Volvo MB 18 F

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja jtp » 13 Heinä 2011 11:28

Terve,

Nyt pitkään puuveneestä haaveilleelle, tämän palstan ahkeralle lukijalle on myönnetty ostolupa ;-).

Kiinnostukseni kohteessa on tämmöinen moottori:

Moottori
Merkki: Volvo, Moottorityyppi: 4-tahti, Jäähdytys: Merivesi, Teho: 56 Hv, Polttoaine: Bensiini, Vuosimalli: 1965
Malli : MB 18 F
- Moottori kunnostettu vuonna 2010; pakosarja uusittu + kansi vaihdettu + tiivisteet vaihdettu.

Onkohan tuommoinen tuttu jollekin tämän palstan tietäjälle?
Millainen malmikasa on kyseessä? Yritin kuuklatakin, mutta juuri tuosta mallista ei silmiini osunut mitään tietoa. Osiahan Volvoihin taitaa löytyä helposti ja kai nuo aika luotettavia pelejä ovat, vai kuinka?

Itseäni askarruttaa lähinnä tuo merivesi jäähdytys, alus on kuitenkin seilannut merellä jo vuodesta 1968, joten onko tuossa mitään mistä pitäisi huolestua?

-Jukka-

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13 Heinä 2011 23:02

Tavallinen amazonin konehan tuo on, liekkö muutettu petroolille? Meillä oli semmoinen 30 vuotta veneessä, kunnes petrolin myynti loppui.

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja jtp » 16 Heinä 2011 12:41

Hyvä kun sain vahvistuksen epäilyille että Matsonin keulalla olis ollu.
Myyjän mukaan olis tehtaan marinoima eikä puhetta petroolikäytöstä ollut.
Mites toi mahdollinen petroolikäyttö on koneeseen vaikuttanut, eli kuinka toiminnee pelkällä bensalla??

Onko kenelläkään vinkkejä ja/tai kokemuksia siitä että mistä tuollaiset merivesijäähdytetyt koneet ensiksi laukeaa, onko kannet kulutustavaraa ja jäähdytyskanavat blokissa herkkiä syöpymään ja miten vois varmistaa (purkamatta koko konetta) niiden kuntoa??

Kiitokset tietäjälle!!

-Jukka-

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 22 Heinä 2011 06:52

Näistä volvoista moni oli muutettu petrooli käyttöön,kun ne veneisiin laitettiin. Niissä on esilämmitetty imusarja, siitä tunnistat sen. Kantta on korotettu tai vastaavasti vaihdettu matalammat petroli männät, jotta saatiin puristus suhdetta alemmas, joka tietysti hieman laskee tehoa. Ei se petroli käyttö ole vauriota tehnyt, jos on huollettu asiallisesti. Bentsiinillä toimii mainiosti, pikkuisen enemmän saattaa ainetta mennä, mutta voi muuttaa bensiinille takaisin. Korroosio ei täällä järvikäytössä ole ollut ainakaan ongelma, kone on varastossa ehjänä 30 vuoden ajon jälkeen ja sitä ennen oli jo autossa jollain :-)

Avatar
Fiskari61
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:38
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja Fiskari61 » 24 Heinä 2011 05:53

Eikös tuo b18 ole luja moottori. Mulla on tommonen käytössä parasta aikaa, tosin makeavesijäähdytettynä. Käsittääkseni pitäisi olla suunnilleen kestävin tuonkokoinen bensamoottori mitä löytyy, mm. jakopää rullilla . Jotain huolto-osia saa ihan biltemasta ja motonetista (just hain startin biltemasta). Pyhimys-volvon osina löytyy motonetista. Mulla on laitettu kärjetön sytytys ja Weberin kaasari joskus, muuten vakiota. Tuolta löytyy paljon asiaa b18 moottorista: http://volvo1800pictures.com/. Documents linkin alta löytyy huoltomanuaaleja yms.

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja jtp » 24 Heinä 2011 19:24

No niin, kehukaapa tota myllyä vielä lisää niin ei pääse venekuume ainakaan laskemaan ;-)

Onko kellään tietoa tai valistunutta arvausta että mitä toi "F" tossa tyyppinimessä tarkoittaa??
Wikipedia ei tunne kuin A:n, B:n, C:n ja D:n

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine "There are actually four variations of this engine, B18A (the single carburetor version), B18B (dual carburetor version fitted variously with dual SU or Zenith/Stromberg sidedraft carburetors), B18C (the version fitted in the gasoline powered versions of the Volvo BM 320 tractor) and B18D (also dual carburetor but with a lower compression ratio)."

-Jukka-

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Heinä 2011 20:31

jtp kirjoitti:No niin, kehukaapa tota myllyä vielä lisää niin ei pääse venekuume ainakaan laskemaan ;-)

Onko kellään tietoa tai valistunutta arvausta että mitä toi "F" tossa tyyppinimessä tarkoittaa??
Wikipedia ei tunne kuin A:n, B:n, C:n ja D:n

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine "There are actually four variations of this engine, B18A (the single carburetor version), B18B (dual carburetor version fitted variously with dual SU or Zenith/Stromberg sidedraft carburetors), B18C (the version fitted in the gasoline powered versions of the Volvo BM 320 tractor) and B18D (also dual carburetor but with a lower compression ratio)."

-Jukka-
Se "F" on veneilyn F1-sarjassa käytetyn Volvomoottorin merkintä 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

L9997
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Heinä 2011 10:39

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja L9997 » 26 Heinä 2011 11:21

Volvolla oli kuusikymmentäluvulla valikoimissaan ainakin neljä venekäytöön jo tehtaalla rakennettua kaasuttimella/kaasuttimilla varustettua nelisylinteristä moottoria, BB 100, MB 18F, BB 30B ja BB 30F. Ne perustuivat samaan perusmoottoriin ja erosivat toisistaan kaasuttimien, puristussuhteen ja tehon osalta. F-moottoreissa käytettiin polttoaineena moottoripetroolia ja muissa bensiiniä. F tulee ilmeisesti ruotsin sanasta fotogen (petrooli).

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31 Elo 2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Volvo MB 18 F

Viesti Kirjoittaja jtp » 26 Heinä 2011 21:10

Ok, siis alunperin petroolikone. Nyt ilmeisesti täysin bensakäyttöinen, kun tuon petroolin saatavuus taitaa olla aika heikkoa ;-)

Ja Nortille; vai Formula... melkoinen pikamenijähän on tosiaan kyseessä, taitaa ottaa huimat 6,5 solmua :-0

-Jukka-

Vastaa Viestiin