Otin vanhan purjeveneen pohjan auki kyllästystä ja yleistä mielenkiintoa varten. Kölin puuosassa näytti siltä että niiden välissä ei ole
liimaa, vaan niistä näkee läpi. Keulassa näin ei onneksi ole ja toki kölipulti pitävät homman kasassa.
Kysymys onkin, kannattaako näille tehdä jotain?
1) Kannattaako yrittää liimata? Jos näin, olisiki uretaaniliima ainoa vaihtoehto kun ymmärtääkse turpoaa ja en siis purista liimattavia pintoja.
2) Kannattaako laittaa väleihin tätiä tai bitumimassaa?
3) Kannattaako antaa olla?
En ajattelut purkaa köliä ja tehdä uutta.
Mystinen tilanne, liekö jokin kylläste liuottanut liimat pois joskus?
t. Tomi
Kölitukkien välissa kunnon raot
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Kölitukkien välissa kunnon raot
Terve,
Ei siellä välissä välttämättä ole koskaan ollutkaan liimaa. Riippuu veneen iästä ja tekotavastakin, niin on voitu rakentaa ihan puu puuta vasten. Niitit ja muut kiinnikkeet pitävät veneen koossa. Raot taas johtuvat mahdollisesti kuivumisesta. Jos vene ei ole ollut esim viime syksynä vedessä, niin se on varmaankin kuivunut melko harvaksi. Tai vaikka olisikin, niin näillä lämmöillä vene kuivuu jo hyvää vauhtia jos on maissa.
Tosi tapauskohtaista on, mutta periaatteessa ensimmäinen keino olisi koittaa turvottaa vene alkuperäisiin mittoihinsa, esim viikon parin liotuksella. Sen jälkeen jos on vielä rakoja, niin pitää miettiä mitä sitten. Toki jos rakenne on ratkennut kiinnikkeistä irti tai puuta haljennut pahasti, niin voi olla tekemistä luvassa. Mutta yllättävän isotkin raot häipyvät, kun vene turpoaa vedessä. Esim omassa tasasaumaisessa veneessäni on pohjassa lautojen välissä lyijykynän mentäviä rakoja, jos vesillelasku menee kesään. Meressä vene tiivistyy täysin tiiviiksi. Toki nykyään pyrin laskemaan veneen veteen aikaisemmin keväällä, jottei rakenne eläisi niin paljon.
Ei siellä välissä välttämättä ole koskaan ollutkaan liimaa. Riippuu veneen iästä ja tekotavastakin, niin on voitu rakentaa ihan puu puuta vasten. Niitit ja muut kiinnikkeet pitävät veneen koossa. Raot taas johtuvat mahdollisesti kuivumisesta. Jos vene ei ole ollut esim viime syksynä vedessä, niin se on varmaankin kuivunut melko harvaksi. Tai vaikka olisikin, niin näillä lämmöillä vene kuivuu jo hyvää vauhtia jos on maissa.
Tosi tapauskohtaista on, mutta periaatteessa ensimmäinen keino olisi koittaa turvottaa vene alkuperäisiin mittoihinsa, esim viikon parin liotuksella. Sen jälkeen jos on vielä rakoja, niin pitää miettiä mitä sitten. Toki jos rakenne on ratkennut kiinnikkeistä irti tai puuta haljennut pahasti, niin voi olla tekemistä luvassa. Mutta yllättävän isotkin raot häipyvät, kun vene turpoaa vedessä. Esim omassa tasasaumaisessa veneessäni on pohjassa lautojen välissä lyijykynän mentäviä rakoja, jos vesillelasku menee kesään. Meressä vene tiivistyy täysin tiiviiksi. Toki nykyään pyrin laskemaan veneen veteen aikaisemmin keväällä, jottei rakenne eläisi niin paljon.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 10 Syys 2019 10:10
Re: Kölitukkien välissa kunnon raot
Kiitos vastauksestasi.
Vene on rakennettu 1967, jään siis ihmettelemään tilannetta.
Vene on ollut 4 kesää kuivilla perheasioiden takia, saas nähdä paljon öljyä imee.
t. Tomi
Vene on rakennettu 1967, jään siis ihmettelemään tilannetta.
Vene on ollut 4 kesää kuivilla perheasioiden takia, saas nähdä paljon öljyä imee.
t. Tomi
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Kölitukkien välissa kunnon raot
Moro
Mahdatko tarkoittaa puuköliä? Kölitukit ovat ne veneen pituussuunnassa poikittain olevat tukit, joiden läpi ovat kölipultit, jotka kannattelevat painoköliä. Painokölin yläpuolella on puuköli ja sikopalkki. perässä on deadwood olisiko täyteköli suomeksi?
Kölitukkien tehtävä on jakaa painokölin paino pitkin pohjaa ja laitoja kohti sekä jakaa kölin vääntö kallistuessa isommalle alueelle.
Jos puukölin lankkujen välissä on 4 vuoden kuivilla olon jälkeen rakoja se on ihan normaalia. Mielestäni ei kannata tehdä mitää ennen kuin tilanne on normaali eli jos syksyllä kesän liotuksen jälkeen on vielä isoja rakoja sitten voi miettiä jotain täytettä... Tietysti jos sielllä on jotain lahovikaa tms sellaiset voi korjata.
Nortti
Mahdatko tarkoittaa puuköliä? Kölitukit ovat ne veneen pituussuunnassa poikittain olevat tukit, joiden läpi ovat kölipultit, jotka kannattelevat painoköliä. Painokölin yläpuolella on puuköli ja sikopalkki. perässä on deadwood olisiko täyteköli suomeksi?
Kölitukkien tehtävä on jakaa painokölin paino pitkin pohjaa ja laitoja kohti sekä jakaa kölin vääntö kallistuessa isommalle alueelle.
Jos puukölin lankkujen välissä on 4 vuoden kuivilla olon jälkeen rakoja se on ihan normaalia. Mielestäni ei kannata tehdä mitää ennen kuin tilanne on normaali eli jos syksyllä kesän liotuksen jälkeen on vielä isoja rakoja sitten voi miettiä jotain täytettä... Tietysti jos sielllä on jotain lahovikaa tms sellaiset voi korjata.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing