CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Kesä 2014 23:40
CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Tulin hankkineeksi fiskarin, jonka konehuoneessa on vuoden 70 linja-auton moottori merkkiä Volvo. Ymmärrykseni mukaan koneessa oleva CAVin pumppu vaatii öljyä toimiakseen sulavasti. Kuvassa itse pumppu ja pumpun arvokilpi. Olisinkin kysellyt, että tuleeko tuohon pumppuun lisätä öljyä? Mitä öljyä mahdollisesti pitäisi laittaa ja kuinka tämä öljyn lisäys tapahtuu?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
http://www.sky-net.org.uk/kelvin/tech_i ... /bpe_pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 564
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
..eli kakkosen alla ilmeisesti öljytikku ja varmaan sitä samasta voipi lisätä
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Kesä 2014 23:40
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Tuon 2. ruuvin alta ei löytynyt öljytikkua, kuten tuossa linkin takana olevassa manuaalissa on kuvattu. Eli öljymäärän oikeaa tasoa on vaikea arvioida tuosta aukosta lisättynä. Lieneeköhän jokin ruuvi öljytason ruuri?
Tuo manuaali ei ole aivan samasta pumpusta, mutta varmasti paljon yhteistä minun pumpun kanssa löytyy tuosta manuaalista.
Tuo manuaali ei ole aivan samasta pumpusta, mutta varmasti paljon yhteistä minun pumpun kanssa löytyy tuosta manuaalista.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Sivistynyt? arvaus; se no nelonen on öljyn korkeustulppa, irroita ,näyttäis olevan kupariprikka alla?
Kuvassa se näyttäis olevan jossain akselin korkeudella, joka, siis se nokka-akseli, sen nokkien ainakin tulisi tavata öljyyn
(ks poikkileikkauskuvaa manuaalissa.)
Pohjassa saattanee olla myös tyhjennystulppa? olisi parempi vaihtaa ne koko öljyt- sinne kertyy polttoainetta joka ohentaa öljyä
Öljyksi samaa kuin koneessa.
Kuvassa se näyttäis olevan jossain akselin korkeudella, joka, siis se nokka-akseli, sen nokkien ainakin tulisi tavata öljyyn
(ks poikkileikkauskuvaa manuaalissa.)
Pohjassa saattanee olla myös tyhjennystulppa? olisi parempi vaihtaa ne koko öljyt- sinne kertyy polttoainetta joka ohentaa öljyä
Öljyksi samaa kuin koneessa.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Oon Matin kans sama mielta. Kakkosesta täyttö/lisäys. Nelosesta tarkistus( netista haku ei antanut tarkempia tuloksia mutta tarkistusruuveista nois lucaksen pumpuissa oli) ja jossain kai on se tyhjennyskorkki. Jos ei löytyy tai et uskalla avaa satunnaisia korkkeja, niin imutyhjennys kai auttaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- ADAMAS
- Viestit: 109
- Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
- Paikkakunta: oulu
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
4.tyhjennys
3.tarkistus
2.täyttö/lisäys.
alkuperin pumppuun tuleva pa letku ollut ilmeisesti kulmalla eikä roppu jää siten piiloon letkun taakse.onko volvo käyttänyt cav:n pumppua kuin kaun sitten??tarvii olla vanha kun en ainakaan muista sellaista.leyland ja scania ennemmin..eihän sitä kaikkee voi tietää:) tämäkään ei ollut tietoa..
Niin tai näin,se on selvää että pumpussa tulee olla öljy.ja mitä öljyä,ni samaa oljyä kuin itse moottorissa käytät.
3.tarkistus
2.täyttö/lisäys.
alkuperin pumppuun tuleva pa letku ollut ilmeisesti kulmalla eikä roppu jää siten piiloon letkun taakse.onko volvo käyttänyt cav:n pumppua kuin kaun sitten??tarvii olla vanha kun en ainakaan muista sellaista.leyland ja scania ennemmin..eihän sitä kaikkee voi tietää:) tämäkään ei ollut tietoa..
Niin tai näin,se on selvää että pumpussa tulee olla öljy.ja mitä öljyä,ni samaa oljyä kuin itse moottorissa käytät.
mun mielestä..
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Onko varma ettei voitelu ole polttoaineella? Ainakin traktorin cav pumpuissa ei ole öljyä vaan polttoaineella voitelu. Kakkos rööri vois olla myös ilmausruuvi. Eikö pohjassa ole tulppaa? Jos ei ole, niin epäilen tuota öljyvoitelua... Voin kyllä olla ihan kuutamollakin mutta fiksummat sitten korjaa jos olen väärässä 

-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Et ole kuutamolla, tarkoittanet CAV-pumpulla traktoreissa, etenkin Perkins-moottoreissa(ferguson, volvo) olevia jakaja-tyyppisiä pumppuja, niissä on vain polttoainetta.merimakkara kirjoitti:Onko varma ettei voitelu ole polttoaineella? Ainakin traktorin cav pumpuissa ei ole öljyä vaan polttoaineella voitelu. Kakkos rööri vois olla myös ilmausruuvi. Eikö pohjassa ole tulppaa? Jos ei ole, niin epäilen tuota öljyvoitelua... Voin kyllä olla ihan kuutamollakin mutta fiksummat sitten korjaa jos olen väärässä
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Eikäkö nythän mä vasta hokasin, että tuossa on noi lähdöt ylhäällä eikä päässä.
Eli on rivipumppu eikä dpa, eli kyllä toi on sillon öljyllä voitelu. Olen kyllä samaa mieltä ADAMASIN kanssa tuosta järjestyksestä. Missäs tossa on se pumpun huohotusputki? Omassa koneessa oli edellinen omistaja tukkinu sen huohotuksen, paine pumpussa pullautti stefan pihalle. Oli aikas homma vaihtaa se 


-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: CAV-pumpun öljyt ja kierrosten nousu?
Usein? se huohotin on takapuolella.
Sen ylivuotoputkeen kannattaa laittaa venekäytössä lisäletku jonka johtaa muovipulloon tms, koska vanhemmiten ohivuodon seurauksena sieltä tulee ylimääräinen polttoaine ulos, tällöin se ei mene pilssiin jota se edellinen omistaja oli todennäköisesti sillä tulppaamisella yrittänyt välttää.
Sen ylivuotoputkeen kannattaa laittaa venekäytössä lisäletku jonka johtaa muovipulloon tms, koska vanhemmiten ohivuodon seurauksena sieltä tulee ylimääräinen polttoaine ulos, tällöin se ei mene pilssiin jota se edellinen omistaja oli todennäköisesti sillä tulppaamisella yrittänyt välttää.