Sähköfiskari Marjatta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja RistoA » 18 Elo 2014 20:22

Moi

Siitä onkin hetki, kun olen tänne viimeksi kirjoitellut.

Minulla on hieno mahonkifiskari, jonka moottoriongelmat ja lautojen rapeus aiheutti halun sähköistää vene. Kyselin aikani vinkkejä sieltä ja täältä, mutta mitään varsinaista tietoa tai kokemusta ei tuntunut mistään löytyvän.
Noh, tein sitten tälläsen: Marjatta

Elikkäs Torqeedo Travel 801 häkkeröitynä pinnan akselin reiästä läpi ja sovitusosilla paikalleen. Alapäässä on laakeri ja laakeripesä epoksoituna köliin, kuten kuvasta näkyy.
Energiat kahdessa 115Ah akussa sarja-asennuksessa (24V) ja sieltä sähköt akkumonitorin ja Torqeedon akkuadapterin kautta moottorille.

Tuolla setillä vene kulkee 4,5 solmua täysillä (~21A) perä alhaalla. Marssivauhtina ~4 solmua, joka saadaan ~12-14A virralla. Ajoaikaa saa tuollaiset 3,5 tuntia mainitulla 4 solmun marssivauhdilla. Koeajot on vielä kesken.

Putputus on pois ja hiukan rohiseva vinkuna on tilalla ja luonnollisesti veden liplatus & raitis ilma.

Näin voi tehdä, mielestäni oivallinen viritys.

Risto

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 18 Elo 2014 22:15

Ennakkoluulotonta rakentamista ja hieno toteutus!
nyt siitä vaa jäi se paras osa pois..se putputus ;)

Cortina65
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Elo 2014 14:54

Re: Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja Cortina65 » 08 Syys 2015 13:11

Vähän luovuutta kehiin, äänität jonkun koneen put-putusta ja stereoilla soimaan, ei kaikesta tartte tehä niin vaikeeta. Parastahan tossa on, että jos joku tulee sanomaan, että onhan noi nostalgiset vehkeet mukavia, mutta aikamoista meteliä pitävä, niin käännät voluumia pienemmälle ja kysyt, että kelpaako nyt?

Guuben
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Syys 2015 10:59

Re: Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja Guuben » 08 Syys 2015 18:38

Jännitävä ja mielenkiintoinen innovaatio.
Sinne kunnon ratti laitaan ja kaukosäätö moottorille...ihan esteetisistä syistä ja saisit paremman veneen kulkuasennon?
En ole sähkömiehiä mutta jos kulutus on alle 15 ah ...eikö pitäisi kulkea kauemmin yhdellä latauksella?
Hieno juttu vaikka olenkin itse aika kova pitämään kaikki alkuperäisenä. Parempi kuin dieselin nakutus joka tapauksessa.
Hiljaa hyvää tulee ☺

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Syys 2015 07:27

Hienoa Risto, rojekti senkun kehittyy ja elää!!! :))

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja RistoA » 23 Syys 2015 22:17

Olen kyllä hahmotellut tuohon ajopaikkaa edemmäs, mutta akut tasapainottaa asentoa hyvin ja kun kyydissä on enemmän porukkaa, niin sitten ollaan jo melko keulapainoisia. Oikeastaan aika hyvä noin.

Mitä tulee akkukapasiteettiin, niin edes syväpurettaville akuille ei tee hyvää ajaa niitä liian tilttiin. Tuollainen ~50% purku on ok. -> 115/2=57,5 Ah, eli 12A virralla ~5h, 14A virralla ~4h ja 20A ~3h. Lisäksi Torqeedon akkuadpterissa on alijännitesuoja, joka estää vetämästä akkua ihan loppuun. Se katkaisee virran, kun akkujännite putoaa jonnekin 22-23V paikkeille (todella sipissä siis jo).

Hauska vene tuo!

Risto

Pekka2
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Huhti 2013 18:00
Viesti:

Re: Sähköfiskari Marjatta

Viesti Kirjoittaja Pekka2 » 24 Syys 2015 12:27

Hei

Itse olen asentanut samalla tavalla sähköperämoottorin pariinkin puuveneeseen.

http://www.puuvenementori.fi/myos-nelja ... piirustus/

http://www.puuvenementori.fi/kirja-puuv ... tamisesta/

yt. Pekka

Vastaa Viestiin