Dieselkoneiden tuntijaa Helsingin alueelta?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
laivakoira
Viestit: 76
Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32

Dieselkoneiden tuntijaa Helsingin alueelta?

Viesti Kirjoittaja laivakoira » 25 Elo 2013 23:21

Moro. Nyt on diesel-rävellykset edenneet siihen pisteeseen että kaipaan osaavaa apua. Kone sammahti tuossa viikko sitten, syynä vettä tankissa. Nyt on uutta dieseliä tankissa, CAV-filtterit ja pelit asennettu, mutta ei käynnisty. Koneen dieselfiltteri ilmattu, osaa paineputkista yritin ilmata Yanmarin käyttöohjeen kanssa mutta ei onnistunut. Kone siis Yanmar 2GM 13 hp. Homma päättyi siihen, että kun olin aikani pyörittänyt konetta startilla että saisin polttoaineen nousemaan paineputken kärkeen asti, niin kone oksensi merivettä muutaman litran ilmasuodattimen reiästä. Vesi taas kasteli koneen niin että piti repiä akunnavat irti, alkoi uhkaavasti sähkö ritisemään koneen kyljessä.

Nyt ei siis kone käynnisty ja ihmetyttää miten helkutissa vettä tulee litrakaupalla ulos ilmanputsarin reiästä. Onko ilmanputsari jotenkin yhteydessä jäähdytysveden rööreihin?

Olisiko Helsingin suunnalla kenelläkään avuliasta dieselmiestä tiedossa, joka kävisi joku päivä/ilta näyttämässä että miten nää konehommat hoidetaan. Etenkin tuon polttoaineen syöttöpuolen osalta. Korvaan toki kulut ja autan jatkossa missä vaan voin. Korjaamot veloittaa satasia jo siitä että päästään vian alkulähteelle, ja niillä tuntuu olevan kiirettä.

Kyllä veneily on ihanaa! Kiitos taasen.

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Elo 2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Dieselkoneiden tuntijaa Helsingin alueelta?

Viesti Kirjoittaja 009 » 26 Elo 2013 07:40

Oliskos tuossa pitkässä startissa merivesipumppu täyttänyt pakoputken.
Ja kun ei vieläkään ei käyntiin lähtenyt, niin vesi noussut kanteen saakka ja siitä sitten avoimesta venttiilistä sylinteriin.
Olisi varmaan pitänyt olla merivesikraana suljettuna ilmauksen ajan.
Kun mylly heti herää, niin pakokaasut tuuppaa vetet kyllä pihalle.
Moottoriöjyyn varmaan myös sekoiittunut vettä.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Dieselkoneiden tuntijaa Helsingin alueelta?

Viesti Kirjoittaja matti » 26 Elo 2013 08:27

Toimi nopeasti, koneelle ei tee hyvää seisoa vedet sisällä!!!!!!!!!!!!!!

009 on oikeassa liian pitkään startattuna nostaa merivesipumppu pakoputken täyteen vettä kun pakokaasut eivät työnnä vettä ulos.
Ensiapuna irroita pakoletku koneesta, että pääsee enimmät vedet ulos, sitten pyöritä konetta käsin/avaimella kampiakselin päästä, varovasti, voi olla vettä niin paljon ettei pyöri, jolloin täytyy irroittaa joko suuttimet tai hehkutulpat että vesi pääsee sylinteristä/eistä pois, varmistus että pyörii, sitten startilla jatkopyöritys suuttimet irroitettuna, että sylinterit puhdistuvat vedestä,(ilman tätä tyhjennystä on nesteiskun vaara joka vääntää kiertokangen, lisäksi öljynvaihto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Dieselkoneiden tuntijaa Helsingin alueelta?

Viesti Kirjoittaja bonito » 26 Elo 2013 21:11

Olisko nyt kyseessä merivesijäähdytteinen moottori, josta kansi on syöpynyt puhki, oireet ovat sellaiset.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Dieselkoneiden tuntijaa Helsingin alueelta?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 26 Elo 2013 22:06

Täysin mututietoa, mutta ihan kuin GM-sarja olisi makeavesijäähdytteinen QM-sarjan ollessa raakavesiversio. Viisaammat korjatkoot ja uteliaammat tarkistakoot.

Sikäli siis 2GM ei osuisi tähän kategoriaan. Voihan silti olla kansi puhki, mutta todennäköisemmältä äkkiseltään kuulostaisi tuo pakoputken kautta kiipineen veden teoria allekirjoittaneesta.

Toivottavasti vika löytyy eikä ole vaikea korjata. Kyse voi olla vaan ilmauksen ongelmasta, joskin nyt täytyy toki saada myös se vesi väärästä paikasta pois.

Kaukaa huutelen, jospa apu löytyisi läheltä...

Eeppo

Vastaa Viestiin