Donna nousee siivilleen

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 19 Marras 2012 08:57

Donna 28 kirjoitti:Raamatuista en tiedä, perustan vain näkemyksen sille, että se vene missä Mersu ja tämä vaihdeyhdistelmä oli takavuosina, oli 9 m pitkä uppoumarunkoinen vene. Siinä 17 x14 potkurilla vene oli toiminut oikein hyvin, ts. saavuttanut runkonopeutensa. Kun veneeni, joka on myös 9 m pitkä, mutta tasapeäinen, kantavalla perällä, on nopeus odotukset 15 - 17 solmua 135 hv koneella, joka kiertää n. 4400 rpm. Kun perävälitys esim VP:ssä on 1,93:1, niin uskoisin sen olevan lähempänä kuin 2,5:1. Raamattuun tai muuhun työväenopiston ohjekirjaan saati sitten jäsenkirjaan tämä teoriani ei perustu. Ainoastaan minusta tuntuu.
Donna 28 :)
En tiedä mikä mese on kyseessä mutta, oletetaan että on joku 4500 kiertävä 80hv kone 2,5 alennuksella, niin sillon toi 17" halkaisija olisi sopiva kolmilapaisena. Tuolla 14" nousulla ja 1800 akselikierroksella olisi tuon esimerkin uppoumarunkoisen pitänyt kulkea n.14-15 solmua eli runkonopeus olisi ainakin ylittynyt...

Sama halkaisija taulukko tyrkyttää 135hv/4400koneelle 2,5 alennuksella 18" ja 2 alennuksella 16" kolmilapaisena... Nämä ovat vain taulukko suosituksia, ihan hyvin voi halkaisijaa pienentää jos lapakuorma jää pieneksi.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Marras 2012 18:23

Siis Mersun kone on 60 hevosvoimainen ja siinä tämä 2,5:1 merivaihde. Mercruiser on taas 130-135 hv:n kone, 4 pyttyinen 3 -litrainen, joka kiertää 4400 - 4800 kierrosta.
Tämä uppoumarunkoinen fiskari kulki siis tuolla Mersun 60 hp koneella vähän yli runkonopeutensa, sillä venehän oli 9 m pitkä, suippo molemmista päistään. !!! Taas minun veneeni, kuten Elwood varmaan muistaa, ei ole suippo molemmista päistään vaan ainoastaan keulasta. Sen pohja on U-muotoinen ja sen tyyppi on puoliliukuva. Sinulla Elwood on siis joku raamattu tai Katekismus tai ainakin luotettava virsikirja, kun pystyt suoralta kädeltä antamaan nuo vastaukset. Lähetin kyselyn tänään Mepratuotteelle, kerron sitten vastauksen - jotenkin luotan Mepraan. !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Marras 2012 19:59

Mitään yleispätevää, tarkasti paikkaansa pitävää laskukaavaa ei ole koska:

a) veneet ovat erilaisia koneeltaan, malliltaan, uppoumaltaan jne...
b) potkurien lapaprofiilit ja - lukumäärät vaihtelevat

Joten ei muuta kuin mahdollisimman tarkat tiedot ja potkurin kaavailtu max halkaisija sinne Mepralle ja lasketa vaikka vaihtoehdot 2:1 ja 2,5:1 vaihteille

En ymmärrä sitä miksi se neuvon kysyminen OIKEALTA ammattilaiselta on niin hankalaa varsinkin kun se on täysin ilmaista ja kuuluu hyvään asiakaspalveluun. Ja jos siltä tuntuu että neuvo on väärä niin silti voi tehdä ihan mitä haluaa...

Minä olen joskus lähettänyt postissa paperikopion potkurin lapaprofiilista em. tietojen lisäksi ja saanut hyvät laskelmat vaikken ole ostanutkaan ko. puljusta sillä kertaa mitään.

Vaikka tuntuuhan se kieltämättä suorastaan perkeleen hyvältä jos puhdas amatööri pääsee mieltämään itsensä viisammaksi 8o
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19 Marras 2012 20:29

Kysyppä Donna pirruuttas joltain ammattilaiselta että millä nousulla oleva ja minkälainen 17" tuuman halkaisijainen potkuri sulle passais noihin nopeustavoitteeisiin.
Jos joku vastaa jollain lukemilla niin silloinhan sun ei tarvi kytkintä ostaa.
ps.Puoliliukuva=epäonnistunut liukuva
Ja sulla kun tulee sitä painoa sen runkomallin päälle(sisustus,kalustus,yms,) aikalailla niin 15knts on aika kova sana mutta takuulla saavutettavissa tuolla teholla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 20 Marras 2012 14:38

pellamo kirjoitti:Kysyppä Donna pirruuttas joltain ammattilaiselta että millä nousulla oleva ja minkälainen 17" tuuman halkaisijainen potkuri sulle passais noihin nopeustavoitteeisiin.
Jos joku vastaa jollain lukemilla niin silloinhan sun ei tarvi kytkintä ostaa.
ps.Puoliliukuva=epäonnistunut liukuva
Ja sulla kun tulee sitä painoa sen runkomallin päälle(sisustus,kalustus,yms,) aikalailla niin 15knts on aika kova sana mutta takuulla saavutettavissa tuolla teholla.
Nelilapainen 17x14, koneesta 4700 kierrosta 2,5alennuksella, jos paino pysyy alle 3,5 tonnin, niin 15 solmua voisi toteutua... Runkoa näkemättä näitä on hankala arvailla, liukuvat ja alle runkonopeuden kulkevat on paljon helpompia.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Mile » 20 Marras 2012 17:27

Täältä se laskukaava halkaisijalle. https://picasaweb.google.com/Milenvene/ ... 3508506226" onclick="window.open(this.href);return false;

https://picasaweb.google.com/Milenvene/ ... 1201921346" onclick="window.open(this.href);return false; ja tässä niille ken haluaa katsoa suoraan taulukosta kurvin kohdalta,.

Siitä koneen tehosta pitää vähentää n. 6 % jota vastaavaa tehoa vastaan potkurin halkaisia saadaan

Jos kone esm. kiertää 4500 rpm täydellä teholla, niin 2:1 vaihteella akselin kierrosluvuksi tulee 2250 rpm ja jos hummia löytyy akselilta vaikka 80 niin halkaisija suoraan taulukosta 14,5 tuumaa.

sama kone 2,5 välityksellä antaa 1800 rpm potkurin kierrosluvulla halkaisijaksi hulppeat
17 tuumaa

yksi lapa lisää niin halkaisijaa pitää pienentää kertomalla edelliset 0,94 :llä tai vaihtamalla kolmilapaisen kaksilapaiseen niin sitten 1.05:llä

Vanha nyrkkisääntöhän on että jos voi valita, niin valitaan niin suuri potkuri kuin runkoon nätisti mahtuu, ja välitys sen mukaan - niin tehokkuus olisi huipussaan. Eli tässä tapauksessa valinta olisi 2,5 välitys tälle oman esimerkkini koneelle n. 90 hp / 4500 rpm jos tietäisin että mahtuu käyttämään 17 tuuman potkuria.

Nousu pitää sitten valita sen mukaisesti mitä vene tulee kulkemaan käytössä olevalla teholla ... sen laskeminen onkin sitten ammattimiesten hommaa. Jos tietää mitä vastaava vene kulkee niin siitä saa hyvän arvion. Jos uskoo että vene kulkee vaikkapa 15 solmua , niin hyvä arvio luistolle on 25-30%

Nousu voidaan sitten laskea ; nousu, eli Pitch = Solmut x 1215,6 / (rpm x (1-luisto))
tuo 1-luisto = 0,7 kun luisto 30% ja 0,75 kun luisto 25% , eli
P=solmut x 1215,6 / ( rpm x 0,7) ; eli 15 solmua x 1215,6 / ( 1800 x 0,7) = 14,47

1800 rpm on toki 4500 jaettuna tuolla 2,5 välityssuhteella ..

eli 2,5 suhteella potkuriksi 90 hp/4500 rpm koneella olisi 17 x 15 kolmilapaisena.

nämä siis potkuriraamatun ohjeen mukaisesti ..
Mile

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Marras 2012 20:45

Sain vastauksen tänään Mepratuotteelta, tosin kysyin väärin, koska he olivat joutuneet olettamaan muutamat tiedot. Kysyin uudelleen antaen heidän vääriin oletuksiinsa oikeat tiedot. Kysyin, mikä potkuri kävisi vaihteeseen Velvet Drive 2,5:1, kun veneen pituus on 9 m, leveys 2 m ja perän leveys 1,5 m, kun vene on U pohjainen ns. puoliliukuvaa sorttia. kierrosluvuksi ilmoitin 4400 - 4800 rper minuutti. Tarkistin sen ohjekirjasta. Olkoonkin sitten yhtä kuin ihan mitä tahansa jonkun mielestä, mutta harvallapa
On Yhtä Kuin -miehellä on varmuudella yli 70 -vuotta vanha vene. :-)
No, Mepra vastasi seuraava, he olettivat veneen painokisi 3,5 t ja vesilinjaksi 8 m. Oikeat arvot ovat korkeintaan 2.2 t painoa, tyhjä runko oli alle 700 kg. Vesilinja on tässä veneessä lähes sama kuin pituuskin ts. 8.85 m, johtuen keulan ja perän pystysuorasta olemuksesta. Asetin myös tavoitteekseni, että vene kulkisi matkavauhtina 12 - 13 solmua ja täysillä n. 16 - 17 -solmua.
Potkuriksi valikoitui Mepralla 4 -lapainen 17 tuuman potkuri, jossa nousua 16 tuumaa. Velvetti siis kävi siihen sellaisenaan, niin kuin joku epäilikin, vaikkakin minä edelleen pidän sopivampana 2:1 välitystä jostain kumman syystä.
Potkurin hinta yllätti minut, se oli edullinen mielestäni. Huomenna keskustelen heidän kanssaan suoraan puhelimitse, katsotaan mihin tämä päättyy. :)
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20 Marras 2012 21:16

Elämä on joskus kauheeta ku "musta tuntuu tarkkuus ei riitäkään" ;-)
Jos se "musta tuntuu 2:1 on parempi" niin eikös Velvettiin voi vaihtaa pelkän alennusvaihde-osan sinne lootan perään.Loota itessään on sama mutta välitys on siinä perässä....Eikä taaskaan tarvis vaihtaa koko kytkintä 8o
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Marras 2012 21:33

Saattaapi olla yhtä kuin niinkin, mutten tee mitään sellaista, johon tietotaitoni ei riitä, varsinkaan jos se vielä viivästyttää tätä projektia. Niin...
Donna 28 :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 21 Marras 2012 09:02

Olethan huomioinut painoa arvioidessa, että kyseessä on "ajopaino" kamat ja ihmiset kyydissä?

Yksi yleisesti käytetty keino on pienentää halkaisijaa ja lisätä suhteessa nousua, sillon kun on vaihtelevava kuormitus tai kuten tässä tapauksessa rungon nopeusvarat ei ole täysin selvillä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Marras 2012 21:21

kamat laskin ja parin ihmisen painotkin, vaikkakin tiedän että sen voisi rekisteröidä vaikka 10 hengelle, mutta ei sillä silloin se lasti päälle ajettaisi kuin 6 - 7 solmua, lähinnä vain jos tarvetta ilmenee kyydittää hätätilassa jotain tai sukua nauttimaan veden äärellä kauniista säästä. Omaksi ilokseni vauhtiarvoja haen, en niinkään bussin kuljettajana.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26 Marras 2012 21:55

Se miksi en erityisemmin pidä 2,52:1 välityksestä, se se nimittäin on, kun tarkkaan katsso, on se, että kone käy minusta turhan kovaa. haluaisin alentaa koneen kierroksia ja nostaa potkuriakselin kierroksia. En tiedä on logiikkani tässä suhteessa oikea.
Asiasta toiseen, olen ostanut vuosien varrella yhden jos toisen osan Pietarsaarelaiselta käytetyn tavaran myyjältä, varmaan tunnettekin Tuffarnin. Haluaisin vain sanoa, että Tuffarn toimittaa sen mitä lupaa ja palvelu on esimerkillisen hyvä !!! -> . Uskon, että hän paikallisen aikuisoppilaitoksen työnopettajana venepuolella osaa myös motivoida opiskelijansa samoille tinkimättömille periaatteille. Ursäkta Tuffarn, mutta ajattelin että
olet ainakin minulta kiitokset ansainnut. :)) !!!
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Marras 2012 20:20

Yleensä lähdetään siitä liikkeelle "tavallisilla" koneillla ja veneillä että akselikierrokset pudotetaan mahdollisimman alas akselivärinöiden, kavitaatioäänten yms takia. Kisa- ja muut vauhtikamppeet on sitten erikseen eli sen suhteen tuo 2,5:1 VOISI olla hiukan parempi.
Toisaalta kun sulla on bensiinimoottori niin hieman korkeammat moottorikierrokset tuskin nostavat melutasoa ja kun bensiinikoneiden vääntökäyrä on huonompi kuin dieseleiden niin matkakierroksilla 2;1 VOI olla jopa taloudellisempi...
Valitse ehdottomasti juuri niin kuin itse haluat - molemmilla vaihteilla vene varmasti toimii kunhan vaan potkuri vaan on oikein valittu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Marras 2012 20:23

Löysin nettiveneestä tänään 2,01:1 edullisen Velvetin, täytyy huomenna soittaa. Asialla kun alkaa olla kiire, sillä kone tulee viikolla 50 Savosta ja tarkoitus on, että se laitetaan
samoin tein paikoilleen, kunhan ensin on palaset ja vaihde on pultattu paikoilleen. Palasethan on kaaveli ja vetolevy. Voi tietysti olla, että jotakin muutoksia joudutaan tekemään myös konepetissä, mutta se on veistäjän murhe. Tätä vaihetta olen odotellut ainakin viimeiset puolitoista vuotta ja nyt se näyttäisi toteutuvan, tosin itse taidan olla leikattavana tai leikattuna sairaalassa, mutta sillä ei nyt suurempaa väliä, koska tämä vaihe antaa eniten toivoa siitä, että vene olisi ensi kesänä v i h d o i n vesillä. !!! Tätähän on edeltänyt ajatus vinokoneesta, ajatus ja ajatukset Mersun marinoidusta dieselistä, joka minulla on ollut ja on edelleen vuodesta 2007, EWS:n löytämä ja Porista haettu
MB 20 B kone, jonka onneksi sain myytyä samaan hintaan kuin ostin ja nyt tämä Mercruiser, johon eniten toivoa omalla työllään antoi Patric. Saapas sitten ajan kanssa nähdä, etsinkö vielä jonkun kevyen dieselin suhteellisen uutta vuosikertaa tämän bensiin tilalle - aika näyttä tai kai oikeammin voi sanoa, että aika näyttää oman henkilökohtaisen kuntoni, onko minusta veneilijäksi, jos olen kovin voimaton ja raihnainen ??? . Nyt kunto on kyllä noussut kohisten, mutta saanko jalkavoimia enää paljoa lisättyä, onkin jo toinen juttu. Nämä jalkavoimat vaikuttavat siihen, voinko ajaa muillekin rannoille kuin laiturillisiin paikkoihin.
Donna 28 :) :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Donna nousee siivilleen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02 Joulu 2012 00:32

Parempi kun kirjoittelee tänne noita omia sähköjuttuja. Matti, kun Sinä olet aika viisas näissä ja monessa muussakin jutussa, niin kerrotko paljonko tuollaisella pikkasen kaarevalla 60 cm x 45 cm aurinkokennolla, joka on vaakasuorassa katolla, ilman varjoa
voisi saada tuota sähköä aikaiseksi keskimäärin vuorokaudessa kesäkuukausina. Mitä akkua tai akustoa Sinä panisit sen sitten lataamaan. ???
Asiasta toiseen, laitan sen Velvetin 2,0:1 Velvetin vaihteeksi Donnaan enkä 2,52:1, niin ei tarvitse kuunnella niin kirnuavia kierroksia. Sen Mercruisen huippukierrokset ovatkin 4600 kierrosta minuutissa. Tehdään sitten muutoksia seuraavana talvena, jos joku asia osoittautuu menneen päin mäntyä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin