Santaajan nauhan puhdistus?
-
Santaajan nauhan puhdistus?
Nauhasantaajan nauha tukkeutuu erittäin nopeasti. Pari metriä lakattua lautaa, ja taas on nauha tukossa ja vaihdettava, á 2 euroa. Onko kellään hyvää niksiä, millä nauhasta saa lakkatöhnät pois? Puulle tarkoitetut nauhat näyttävät olevan paperipohjaisia? ja vesi+harja eivät oikein sovi. Pitäisikö siirtyä kangaspohjaisiin metallihiontaan tarkoitettuihin nauhoihin, nehän ehkä kestävät vettä ja harjaa.
-
Re: Santaajan nauhan puhdistus?
Minä olen harjannut nauhoja karkealla (vanhanaikainen puurunkoinen harja) harjalla ristiin. Aina nnauhalla taas hetken pääsee eteenpäin.
- Simon
Ns. nauhasantaaja ei mielestäni oikein sovellu venehommiin ollenkaan, varsinkaan lakan poistoon (niinkuin huomasitkin) kyllä tuo skraba ja sillä kaavinta lakan poistossa on valitettavasti ainoa oikea tapa, toki aika työläs, mutta välttämätön.
Skrapaamisen jälkeen hiot kyljet epäkesko- tai värinä koneella ja unohdat sen nauhakoneen käytön kokonaan
Skrapaamisen jälkeen hiot kyljet epäkesko- tai värinä koneella ja unohdat sen nauhakoneen käytön kokonaan

-
- Viesti:
Moro
Nauhasantajalla tarkoitat nauhahiomakonetta?
Eiks se lakka kannattais poistaa ensin kuumailmapuhaltimella ja kaapimella ja sitten vasta hioa?
Epoksia hioessa nauhat pakkaa tukkeutumaan kanssa aika pian... vähiten paperia kuluttaa kun puhaltaa paineilmapistoolilla paakut irti. Jos joku kokkare on niin piukassa ettei lähde puhaltamalla, niin sitten olen autellut katkoteräpuukolla.
Nortti
Nauhasantajalla tarkoitat nauhahiomakonetta?
Eiks se lakka kannattais poistaa ensin kuumailmapuhaltimella ja kaapimella ja sitten vasta hioa?
Epoksia hioessa nauhat pakkaa tukkeutumaan kanssa aika pian... vähiten paperia kuluttaa kun puhaltaa paineilmapistoolilla paakut irti. Jos joku kokkare on niin piukassa ettei lähde puhaltamalla, niin sitten olen autellut katkoteräpuukolla.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-

kyl se on niin jos aiot lakat poistaa venhosestasi niin hyvä kuumailma puhallin ja skraappa pari eri mallia niin alkaa homma joutuu. itse oon emännyksen kanssa 4 päivää ajo ja etu hytin katosta ja sivuista poistanut lakkoja. niin toimii toi yhistelmä. ainut että osassa kohtaan on sellaista lakkaa joka ei kuumailma puhaltimella irtoa tosin lähti sitten viilua

-
Kiitos vinkeistä!
Tuo nauhahiomakoneen käyttö kylkilaudoissa onkin liian krouvia touhua, mutta nyt putsailenkin avoveneen "partaita", eli laitojen levennyksiä (niillä lienee oikea hienompikin nimitys, mutta ei tule mieleen). Ne ovat sen verran leveät, että sade ja aurinko piiskaa ne huonoon kuntoon. Partaat ovat jääneet muutama kevät lakkaamatta ja nyt on hiottava vähän reilummin. Puuta kyllä niissä riittää pois otettavaksi. Käsihöyläkin käväisi mielessä.
Kyllä tuo lakka on poistettava ennen hiontaa lämmittämällä, muuten hiomanauhaa kuluu tuhottomasti. Vene on 2004 rakentamani 5 metrinen Enklinge purjepaatti.
Tuo nauhahiomakoneen käyttö kylkilaudoissa onkin liian krouvia touhua, mutta nyt putsailenkin avoveneen "partaita", eli laitojen levennyksiä (niillä lienee oikea hienompikin nimitys, mutta ei tule mieleen). Ne ovat sen verran leveät, että sade ja aurinko piiskaa ne huonoon kuntoon. Partaat ovat jääneet muutama kevät lakkaamatta ja nyt on hiottava vähän reilummin. Puuta kyllä niissä riittää pois otettavaksi. Käsihöyläkin käväisi mielessä.
Kyllä tuo lakka on poistettava ennen hiontaa lämmittämällä, muuten hiomanauhaa kuluu tuhottomasti. Vene on 2004 rakentamani 5 metrinen Enklinge purjepaatti.
- raimå
Ja jos päädyt jossain vaiheessa tehokkaaseen epäkeskoon, suosittelen lämpimästi abranet laikkoja. Itse en muita enää tässä elämässä suostu edes harkitsemaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;