Nyt kun kevät on tulossa, on aika palata viimekesäiseen pikkuharmiin. Viisimetriseen tuulilasiveneeseeni tihkuu pisara kerrallaan vettä pilssiin aivan veneen perästä. Vuotokohta on suoraan perämoottorin alla, kohdassa, jossa kölipuu, peräpeili ja pohjalautojen päät kohtaavat veneen perässä.
Kun juttelin aiheesta syksyllä, tuli ehdotus, että jyrsisi kölipuun ja peräpeilin saumaan, jossa vuoto on, ihan kunnon uran, jonka sitten täyttäisi Proofilla tai vastaavalla juostavalla täytteellä. näin vuotokohta täyttyisi varmuudella.
Miltä kuulostaa? ja entäpä muut vaiheet? veneen pohja on lyijymönjätty, ja uran jyrsiminen tietenkin vie mönjät niiltä kohdin. mitä uran ja Proofin päälle kannattaisi ennen myrkkymaalikerrosta vetää puuta suojaamaan?
Ja toinen kysymys. Edellinen omistaja lakkasi veneen vielä viime keväänä, Sateenkaarivärin Wanhan ajan venelakalla. Pidän pinnasta, siitä että se ei ole lasimaisen kova. Samalla lakalla saisi tietenkin samanlaisen pinnan, mutta sateenkaarivärin lakka vaikuttaisi vaativan aika lämpimät lakkauskelit, takuuvarmasti 15 astetta koko homman ajaksi. Onko siinä jotain riskejä, jos lakkaankin toisella vastaavan kaltaisella lakalla tänä keväänä? ymmärtääkseni esim Tonkinois olisi samantapainen.
Kiitos jo nyt,
N.
Veden tihkuminen sisään & lakkakysymys
- Moshulu
- Viesti:
Re: Veden tihkuminen sisään & lakkakysymys
Tonkinois, Rylard, Epifanes, Spinaker jne ovat samankaltaisia perinteikkäitä öljylakkoja. Tonkinois on monen suosiossa mutta myös monella on ollut ongelmia halkeilevan pinnan kanssa. Rylard vg63 olen itse käyttänyt ja se ei selvästi joustava mutta kuivumisaika on 48 tuntia. Minulle on kovasti suositeltu Epifanes joka taitaa olla kallein vaihtoehto. Olen päättänyt käyttä sitä tänä keväännä. Siinä on UV suoja mikä mielestäni on hyvä asia.
Edellisessä,veneessämme käytin Spinaker vihreä joka toimii, ei ehkä paras kiilto on aika paksu joten kannattaa laimentaa hiukan. En ole käyttänyt Spinaker Gold jota on myös suositeltu mutta se näyttää olevan aika kallis.
Olen useasti lakannut 5C lämmöllä ja myös sateen aikana. Ongelmana ei ole lämpötila vaan pintaan muodostuva kosteus. Eli jos puun lämpö on kastepisteen alapuolella tulee pintaan kosteutta. Silloin lakka tulee sameaksi ja joudut hiomaan ja lakkaamaan uusiksi. Siksi ohjeistetaan että ei saisi lakata alle tietyn läpötilan. Jos asteet on 10C niin kastepiste on jo senverran kaukana että riski pienenee.
Lopuksi voi suosittelen lakan levittämiseen rulla penssliyhdistelmää. Pieni mohair- tai vaahtomuovirulla levittämiseen ja lakka- tai vaahtomuovipensseli tasoittamiseen. Työmenetelmä on huomattavan nopea ja jälke on mahdollisimman tasainen.
Edellisessä,veneessämme käytin Spinaker vihreä joka toimii, ei ehkä paras kiilto on aika paksu joten kannattaa laimentaa hiukan. En ole käyttänyt Spinaker Gold jota on myös suositeltu mutta se näyttää olevan aika kallis.
Olen useasti lakannut 5C lämmöllä ja myös sateen aikana. Ongelmana ei ole lämpötila vaan pintaan muodostuva kosteus. Eli jos puun lämpö on kastepisteen alapuolella tulee pintaan kosteutta. Silloin lakka tulee sameaksi ja joudut hiomaan ja lakkaamaan uusiksi. Siksi ohjeistetaan että ei saisi lakata alle tietyn läpötilan. Jos asteet on 10C niin kastepiste on jo senverran kaukana että riski pienenee.
Lopuksi voi suosittelen lakan levittämiseen rulla penssliyhdistelmää. Pieni mohair- tai vaahtomuovirulla levittämiseen ja lakka- tai vaahtomuovipensseli tasoittamiseen. Työmenetelmä on huomattavan nopea ja jälke on mahdollisimman tasainen.