NC33 potkuriakselin voitelu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja ovainika » 03 Heinä 2014 18:24

Kehtasin tänne kirjoittaa, vaikka valmistajalta onkin runkoon lipsahtanut vähän muovia...
Eli Nauticat 33 potkuriakselin voitelu tapahtuu jotenkin niin, että konetilassa on muutaman desin kuparinen säiliö, jonka alla on parin desin lasipurkki, josta voiteluaine laskeutuu akselille. Mitä tuossa systeemissä pitäisi käyttää voiteluaineena?
Olli

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja bonito » 03 Heinä 2014 21:23

Kyseessä lienee sisäboksin voitelu, jossa öljyn ja veden pitää aloillaan 2-3 stefaa. Perälaakerin voitelee todnäk vesi. Mulla oli stefaboksissa ensin samaa moottoriöljyä, kuin koneessa. Muutaman vuoden kuluttua, kun stefojen välissä oleva pronssihela oli hieman kulunut, laitoin perämoottorin vaihteistoöljyä, taas meni muutama vuosi, jolloin purin systeemin ja vein sen sorvarille, joka teki uuden pronssiholkin, samalla laitoin tietenkin uudet stefat. Ajoin niihin aikoihin 250-350 h/ vuosi.

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja ovainika » 04 Heinä 2014 01:28

Kiitos Bonito, kyse on siitä, että potkuriakselin päästä (vai onko oikeammin sanoa potkuriakselin ja vannasputken takaliittymästä?) tihkuu öljyä. Itse en tuota ole huomannut, tihkuminen on todella pientä, mutta uskon edellistä omistajaa.
Tuo peräöljy lienee siis hiukan paksumpaa(?), joten se ei niin helposti valu läpi.
Olli

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja bonito » 04 Heinä 2014 07:21

On perämoottorin vaihteistoöljy vahvempaa, kuin moottoriöljy ja se emulgoituu veden kanssa valkoiseksi, voiteluominaisuuksien kokonaan katoamatta(?). Vaikuttais siltä, että ensi talven aikana tulee tehtäväksi sisäboksin pronssilaakeriholkin vaihto, laakeri on kulunut soikeaksi, jolloin stefat myös kuluvat ja päästävät öljyn valumaan vannasputkeen. Jos peruuttaa voimakkaasti voi vettäkin tulla sisään.

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja ovainika » 18 Heinä 2014 00:36

Nyt huomasin, että välillä veneen vieressä näkyy kupariin vivahtava kalvo veden pinnassa. Voisiko tuo olla tulos öljyvuodosta?
Ja sitten toinen kysymys: rakenne on siis kuparisäiliö, sen alla lasisäiliö, ja sen alla kierrettävä hana, josta jatkuu ohut putki alaspäin. Miten kiinni/auki tuon hanan pitäisi olla? Kuvittelisin että reilusti auki, ja systeemi ottaa tarvitsevansa öljyn. Kun lasikuppi on tyhjä, näen suoraan että öljyä tarvitsee lisätä...?
No, vaihteistoöljyä sinne kokeilen seuraavaksi, saapi nähdä...
Olli

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Heinä 2014 06:17

Jos helposti käsillä, niin ko hanan voi laittaa kiinni satamassa seisokin ajaksi etenkin kun nyt on ilmeistä, että vuotaa myös ulospäin.
Laita lappu tuulilasiin, virta-avaimeen tms, että muistat avata lähtiessä! !!!

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja ovainika » 21 Heinä 2014 03:53

Kiitos Matti, tuo on hyvä ajatus. Moottoritilan luukku on kyllä iso, parin neliömetrin kokoinen ja aika painava. Taidan askarrella siihen saranoidun apuluukun, että voin seurata tilannetta. Syksyllä sitten laakerijumppa ja vuoto kuriin. Toivon vaan, että öljy ei tule ohjauksesta, luulisin että ohjauksen hydrauliikkanesteet eivät voi päätyä veneen ulkopuolelle mutta tämä kaveri on itselleni uusi.
Olli

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20 Huhti 2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Re: NC33 potkuriakselin voitelu

Viesti Kirjoittaja ovainika » 05 Elo 2014 00:27

Tulipa mieleeni, että jos siirryn käyttämään vaihteistoöljyä moottoriöljyn sijaan, voivatko nuo öljyt jollain tavalla "leikata kiinni" keskenään niin, että akseli ei saa mitään voitelua? Anteeksi epäammattimainen termistö...
Olli

Vastaa Viestiin