Pellinkiläisen nopeus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jmh
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20

Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja jmh » 13 Elo 2011 14:00

Ihan noin hypoteesina... siis ilman, että pohdittaisiin sinänsä asian järkevyyttä taloudellisesti, ideologisesti, tai ylipäätään mielekkyyttä millään mittareilla... ;-)

Ns. "Pellinkiläisessä", suippoperäisessä "fiskariveneessä" on muodoltaan keskeltä suht´tasainen pohja, eli kantava muoto ja lisäksi perässä pienet "siivekkeet" antamassa kantavuutta perälle. Veneen pituus on 9,25m. Veneessä paikallaan oleva moottori on 72hv ja painaa n.480kg. Tällä combolla veneen huippunopeudeksi on mitattu kahden aikuisen kuormalla n. 16kn, mielekkään matkavauhdin ollessa 10-12kn.
Totta, varsin riittävä moneen veneilyyn... !

Noh... jos haluaisin nostaa kys. veneen nopeudet esim. n.5 solmulla, niin kuinka suuren hp lisäys moottoritehoihin tarvitaan olettaen, että paino yms. tekijät ovat jokseenkin muuttumattomat ja kytkimen/potkurin suhde on nykyisellään optimaalinen..???

t: JH

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05 Loka 2009 13:56
Viesti:

Re: Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja Ana » 13 Elo 2011 22:27

Ihan tietämättömyyttäni on pakko kysyä miten veneesi käyttäytyy tuossa 16 solmun nopeudessa siivekkeineen jne... Ainakin huomasin marsussa sellaisen ominaisuuden että lastattuna keulaan painot ja 15 solmun nopeudessa alkoi olemaan erittäin kiikkerä ajettavuudeltaan. Aikaisemmin forumilla oli aika tiukka keskustelu tuosta runkonopeudesta ja yleensäkkin rungon muodon vaikutuksesta nopeuteen.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jmh
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20

Re: Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja jmh » 20 Elo 2011 19:16

No juu, eihän ne ominaisuudet enää siinä vauhdissa oikein optimaaliset ole, mutta ihan ajettavissa, no problem. Kyseessä on avovene ja siivekkeet suht´ snadit niin, etteivät kiusaa myötäaallokossakaan- siis ihan toimivat, sikses...

Arvioita ei konetehon lisäykseen taida tulla, joten taidanpa unohtaa sen... vaihdetaan vene sitten vaikka toisen tyyppiseen ;-)

JH

Avatar
FourRocks
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Elo 2011 19:44
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja FourRocks » 20 Elo 2011 19:58

Nopeuden laskemisesta saa todella tiedettä, mutta törmäsin taannoin artikkeliin simppelistä laskukaavasta, jolla voi vähän kokeilla:

http://www.ehow.com/how_5945851_calcula ... -boat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos ei jaksa aina laskeskella LBS-Kg muunnoksia kuten en minäkään, niin tuonne voi syöttää suoraan kiloja, eikä tarvitse omaa laskintakaan ;) Laiskuus saa tekemää kaikenlaista.

http://blog.kallio.fi/?page_id=1631" onclick="window.open(this.href);return false;

FR
"If it's worth doing, it's worth overdoing", Grant Imahara, Mythbusters.
Venla : Lasikuitu/Puu/Moottorivene vm.1973
Camilla : Mahonki/Teak/Purjevene vm.1968

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20 Elo 2011 20:16

Jos runko sallii niin tuplaa konetehot ja (jos kierrokset pysyy samana) lisää kolmannes potkuri nousua esim 15´ -> 20 tuumaan....
Teoria on aina teoriaa mutta suunta on tämä 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

jmh
Viestit: 42
Liittynyt: 21 Elo 2009 07:20

Re: Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja jmh » 22 Elo 2011 09:09

Ok, täytyypä tutkiskella.. vaikka narahdin kyllä pitkästä aikaa nettivene -sivuston puolelle ja nyt on jo runsaasti keksittynä melkein uskottavia selityksiä sille, miksi täytyy saada vaihtaa venettä... ;-) Liukkaasti liikkuva pellinkiläinen, >8m ensisijaisena hakusessa.

Kiitos vastauksistä ja linkeistä !

Wave
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Tammi 2008 23:07

Re: Pellinkiläisen nopeus

Viesti Kirjoittaja Wave » 26 Elo 2011 07:27

Jos vene ei nosta keulaa 16 solmussa, niin Pellamon ajatus kyllä suuntaa antava. Tasapohjaisiin pellinkiläisiin konetehoa voi nostaa vaikka kuinka paljon jos vain runko kestää tai siis sen vahvistaminen ei mene liian hankalaksi. Itse ajelemme 16 solmun matkavauhtia ja tänäkin kesänä ohi pyyhkäisi parikin selvästi nopeampaa pellinkiläistä varsinkin itäisen Suomenlahden suunnalla.

Vastaa Viestiin