Mercruiser vetolaitteen vaihto ?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Mercruiser vetolaitteen vaihto ?

Viesti Kirjoittaja RistoA » 21 Heinä 2010 21:53

Hommana on vetolaitteen vaihto. Nykyisestä projektista paljastui paha ongelma. Ilmeisesti tukilaakerin pettämisen jälkeen nivelyksikkö on päässyt paukuttamaan vetolaitteen runkoon ja nivelkumin kiinnitysreuna on pazkana. Edellinen omistaja on asentanut kumin kiikun&kaakun huulilleen ja saanut sen vedenpitäväksi. Löysin vian eilen ja homma xituttaa ihan käsittämättömästi. 8\
Romuista löytyy toinen käytetty vetolaitesetti, joka olis sopiva. Kunto vaan pitää tarkistaa.
Tarvitsisin kokeneempien kommentteja vaihtotyön konsteihin.
Miten vanhan vetolaitteen saa kätevimmin irroitettua? Siellä on varmaan liimaa ja tiivistetatinaa vaikka kuinka.
Kannattaako vanhan paikka piirtää perään, vaiko mitoittaa ja paikoittaa uusi ihan uusin tähtäimin? (paljonko pultinreikiin tehdään asennusvälystä yleensä??)
Mitä liimaa/tiivistystatinaa kannattaa käyttää toisen vanhan asennuksessa? Kuinka paljon ja mihin kohtaa levitetään?
Mitä muuta??

Risto

JiiB
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005 22:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mercruiser vetolaitteen vaihto ?

Viesti Kirjoittaja JiiB » 21 Heinä 2010 22:28

Siis oletko nyt vaihtamassa vetolaitetta,kilpeä vaiko molempia?

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercruiser vetolaitteen vaihto ?

Viesti Kirjoittaja RistoA » 21 Heinä 2010 23:09

No juu, siis selvityksen sanana mainittakoon, että koko setti vaihdettavana. Pelkän vetarin vaihto ei aiheuttaisi minkäänlaista vipinää ahistusrintamalla.
Kilpi aiheuttaa.

Risto

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mercruiser vetolaitteen vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 22 Heinä 2010 00:33

Mulla on Bravo 1 ja siinä on sen perälaudan julmettoman ison reiän ja kiinnityspulttien välissä paikoitellen aika vähän tilaa. Jos vaihdat samantyyppiseen MercX/MercX niin ei kai siinä ole ongelmaa mutta jos eri merkkiseen niin luulen että ei käy. Se perälaudassa oleva reikä on noin 200x400mm Bravo 1:ssä. Ottaisin vanhan mahdollisimman siististi pois ja sitten tekisin perälautaan kunnon pohjatyön että se on siisti ja suora tiivistepinta mihin kilpi tulee. Mulla on kilvessä kumirengastiiviste ja sikaa lisäksi. Kun olet Treelta niin voisit tulla katsomaan P3:n vastaavaa tilannetta. P3 on Hervannassa...

Vastaa Viestiin