Sähkömoottori
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
- Paikkakunta: Joensuu
Sähkömoottori
Voi olla että tämä viesti kuuluisi tuonne sähkölaitteiden puolelle, mutta kun tarkoitus on nimenomaan jutustaa sähkömoottorista puuveneen (purjevene) apumoottorina. Taannoin oli jossain juttua teekkarien sähköveneprojektista, jossa vanhaan Avanceen asennetaan sähkömoottori apumoottoriksi. Joku toinenkin juttu oli jossain, sekin muoviveneeseen.
Entäs me puisevat? Onko kellään tietoa sähkömoottorin käytöstä puuveneessä? Kokemuksia? Enkä nyt tarkoita sähköperämoottoreita, vaan ihan oikein sisädieselin tilalle asennettua käämikasaa ja akkuja.
TT
Entäs me puisevat? Onko kellään tietoa sähkömoottorin käytöstä puuveneessä? Kokemuksia? Enkä nyt tarkoita sähköperämoottoreita, vaan ihan oikein sisädieselin tilalle asennettua käämikasaa ja akkuja.
TT
- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähkömoottori
> Onko kellään tietoa sähkömoottorin käytöstä puuveneessä?
Lieneekö sillä veneen runkomateriaalilla paljonkaan väliä. Akuista kertyy aika
paljon painoa ja hintaa... siksi kai nuo ovat vähän jääneet paitsioon.
Siinä vaiheessa, kun "keksivät" esim. veneen maalipintaan nanotekniikalla
ympättävät "aurinkokennot" tai purkkariin samalla purjeina käytettävät
kangasmaiset aurinkokennot, niin vot... tuohon menee kuitenkin vielä vuosia.
Itseäni on ihmetyttänyt, ettei pienvenepuolella ole käytössä dieselsähköisiä
järjestelmiä eli yksi tai kaksi soppelin kokoista kiisseliä myllää koko ajan
optimikierroksilla sähköä vetävälle sähkömoottorille. Akkuja voi olla jonkun
verran "puskuroimassa". Kytkimellä ja merivaihteella voi heittää kuikkaa ja
koko paketti on aika yksinkertainen. Suht pienitehoinen sähömoottori
voidaan paketoida jopa potkurin kanssa samaan pakettiin ja unohtaa
potkuriakselin läpiviennit köliä lahottamasta
Isommissa paateissahan noita on ollut jo aika pitkään juuri siksi, että
dieseleistä saadaan paras hyötysuhde irti pyörittämällä optimikierroksilla ja toisaalta
voimansiirron tehohäviöt ovat yksinkertaisuuden takia pienempiä.
Laivoissa toki sähköä tarvitaan paljon muuhunkin kuin liikkumiseen, mikä tietty
parantaa kokonaishyötysuhdetta akuttomassa/vähillä akuilla varustetussa
järjestelmässä.
Lieneekö sillä veneen runkomateriaalilla paljonkaan väliä. Akuista kertyy aika
paljon painoa ja hintaa... siksi kai nuo ovat vähän jääneet paitsioon.
Siinä vaiheessa, kun "keksivät" esim. veneen maalipintaan nanotekniikalla
ympättävät "aurinkokennot" tai purkkariin samalla purjeina käytettävät
kangasmaiset aurinkokennot, niin vot... tuohon menee kuitenkin vielä vuosia.
Itseäni on ihmetyttänyt, ettei pienvenepuolella ole käytössä dieselsähköisiä
järjestelmiä eli yksi tai kaksi soppelin kokoista kiisseliä myllää koko ajan
optimikierroksilla sähköä vetävälle sähkömoottorille. Akkuja voi olla jonkun
verran "puskuroimassa". Kytkimellä ja merivaihteella voi heittää kuikkaa ja
koko paketti on aika yksinkertainen. Suht pienitehoinen sähömoottori
voidaan paketoida jopa potkurin kanssa samaan pakettiin ja unohtaa
potkuriakselin läpiviennit köliä lahottamasta

Isommissa paateissahan noita on ollut jo aika pitkään juuri siksi, että
dieseleistä saadaan paras hyötysuhde irti pyörittämällä optimikierroksilla ja toisaalta
voimansiirron tehohäviöt ovat yksinkertaisuuden takia pienempiä.
Laivoissa toki sähköä tarvitaan paljon muuhunkin kuin liikkumiseen, mikä tietty
parantaa kokonaishyötysuhdetta akuttomassa/vähillä akuilla varustetussa
järjestelmässä.
jukka
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 02 Elo 2006 10:21
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkömoottori
http://www.bladonjets.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo olisi kompakti paketti sähkön tuottajaksi, voi vaan olla että hinta on hieman korkeampi kuin dieselmoottorilla!
Toisaalta sillähän voi polttaa vaikka vanhat moottoriöljyt
Omassa veneessäni moottori on keskellä kulkureittiä ja tuollaisen pötkönhän voisi lätkäistä vaikka penki alle, tosin turbiinin päästä voi lähteä aikamoinen meteli!
Hintaa odotellessa
Tuo olisi kompakti paketti sähkön tuottajaksi, voi vaan olla että hinta on hieman korkeampi kuin dieselmoottorilla!
Toisaalta sillähän voi polttaa vaikka vanhat moottoriöljyt

Omassa veneessäni moottori on keskellä kulkureittiä ja tuollaisen pötkönhän voisi lätkäistä vaikka penki alle, tosin turbiinin päästä voi lähteä aikamoinen meteli!
Hintaa odotellessa

- jor
- Viestit: 500
- Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähkömoottori
Hoho, kaasuturbiini vois ollakin äijäkampe fiskarissa.
Eiköhän nuo tosin aika hiljaiseksi saada jo pelkästään siksi, että
sähköautoihin moisia ajatellaan asennettavaksi.
Jos löpö loppuu, niin voi tankkiin tyhjentää rommipullon ja ruokakaapista
rypsiöljyt?
Hiljaiseksihan tuota kehutaan ja ilmeisen kevyt:
http://www.bladonjets.com/technology/gas-turbines/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakulaarilla näkyy olevan tätä bladonia käyttävä konseptiauto. Tuon
turbiinipaketin paino on 35kg ja teho painoon nähden huikea 70kW.
http://www.greencarcongress.com/2010/09 ... 00930.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eiköhän nuo tosin aika hiljaiseksi saada jo pelkästään siksi, että
sähköautoihin moisia ajatellaan asennettavaksi.
Jos löpö loppuu, niin voi tankkiin tyhjentää rommipullon ja ruokakaapista
rypsiöljyt?
Hiljaiseksihan tuota kehutaan ja ilmeisen kevyt:
http://www.bladonjets.com/technology/gas-turbines/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakulaarilla näkyy olevan tätä bladonia käyttävä konseptiauto. Tuon
turbiinipaketin paino on 35kg ja teho painoon nähden huikea 70kW.
http://www.greencarcongress.com/2010/09 ... 00930.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jukka
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 19 Kesä 2009 09:41
Re: Sähkömoottori
Tässä jo kerran yritin tuoda esiin joitain käytännön ongelmia:
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... ori#p67194
http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... ori#p67194
-
- Viestit: 70
- Liittynyt: 02 Elo 2006 10:21
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähkömoottori
Juu, kyllä sen suoran akkuvoiman saa veneessä unohtaa kertaluokkaa suuremman tehontarpeen takia, vaikka LiPo-akkuja lastaisi veneen täyteen, niin eipä sillä kovin edullisia maileja syntyisi.
Ainoa olisi joku polttokenno, tai muu lataus ajon aikana.
Olisihan se mukavaa välillä lipua äänettä akuilla, esim kunnon generaattori vaihteiston väliin ja pari akkua joilla tarvittaessa voi sen muutaman hetken nauttia hiljaisuudesta.
Eikös itänaapuri käyttänyt jossain vaiheessa hieman tujumpia pattereita majakoissaan? Tosin niissä saarissa ei varmaan tänäkään päivänä kannata ilman suojapukua rillata
Ainoa olisi joku polttokenno, tai muu lataus ajon aikana.
Olisihan se mukavaa välillä lipua äänettä akuilla, esim kunnon generaattori vaihteiston väliin ja pari akkua joilla tarvittaessa voi sen muutaman hetken nauttia hiljaisuudesta.
Eikös itänaapuri käyttänyt jossain vaiheessa hieman tujumpia pattereita majakoissaan? Tosin niissä saarissa ei varmaan tänäkään päivänä kannata ilman suojapukua rillata

-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Sähkömoottori
On ne isotkin veneet kulkeneet akuilla, esim. 30- ja 40-lukujen sukellusveneet ajeli sukelluksissa akkusähköllä. Muutaman tunnin niillä ilmeisesti pystyi ajamaan ja sitten oli noustava pintaa lataushommiin. Ei ole akkutekniikka ilmeisesti kovin paljoa mennyt viime sotien ajasta eteenpäin?
Sähkölaitteiden konservaattori
- FourRocks
- Viestit: 35
- Liittynyt: 06 Elo 2011 19:44
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Re: Sähkömoottori
Eikös tuossa ihan selvästi ole sellainen kysytty tapaus:
http://www.nettivene.com/purjevene/storebro/353611" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettivene.com/purjevene/storebro/353611" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kiinnostaa niin tuostahan voi ostaa sen moottorin ja saa aika nätin veneen kaupan päälle ;)Moottori
Merkki: Muu merkki, Teho: 16 Hv, Vuosimalli: 2005, Käyttötunnit: 100 h
Malli : ASMO-Marine
Mallitarkennus : Thoosa 6000
- ASMO-Marine 6 kWh sähkösisämoottori Vastaa 15-16 hv dieselkonetta. Siitä poiketen kuitenkin aivan äänetön. Akkupankki riittää noin 20 mpk ajoon = 39 km 'moottoriajoon'. Lataustapoja on tällä hetkellä 5. Varsin ekologinen tapa edetä silloin kun ei purjehdi. Ei polttoaineen hajua, luonnollisempi tapa edetä vesillä.
"If it's worth doing, it's worth overdoing", Grant Imahara, Mythbusters.
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968