikirjan, tätä kirjoittaessa ajattelen että kävisin sen itse läpi, mutta tämä voi vielä muuttua...
Mutta koitan päivittää tänne taas homman edistymisestä, eiköhän täällä joitain asiasta kiinnostuneita kuitenkin löydy! Saa nähdä onnistuinko liittämään pari kuvaa lähtötilanteesta...
Pitkästä aikaa palstalla, nimimerkkikin hiukan muuttunut.
Minulla oli "Melanitta Rosalasta" -kunnostuskertomusta kymmenkunta vuotta sitten. Sen jälkeen minulla oli vielä folkkari hetken aikaa, mutta purjehduksesta ei oikein elävää harrastusta tullut.
Nyt kävi kumminkin niin että ajauduin puisen moottoripurren omistajaksi, ja vähän puutyötäkin on edessä. Vene on Marina 75, "Margareta".
Lähtökohta on mukava: vene on kaunislinjainen ja monelta osin hyvässä kunnossa. Suurin yksittäinen homma on kölipuun uusiminen muutaman metrin matkalta. Edellinen omistaja on jo siististi purkanut pehmeän osan pois, joten tässä pääsee suoraan kasaushommiin. En ole vielä kovin tarkkaan venettä koputellut, pitää saada se ensin Porvoosta Keski-Suomeen (saa muuten vihjata Porvoo-Mäntsälä-Lahti-Jämsä akselilta järkihintaisia rahtaajia), mutta lähtökohtaisesti vene vaikuttaa aika hyvökuntoiselta ja luulen että muuten työt on suurimmaksi osaksi pintahommia.
Oma lukunsa on sitten moottoripuoli, se on minulle vieraampaa. Veneen mosa on irrallaan, se on pieni Volvon meridiesel. Käyntikuntoisena kyllä irrotettu. Löysin jo korjaamokäsikirjan, tätä kirjoittaessa ajattelen että kävisin sen itse läpi, mutta tämä voi vielä muuttua...
Mutta koitan päivittää tänne taas homman edistymisestä, eiköhän täällä joitain asiasta kiinnostuneita kuitenkin löydy! Saa nähdä onnistuinko liittämään pari kuvaa lähtötilanteesta...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Re: Uusi projekti, Margareta
Kysy kuljetusta BeGe- transilta (Porvoolainen yritys)
-
Onpas nätti vene kyllä. Hienoa, että tulee kuntoon. Olisipa kiva nähdä kuvia ja tarinaa tuosta kölin korjauksesta ja muustakin, jos ilmaantuu koputtelussa. Tsemppiä kunnostuksiin täältä Oulun suunnilta. 

-
Kaunis vene! Kysäise kuljetusta T.Luodolta +358 40 0821586, paikallinen porvoolainen hoitanut hommat ainakin minulle asiallisesti liki 20 vuotta. Välillä hieman hankala saada puhelimella kiinni, mutta WhatsUp ja tekstarikin toimii kontaktin saamiseksi.
- Qubik
- Viesti:
Marina veneissä on usein md11 koneena. Luotettava ja vankka putput, jos huollot tehdään oikein ja ei yritettää oikoteitä onneen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
Kiitos vinkeistä, vene lähtee BeGen kyydillä kohti Keski-Suomea.
-
Noniin, vene saatu onnellisesti kotipihaan. Kuljetusyrittäjästä jäi kympin arvoinen asiakas kokemus, pisteet BeGe Transille Porvooseen .
Seuraavaksi vuorossa katoksen kasaaminen veneen ympärille ja lähtötilanteen tarkempi kartoitus ennen varsinaiseen korjaustyöhön ryhtymistä.
Vene näyttää kauniilta.
Seuraavaksi vuorossa katoksen kasaaminen veneen ympärille ja lähtötilanteen tarkempi kartoitus ennen varsinaiseen korjaustyöhön ryhtymistä.
Vene näyttää kauniilta.
-
^Todella kivan näköinen paatti, eikä edes "kamala raato", eiku kuntoon.
- ms.venla
Hieno vene. Pitää joskus tulla katsomaan. Itse veneilen myös keski-Suomessa
-
Ilman muuta
Sain veneen päälle katoksen ja aloitin tänään kartoittamalla tehtäviä töitä. Yläpuolet on tosi hyvässä kunnossa, samoin laudoitus ja kaaritus. Jo puretun kölin lisäksi perä vannasputken ympäriltä vaatii huomiota, siellä on vielä pehmeää. Sen verran jo aloitin että irrotin peräsimen ja potkuriakselin&vannasputken ja vielä purettavalta osuudelta lautojen päästä ruuvit.
Ei siis mitään isompia ylläreitä, pikkusen lisää työtunteja perän osalta. Tässä on kyllä jo ehtinyt vähän kaipaamaan tämäntyylistä puuhaa vanhan talon pitkään kestäneen remontin jälkeen.
Sain veneen päälle katoksen ja aloitin tänään kartoittamalla tehtäviä töitä. Yläpuolet on tosi hyvässä kunnossa, samoin laudoitus ja kaaritus. Jo puretun kölin lisäksi perä vannasputken ympäriltä vaatii huomiota, siellä on vielä pehmeää. Sen verran jo aloitin että irrotin peräsimen ja potkuriakselin&vannasputken ja vielä purettavalta osuudelta lautojen päästä ruuvit.
Ei siis mitään isompia ylläreitä, pikkusen lisää työtunteja perän osalta. Tässä on kyllä jo ehtinyt vähän kaipaamaan tämäntyylistä puuhaa vanhan talon pitkään kestäneen remontin jälkeen.
-
No niin, pehmeä osuus purettu ja seuraavaksi aletaan laittamaan takaisin kasaan. Kävi hyvä tuuri ja löysin ihan läheltä tiukkasyisen viiden tuuman lankun, oli vaan niin hankalasti kasan alla että en saanut vielä mukaan. Käyn ensi viikolla hakemassa matkaan.
Sillä välin ajattelin vielä putsata veneen sisältä nyt kun pilssi on auki ja kone pois tieltä.
Sillä välin ajattelin vielä putsata veneen sisältä nyt kun pilssi on auki ja kone pois tieltä.
-
Tänään tilasin Veneilijän verkkokaupan syys-alesta projektin vaatimat liimat, maalit ja lakat. Tuli Hempeliä ja Spinnakeria kun oli sopivaan hintaan tarjolla. Westin epoksia ja Sikaflexiä kölin ja perästeevin korjauksiin
Hain puuta tuohon perään ja vähän jo sitä pieninkin, samalla hahmottelin mallin vanerista uuden tekoon. Vanhasta sai vielä sen verran mallia että oleelliset mitat löytyy kätevästi kohdalleen.
Kunhan liimat tulee postissa niin pääsee liimaamaan tuota perän punttia kasaan.
Hain puuta tuohon perään ja vähän jo sitä pieninkin, samalla hahmottelin mallin vanerista uuden tekoon. Vanhasta sai vielä sen verran mallia että oleelliset mitat löytyy kätevästi kohdalleen.
Kunhan liimat tulee postissa niin pääsee liimaamaan tuota perän punttia kasaan.
-
Onpas mukava seurata tätä projektia ja kuvia korjauksesta.
- ms.venla
Hyvältä näyttää
-
Tässä jo odottelee uusia päivityksiä projektista ![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)