Ruuvien materiaali.
- vilreu
Ruuvien materiaali.
Laudanvaihto projektissa tuli tällainen ongelma. Lauta on reilut kolme metriä pitkä ja 30mm paksu. Vanha lauta oli kiinni rautanauloilla, mutta kai nykypäivänä pitäisi käyttää ruuveja. Lauta on ylin ja keulapuoleta, joten sitä pitäisi vääntää. Ruuveilla tuo vääntö onnistuisi, mutta haponkestävä on hauras. Rosterista olen ymmärtänyt, että se saattaa hapettua puun sisällä (en tiedä pitääkö paikkansa).
Eli mitä näissä nykyään käytetään?
Eli mitä näissä nykyään käytetään?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
Re: Ruuvien materiaali.
Höyryttämällä tuo kannattaa vääntää.30mm lauta punnertaa niin ettei ainakaan keulaan varmaan saa siististi kiinni millään.
Haponkestävillä sitten kiinni.
Haponkestävillä sitten kiinni.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- vilreu
Eli haponkestäviä laitetaan.
Lauta on pännissä, enkä ole vielä koittanut, jääkö käyräksi. Yllättävän helposti taipui ihan omin voimin.
Lauta on pännissä, enkä ole vielä koittanut, jääkö käyräksi. Yllättävän helposti taipui ihan omin voimin.
- vilreu
Tuossa kuva lopputuloksesta.
Ei tullut haponkestävillä kiinni, kun en niitä ehjänä saanut noihin tammikaariin uppoamaan. Ei vaikka juuri oli samasta reijästä oli tavallinen ruuvi irroitettu. Parin yrityksen jälkeen oli pakko luovuttaa pimeyden ja talkooporukan kiireiden vuoksi.
Tuo pänni ei muuten paljon auttanut. Viiden minuutin päästä lauta oli jo suora. Kolmen miehen voimin se meni kuitenkin aika helposti paikoilleen.
Ei tullut haponkestävillä kiinni, kun en niitä ehjänä saanut noihin tammikaariin uppoamaan. Ei vaikka juuri oli samasta reijästä oli tavallinen ruuvi irroitettu. Parin yrityksen jälkeen oli pakko luovuttaa pimeyden ja talkooporukan kiireiden vuoksi.
Tuo pänni ei muuten paljon auttanut. Viiden minuutin päästä lauta oli jo suora. Kolmen miehen voimin se meni kuitenkin aika helposti paikoilleen.
-
Olen hämmästynyt; ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia happoruuvien kanssa.vilreu kirjoitti:Tuossa kuva lopputuloksesta.
Tammeen on porattava ko ruuville sopiva esireikä, myös liukasteen käyttö auttaa!
Itse olen käyttänyt sikaa (sikaflex 291) koska sitä on (aina) venehommissa saatavilla, eikun kastaa ruuvin kärjen sikaan, niin menee!
Myös ruuvauskärjen tulee olla sopiva, ainakin minulla on ollut sekä pz, että phillips-kantaisia, tietenkin myös uraruuveja.
Erittäin hyvä työkalu kiertämiseen on vinteli, tai nykytekniikkaa-iskevä ruuvinväännin, jos nysvää porakoneella, niin voi olla varma, että tulee vaikeuksia.
Matti
- vilreu
Tuli nysvättyä akkuporalla ja ilman liukasteita. se oli pakko saada silloin paikoilleen, mutta hyviä vinkkejä nuo ovat vastaisuuden varalle. Ehkä vielä joku kevät vaihdan ne ruuvit.