Rasvat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Rasvat

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 04 Touko 2011 15:07

Vannasputkeen olen aina löytänyt oikean vaseliinin, mutta nyt tossa uudessa paatissa on potkuriakselin umpärillä laakeri kun mennään runkokaaren läpi.

Laakerissa on rasvanippa päällä, josta tätä laakeria voi rasvata.

Kotoa löytyy MOLYBDEENIDISULFIDIRASVAA (mustaa)
"Litium-pohjainen rasva, jossa molybdeenidisulfidia ja EP-lisäaineita. Sopii kuula-, rulla- ja liukulaakereihin, yleisniveliin ym. Hyvä voitelukyky myös korkeassa kuormituksessa.
Suojaa ruosteelta. Koostumusluokitus: NGLI:2. Lämpöalue -30° - +150° C."

Voiko tuota käyttää? jostain olen lukenut että tämä musta vaseliini sisältää jotain hiovaa ja rikkoisi laakerin mutta sekin kuulostaa hullulta.

Entäs punainen vaseliini ja kirkas. Voiko ne luokitella suoraan johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen?

Kiitoksia taas opeista.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja Notreal » 04 Touko 2011 19:13

Ymmärtääkseni Litium-pohjaiset ei liukene veteen, eli sen puolesta vaikuttaisi hyvältä.
Punainen vaseliini perinteisesti raskaan kaluston käytössä...
Hiovasta vaseliinistä en ole aikaisemmin kuullut?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 04 Touko 2011 19:27

suoraa_huutoa kirjoitti:Kotoa löytyy MOLYBDEENIDISULFIDIRASVAA (mustaa)
"Litium-pohjainen rasva, jossa molybdeenidisulfidia ja EP-lisäaineita. Sopii kuula-, rulla- ja liukulaakereihin, yleisniveliin ym. Hyvä voitelukyky myös korkeassa kuormituksessa.
Suojaa ruosteelta. Koostumusluokitus: NGLI:2. Lämpöalue -30° - +150° C."

Voiko tuota käyttää? jostain olen lukenut että tämä musta vaseliini sisältää jotain hiovaa ja rikkoisi laakerin mutta sekin kuulostaa hullulta.

-Matti
Olen kuullut jonkun kauppiaan selittävän tuon rasvan sisältävän grafiittia ja korkean paineen lisäainetta. En mene takaamaan väitteen oikeutta. Musta aine lienee kuitenkin jonkin sortin liukastetta. EP tullee sanoista extra high pressure. Näin luulen, kun en tiedä!

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja RistoA » 04 Touko 2011 21:11

Molybdeeni ei ole hyvä aine märkien paikkojen rasvoissa. Se toimii aivan erittäin erinomaisesti kuivissa ja kuormitetuissa ja kuumissa paikoissa, mutta veden kanssa se ei sovi.
Mieluummin jotain muuta rasvaa kosteisiin paikkoihin.

Tämmönen on tutkimustulos 90-luvun puolelta paperitehtaan märän pään nosturien voitelukokeista.

Risto

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 04 Touko 2011 21:55

Iltaa !

Paljastettakoon että olen ostanut tuupin bilikasta joskus ;-)

Uteliaisuutta otin prässistä tuupin ulos ja siinä sanottiin vielä eritoten että hyvä likaantuneen veden kesto niin makea kuin suolainen vesi.

Tämä vähän vastainen kirjoitus kuin RistoA sanoo. Tosin voihan tohon kirjottaa vaikka että Bin Laden elää. (Nyt sitten on tämäkin palsta on FBI:n valvonnassa. Siinä onkin hommaa kun näitä juttuja tulkkaa.)

Ei tämä varmaan niin tarkkaa ole mutta vois sitten jossain saaressa kertoa pikku pieruissa rasvojen eri käyttötarkoituksia. :))
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja Simon » 04 Touko 2011 22:30

Sanoisinko, taidan sanoakkin, en usko suurtakaan vaikutusta luontoon, tahi muutenkaan valitsemaasi voiteluainen ekojärjestelmää horjuttaen.
Enempi on kyse, että sun laakerit on voideltu, toki paperikoneissa on olemassa kovat kriteerit, mutta voiko niitä verata meidän "puksuttimiin", toki jos niitä rasvoja on saatavilla niin miksi ettei :)

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 05 Touko 2011 01:06

Mobilin rasvaa olen viimeksi ostanut, punaista murrosniveliin sekä painelaakeriin ja sinistä (vedenkestävää) vannasputkiin. Se musta grafiittirasva on aikamoista tököttiä suttamaan paikkoja.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Touko 2011 08:47

Moro

Musta grafiittirasva on oivallista tykinputkien rasvaamiseen. Sillä me ainakin Tv. Karjalalla rasvattiin 120 mm:n ja 40 mm Boforsit ja 2*25 mm Sergeit aikoinaan. 8]

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Touko 2011 12:56

Nyt on niin rasvaset jutut että on pakko lähtee venettä laittaa... 8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

aaltosa
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:12

Re: Rasvat

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 05 Touko 2011 16:09

Aikoinaan laakerialan hommissa myin myös rasvoja. Silloin sain sellaista oppia, että MoS2-partikkelit ovat suurempia kuin vierintälaakerien (kuula- ja rullalaakerit) välykset. Siis aiheuttavat laakerin kehien ja vierimiselimien välissä niihin aluksi pieniä vaurioita, jotka sitten ajan myötä pahenevat ja siten aiheuttavat laakerin ennenaikaisen vaurioitumisen.

Ja toisaalta veneen laakeroinneissa tuskin sellaisia iskumaisia rasituksia tulee, että EP-lisäaineista sanottavaa hyötyä olisi.

Vastaa Viestiin