Veneen kuormaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kähmy
Viestit: 39
Liittynyt: 15 Kesä 2009 19:42

Veneen kuormaus

Viesti Kirjoittaja Kähmy » 30 Elo 2010 08:56

Moro,

kävin viikonloppuna hieman yli tunnin päässä Oulusta merellä ja mukana oli aika paljon rompetta (sukelluskamaa lähinnä). Tuli tuossa reittinopeutta (14solmua) ajaessa mietittyä, että kumpi olisi parempi tapa kuormata vene (keskimoottori, parin litran yanmar-diisseli):

- Kaikki kamat taakse, perä ui syvemmällä ja nokka on pystymmässä
- kamat eteen, nokka ei nouse niin paljon

-Kähmy

Avatar
ranneniemi
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Elo 2009 20:06
Paikkakunta: satakunta

Re: Veneen kuormaus

Viesti Kirjoittaja ranneniemi » 30 Elo 2010 20:30

Kait se on aika venekohtaista ja kelistä riippuvaa. Ehkäpä kuitenkin veikkaisin että pikkusen peräpainosena parempi ainakin vastatuulessa.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen kuormaus

Viesti Kirjoittaja raimå » 30 Elo 2010 23:33

En oo kyllä kuullut yhdestäkään uppoumarunkoveneen omistajasta että ois tarkoituksella lyönyt tavarat peräosaan venettä... Mutta toki tapauskohtaista. Itse ainakin pyrin lyömään mahdollisimman paljon tavaraa keulaan, jotta köli varmasti pysyy vedessä kulussa koko matkaltaan. Kölihän se veneen suuntavakauden antaa ja omalla kohdalla jo pienikin muutos painojakaumassa liian taakse tarkoittaa sitä että kulku muuttuu hieman "rauhattomaksi" ja suunta ei tahdo pysyä niin helpolla. Ja voihan sitä sitten heittää kamaa taaemmas jos niin iso keli tulee että aalto tulee yli keulan:)

Edit: kähmyllä tosin näyttäis oleva suht liukas puoliplaanari joten ei välttämättä päde ym. jutut täysin. Mutta oishan se silti suositeltavaa että se köli olis mahdollisimman pitkältä matkalta vedessä...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin