Hai-veneiden kunnostus
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Hämmentävää kyllä Biltemasta saa näemmä myös kiinanpuuöljyä. Jotenkin voisin jopa uskoa, että Bilteman puuöljyt olisivat ihan kelpo tavaraa, ainakin tähän mennessä venetarvikkeiden laatu on yllättänyt positiivisesti. Toisin kuin Hempelin ja vastaavien ylihinnoitellut tuotteet. Saatanpa vaihtaa myrkkymaalinkin Bilteman halvempaan kokeen vuoksi, kun ei tarvitse kuin pari kerrosta tällä kertaa vetää. Sääli ettei ole enää sitä kuuluisaa lyijyllistä!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 03 Marras 2004 13:54
- Paikkakunta: Kotka
Re: Hai-veneiden kunnostus
Antti, tossa olis yhdet hain sakset. Leveys n. 76 cm, korkeus kannesta puomin alareunaan n. 83 cm. Pienellä matemaattisella harjoituksella saat hypotenuusan pituuden.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Kiitos! Malli helpottaa kummasti uusien saksien ideointia. Täytyy muistaa viikonloppuna mitata puomin korkeus ja paksuus vielä, niin pääsen väsäämään.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Hai-veneiden kunnostus
Kuten rivien välissä koitin ilmasta, näissä kyllästämisasioista on liikkeellä paljon uskomuksia ja vähän todellista tietoa (ainakin itselläni). En usko että sen sinkkinaftenaatin puutetta kannattaa jäädä sureksimaan ja varmasti lyijjysikkatiivi on aivan hyvä aine kyllästeen sekaan.
Ja mitä noihin mineraalitärpätteihin ja -öljyihin tulee, niin oli juuri viikonloppuna juttua appiukon kanssa hänen entisestä avofiskaristaan, joka kulutti yhtä paljon voiteluöljyä kuin polttoainettakin ja tuo öljy sitten lillui jatkuvasti pilssissä. Kun vene lopulta päätyi kokkoon, se oli muuten aivan pehmeä, mutta alimmat laudat ja köli kivikovia. Toki olen toisenlaisiakin tarinoita kuullut, mutta tiedä nyt sitten aina mihin uskoa.
Myrskylinnun ohjausta en ole huoltanut mitenkään. Pitäisiköhän sitä ryhtyä johonkin? Klappia siinä ei ole yhtään, kuten ei muitakaan ongelmia, joten olen katsonut parhaaksi olla koskematta siihen.
Ja joo, Biltemassa tosiaan on myynnissä kiinanpuuöljyä ja ostin sitä kokeeksi purkillisen. Kovapuisia (hyi minua) puutarhakalusteita öljysin sillä ja aivan kelpo kamalta tuntui. Hieman tuli ongelmaa siitä, että kun kyllästämisen jälkeen pyyhin pinnat kuiviksi, kaikki näytti hyvältä, mutta seuraavana aamuna pintaan olikin noussut puun sisältä öljypisaroita, jotka sitten olivat kuivuneet siihen ikäviksi nypylöiksi. Seuraavan tuolin kanssa olin säästeliäämpi öljyn suhteen, eikä ongelmaa enää ilmennyt.
Ja mitä noihin mineraalitärpätteihin ja -öljyihin tulee, niin oli juuri viikonloppuna juttua appiukon kanssa hänen entisestä avofiskaristaan, joka kulutti yhtä paljon voiteluöljyä kuin polttoainettakin ja tuo öljy sitten lillui jatkuvasti pilssissä. Kun vene lopulta päätyi kokkoon, se oli muuten aivan pehmeä, mutta alimmat laudat ja köli kivikovia. Toki olen toisenlaisiakin tarinoita kuullut, mutta tiedä nyt sitten aina mihin uskoa.
Myrskylinnun ohjausta en ole huoltanut mitenkään. Pitäisiköhän sitä ryhtyä johonkin? Klappia siinä ei ole yhtään, kuten ei muitakaan ongelmia, joten olen katsonut parhaaksi olla koskematta siihen.
Ja joo, Biltemassa tosiaan on myynnissä kiinanpuuöljyä ja ostin sitä kokeeksi purkillisen. Kovapuisia (hyi minua) puutarhakalusteita öljysin sillä ja aivan kelpo kamalta tuntui. Hieman tuli ongelmaa siitä, että kun kyllästämisen jälkeen pyyhin pinnat kuiviksi, kaikki näytti hyvältä, mutta seuraavana aamuna pintaan olikin noussut puun sisältä öljypisaroita, jotka sitten olivat kuivuneet siihen ikäviksi nypylöiksi. Seuraavan tuolin kanssa olin säästeliäämpi öljyn suhteen, eikä ongelmaa enää ilmennyt.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Joo, näillä nyt kuitenkin mennään. Sitä paitsi voi olla että loppuu litkut kesken, sittenhän sitä voi sekoitella uutta satsia hieman toisella reseptillä. Tärkeintä on nyt saada edes 5-6 kerrosta imeytettyä ensi hätään ulkopinnalle, voihan sitä sisäpuolelta sitten myöhemminkin läträtä.
Kyllähän se jos jotain puukalikkaa öljyssä vuosia lilluttaa tietysti sitä pehmentää, mutta periaatteessa tinnerinhän pitäisi haihtua pois?
Täytyy nyt tutkia viikonloppuna sitä ohjausta vielä tarkemmin.
Harmi kun ei taideta ehtiä Naantalin SM-kisojen seuraajiksi omalla veneellä. Ehkäpä jollain olisi kädettömän gastin paikka auki?
Kyllähän se jos jotain puukalikkaa öljyssä vuosia lilluttaa tietysti sitä pehmentää, mutta periaatteessa tinnerinhän pitäisi haihtua pois?
Täytyy nyt tutkia viikonloppuna sitä ohjausta vielä tarkemmin.
Harmi kun ei taideta ehtiä Naantalin SM-kisojen seuraajiksi omalla veneellä. Ehkäpä jollain olisi kädettömän gastin paikka auki?
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Hai-veneiden kunnostus
Osta Myrskylintu, niin pääset vielä hyvinkin omalla veneellä kisaan mukaanAntti Korhonen kirjoitti:Harmi kun ei taideta ehtiä Naantalin SM-kisojen seuraajiksi omalla veneellä. Ehkäpä jollain olisi kädettömän gastin paikka auki?

Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Hieno vene, mutta ei nyt sovi mun budjetille. Tai kiertoilmauksena mulla on omassa haissa paljon vanhemp/pienempi purjenumero, ei noin uudet ole mitään :D
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Jonkinlaiseksi juhannusjärkytykseksi Hangon Makasiini-juottolassa on pätkitty L-84 Toy -niminen hai vuodelta 1938 baaritiskiksi. Siellä oli jonain vuonna purjeita katossa, täytyypä käydä kysymässä, olisivatko nekin hai-veneestä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Nyt on taas nytkähtänyt hommat vähän eteenpäin, hioin ja kyllästin puolet kannesta, hain Biltemasta messinkisen siivilän pilssipumppuun ja muuta pientä. Ensi viikolla maalit kylkeen ja loput kannesta öljylle, lakkaa tulee vähän myöhemmin. Tarkoitus olisi laskea hyvin hyvin pian vesille, työkiireet vain estävät tekemistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Terve taas!
Päässä pyöri koko työpäivän paine saada veneurakkaa eteenpäin joten jäin verstaalle väsäämään aiemmin tässä keskustelussa esittelemäni keulavaurion korjauspalaa. Onnekseni mittoja ottaessa selvisi, että knaapin aluspuu onkin irrallinen palikka, joten tein vain aiempaa tukevan palan kolmen kaaren matkalle vuosia minulla jemmassa olleesta Suomen Joutsenen kansilaudan pätkästä. (Tein kerran todella jykevän pöydän samoista lankuista)
Ajattelin kiinnittää palan päädyistä klassissilla d=22mm harjanvarsitapituksilla (ainakin Bauhausissa ne on kiinalaista jalopuuta tai jotain pyökkiä) 3. ja 5. kaareen keulasta katsottuna. Silloin liimaa ei tarvitsisi käyttää varmaan lainkaan!
Ehkä ensi talvena upotan vielä purjenumeron tähän palaan, niin hieno siitä tuli! Kuvassa näkyy lankun alapinta, jonka lävistää 4. kansikaari. Siihen voisi ehkä laittaa jopa rst-ruuvit tappien lisäksi.
Lankun päässä oli suppilomainen reikä, joka on päällipinnalta 10mm ja alapinnalta noin 40 mm, se pitää vielä asennuksen päätteeksi tulpata tai sitten siirrän keulastaagin läpimenoa 100 mm perää kohti, vai vaikuttaako se vahvuuteen paljonkin?
Päässä pyöri koko työpäivän paine saada veneurakkaa eteenpäin joten jäin verstaalle väsäämään aiemmin tässä keskustelussa esittelemäni keulavaurion korjauspalaa. Onnekseni mittoja ottaessa selvisi, että knaapin aluspuu onkin irrallinen palikka, joten tein vain aiempaa tukevan palan kolmen kaaren matkalle vuosia minulla jemmassa olleesta Suomen Joutsenen kansilaudan pätkästä. (Tein kerran todella jykevän pöydän samoista lankuista)
Ajattelin kiinnittää palan päädyistä klassissilla d=22mm harjanvarsitapituksilla (ainakin Bauhausissa ne on kiinalaista jalopuuta tai jotain pyökkiä) 3. ja 5. kaareen keulasta katsottuna. Silloin liimaa ei tarvitsisi käyttää varmaan lainkaan!
Ehkä ensi talvena upotan vielä purjenumeron tähän palaan, niin hieno siitä tuli! Kuvassa näkyy lankun alapinta, jonka lävistää 4. kansikaari. Siihen voisi ehkä laittaa jopa rst-ruuvit tappien lisäksi.
Lankun päässä oli suppilomainen reikä, joka on päällipinnalta 10mm ja alapinnalta noin 40 mm, se pitää vielä asennuksen päätteeksi tulpata tai sitten siirrän keulastaagin läpimenoa 100 mm perää kohti, vai vaikuttaako se vahvuuteen paljonkin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Erityinen kiitos erinomaisesta artikkelista koskien hain kölipuun vaihtoa uusimmassa Puuvene-lehdessä, jos juttujen taso paranee pysyvästi konkreettisiin projektijuttuihin, tilaan aviisin oitis!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Huoh, hitaasti edistyy. Käytiin perjantaina Naantalissa kuolaamassa muiden hai-veneitä ja sunnuntaina sain vihdoin fiksailtua keulan vaurioita. Lakkausten jälkeen pääsen ruuvaamaan vielä keulastaagin läpimenon ja kärjen pellin (mikäs sen nimitys on?) paikalleen, myrkyt runkoon ja vesille. Tuntuu että pian on taas silti syksy, elokuustakin olen Islannissa kaksi viikkoa...
Juu ja ei tarvitse jeesustella liitoksia tiivistävän sikaflexin määrää, sehän kuivuttuaan hiotaan näkymättömiin :D
Juu ja ei tarvitse jeesustella liitoksia tiivistävän sikaflexin määrää, sehän kuivuttuaan hiotaan näkymättömiin :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Lauantaina Merisalin rannassa ei vielä ollut montaa kaunotarta, mutta sitäkin hienompia!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
No nyt on keula lakkaa vaille nipussa! Ero on silminnähtävä, vaikken vieläkään pidä korjausta täydellisenä ja olisihan tuon ehkä saanut vähän tasaisemminkin hiottua.
Tavoitteena olisi nyt kuitenkin ja vihdoin saada viikon päästä vene veteen. Tulee vain aikamoista sykkimistä vielä tässä välissä 200 km ajomatkan takia työpäivien päätteeksi, että saan myös peräkannen samaan malliin...
Tavoitteena olisi nyt kuitenkin ja vihdoin saada viikon päästä vene veteen. Tulee vain aikamoista sykkimistä vielä tässä välissä 200 km ajomatkan takia työpäivien päätteeksi, että saan myös peräkannen samaan malliin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Muiden purjehtiessa rapsutus jatkuu. Puomisaksetkin ovat vihdoin tekeillä. Pinnan juureen keksin ruuvata aikoinaan laivastopalveluksessa pelastamani Vartiovene Raision (Itse olin Röytällä) KaMeWa-potkurin mittaritaulun, kun on niin nättiä messinkiä. Kompensoi siis sitä pientä klappia yhtä leveällä asteikolla, he.
Toinen antiikkilöytö on hieno 30-lukuinen Ruotsin armeijan kompassi, jonka huusin verkosta syksyllä.
Toinen antiikkilöytö on hieno 30-lukuinen Ruotsin armeijan kompassi, jonka huusin verkosta syksyllä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin