Moottorin maalaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16 Kesä 2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Moottorin maalaus

Viesti Kirjoittaja Oqu » 25 Helmi 2012 07:20

Huomenta!

Moottori on paraikaa koneistamolla ja nyt kun se kerran on irti niin tietystihän se kannattaa maalata uuteen loistoon. Eli milläs yhdistelmällä olette mottia maalaillut? Orkkispinta on ihan suht hyvässä kunnossa ja kaveri oli sitä mieltä että pelkkä rasvanpoisto ja kuumankestospray riittäis, mutta löytyiskö täältä jotain hyviä kokemuksia ja tarkempia ohjeita miten homman suorittais niin että jälki ois tiptop?
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Moottorin maalaus

Viesti Kirjoittaja palonte » 25 Helmi 2012 10:15

Oleellista lienee pinnan rasvattomuus. Kuumankestospray on muuten ok, mutta kerrosvahvuus/peittävyys on hieman vaatimaton.
Vesijäähdytteisenä moottorilohkon pinta pysyy normaalisti alle 100 asteen, joten mikä tahansa hyvälaatuinen 2-komponenttinen metallimaali toimii. Itse olen maalannut pari konetta normaalilla epoksi maalilla, eikä murheita ole esiintynyt.
Akryyli automaaleilla lienee parhaat värikartastot käytettävissään.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Moottorin maalaus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01 Maalis 2012 00:11

olen maalannu tavallisella miranolillakin yhden koneen, tosin rasva pitää pestä tarkkaan pois tärpätillä. Nykyisen koneen maalasin bilteman sprayllä johon tuli pohjamaali alle. Se on lohkeillut jo parissa vuodessa pois, mutta miranol on pysynyt 8 vuotta hyvänä, tosin pakokanavien ympäriltä paloi heti pois.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Moottorin maalaus

Viesti Kirjoittaja bonito » 01 Maalis 2012 08:15

Mulla oli moottori pois vaihteistoremontin takia -09 talvella. Yanmar on helposti punertuvan moottorin maineessa, eikä moottorini ollut poikkeus. Laitoin akkuporaan karhunkielen ja kaivoin punertavat kohdat kirkkaaksi ja puukolla krapasin ne paikat, johon karhunkieli ei sopinut. Vesipesun ja rasvanpoiston jälkeen maalasin moottorin Intershield 300 maalilla, jota sattui olemaan kotona. Jouduin sitä ohentamaan aikalailla, että sain sen tulemaan sivuilmaruiskusta läpi. Maalasin monta kerrosta, kalvonvahvuudesta ei ollut selkoa ilman mittaria, mutta maalasin sitä "tarpeeksi". Sen päälle maalasin Yanmar-sävyistä automaalia kaksi 400ml spray-purkkia ja vielä lakkaa kaksi purkkia päälle. Kolmas talvi on menossa ja moottori on vielä hyvän näköinen, kesällä se ei pahemmin ruostukkaan, vaan talvella, umpinaisessa konelaatikossa. Hyvä olis talveksi koplata vaikka tietokoneen laitepuhallin hönkimään konelaatikkoon, akuillakin olisi jotain hommaa, kun ne purkaantuu ja lataantuu muutaman kerran talven aikana.

Vastaa Viestiin