projektia pukkaa monen vuoden etsiskely jälkeen!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

öljynpaine

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 30 Kesä 2008 07:59

moi!

vika löytyi hetken etsiskelyn jälkeen!

öljynpaine mittari on sn "Vanhaa mallia" eli kupariputki mittarille lohkon seinästä! messinki liitos kupariputkelle oli löyhtynyt (tärinästä?) ja öljyä ajossa valui PUTKEA PITKIN ja tiputteli pilssiin, eli vuoto ei koskaan joutunut moottorinpäälle josta sen olisi voinut nähdä!

voiko öljynpaine mittarin vaihtaa esim hähköiseen kun tuo kupariputki toimii niin kuin vipuvartena ja täristää hyvin ajon aikana? anturan koko on tuumaista 10mm liian pieni 12mm liian iso ( ei ollut pakissa 11mm)!

sitten on joku vannhoista omistajista vaihtanut osan pulteista mm:siksi. eli nyt on sekasin mm ja tuuman pultteja! =((

mites nuo moottorin kumityynyt? näyttivät olenvan melko huonossa kunnossa...! onko nuo "standardoitu" vai onko noissakin 1miljoonaa vaihtoehtoa?

rasittavaa, hermoja koettelevaa mutta niin opettavaista! kai ne "oppirahat" on maksettava?

--Janne--

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: lisää ongelmia!

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Kesä 2008 08:15

lacrits68 kirjoitti:moi!


ku tultiin takas niin KAUHISTUKSN KANANHÄKKI!!! pilssi täynnä MUSTAA ÖLJYÄ, tai täynnä ja täynnä...musta kalvo pilssiveden pinnassa.

Mites muuten pilssiin joutunut öljy sanerataan? tuntuu vähän ronskilta vaan heittää hilut mereen!

arvauksia otetaan vastaan!

--janne--
Lasten kertakäyttövaipat on yksi hyvä systeemi-imee hyvin.
Toinen vaahtomuovipala- imee vedessä olevan öljyn itseensä kun pyyhkii pilssin pintaa.
Ja onhan niitä oikein pilssivaipppojakin-tosin kalliita.
Matti

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 30 Kesä 2008 08:48

lacrits68 kirjoitti: no tulihan sitä ainaski 1 reissu tehtyä tänäkesänä! =(
jotenkin nyrpii nuo vastoinkäymiset taas!
Nääh, nää kuuluu vissiin asiaan. Olinkohan neljättä tms. kertaa lähdössä
uudishankinta-Aleksilla liikenteeseen ja aikomuksena vaimon ja kuopuksen kanssa puksutella
kaunista päivää viettämään Hailuodon Marjaniemeen (eli eka "tuotantoluonteinen matka").
Vääntö avaimesta ja kuului "naks". Uusi yritys, ei edes naksia. Akku tyhjä? Mittarit, laturit,
pelit ja vermeet autosta vara-akku... akku kunnossa...jälleen vain "naks".
Soitto autovirtuoosikaverille, joka "naks"-imitointini
perusteella päätteli: "starttimoottorissa hiilet paskana". Siinä vaiheessa alkoi
olla jo koko porukalla hiilet paskana ja todettiin että tänä sunnuntaina tehdään
jotain muuta kuin veneillään.

Maanantaina sitten soitto Veholle (vai mihinseoli) ja kysäisin mitä uus Volvon
startti maksais (kun se autovirtuoosikaveri epäili että ei se varmaan satasta
paria enempää voi mitenkään maksaa). Mutta vielä mitä, 950 euroa
vaihtohinta eli tilalle tulee vanha huollettu ja oma pitää toimittaa huoltoon.
Totesivat että "no, sehän on marinestartti, sen kuuluukin maksaa". Minä tähän
että haistakaa ja roudasin startin autosähköhuoltoon, joka remppasi sen
45 eurolla. Remppamies ihmetteli vain että siinä oli kolme hiiltä tavallisen kahden
asemasta. Tähän pääsin sanomaan että "se on kuule marinestartti, etkös
näe että se on vihreäkin"... "aijaa"... en uskaltanut sanoa mitä Volvo pyytää
moisesta startista ennen kuin olin maksanut huollon.

Varaosatorilla ko. pentaan sopiva startti olis maksanut uutena muuten 85 euroa.
jukka

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 30 Kesä 2008 09:07

lacrits68 kirjoitti:moi!

vika löytyi hetken etsiskelyn jälkeen!


--Janne--
Hyvä että vika löytyi.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja ainur » 30 Kesä 2008 19:57

[quote="lacrits68"]moi!

vika löytyi hetken etsiskelyn jälkeen!

öljynpaine mittari on sn "Vanhaa mallia" eli kupariputki mittarille lohkon seinästä! messinki liitos kupariputkelle oli löyhtynyt (tärinästä?) ja öljyä ajossa valui PUTKEA PITKIN ja tiputteli pilssiin, eli vuoto ei koskaan joutunut moottorinpäälle josta sen olisi voinut nähdä!

voiko öljynpaine mittarin vaihtaa esim hähköiseen kun tuo kupariputki toimii niin kuin vipuvartena ja täristää hyvin ajon aikana? anturan koko on tuumaista 10mm liian pieni 12mm liian iso ( ei ollut pakissa 11mm)!


Ota vanha anturi mukaan autotarvike liikkeeseen. Sen perusteella saat sopivan "hähköisen" mittarin antureineen mukaan :)
Ne tahtoo olla tuumakokoja noissa britti/ameriikan malleissa.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Re: öljynpaine

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 30 Kesä 2008 20:03

ainur kirjoitti: Ota vanha anturi mukaan autotarvike liikkeeseen. Sen perusteella saat sopivan "hähköisen" mittarin antureineen mukaan :)
Ne tahtoo olla tuumakokoja noissa britti/ameriikan malleissa.
Been there done that! :) ei vaan ollut ihan helppoa löytää 1/8'' 27 ntpf anturia! Jouduttiin tilaamaan! anturi&mittari 70€.

ja ihan ILOINEN uutinen! vene on ollut tyhjäämättä jo reilut 24h! Eli pikkuhiljaa! =))

--janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03 Elo 2008 00:55

moI!

noniin! nyt on patti pikkuhiljaa turvonnut, kesti PITKÄN aikaa ennekuin tiivistyi, yli kuukauden, mutta nyt on tiivis! ( tai tiivis ja tiivis...saa kerran viikossa tyhjätä)

Tiivis on myäs katto ja halkeamat joista sateli alkukesästa sisään!

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=22 oli sitten vanhan omistajan laiskuutta, eli oli LUNTA kasaantunut etutakille mutta kave ei viittinut poistaa talven mittaan! =(( No hyvä kun selvis mitä ko vaurio aiheutunut! ( vene kerholla oli joku joka tiesi!)

nyt on vain sitten tuo Perkinsin inflaatioitunut luottamus! Soittelin tuossa lomien aikana vetukse, beta marinen ja nannin myyjille....n30hp vetus halvin 5200€ ja muut sitten heti perässä!

tiedä sitten onko koko hommassa järkee vai ei, mutta just nyt tuntuu että se Perkinsi on jo nähnyt parhaat päivät ja ei oikei uskalla viedä sitä keskelle pohjanlahtea koko perhe mukana! ( vaimo hiukkasen painostaa tuota luotettavuuden parrannusta!)

saa kattoo mitä talvi tuo tullessaan!

Millos tuo mahonkiveneen tarttis nostaa että se ei jäädy? miten pitkään mahonki vaatii että se kuivuu tarpeeksi?

--Janne--

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 03 Elo 2008 23:28

Moi,

Mahonki tosiaan ei turpoa hetkessä.

Mikäli teet jossain välissä kyllästys sessioitaq niin huomaat,että yhtä hitaasti se imee myös sitä.

Niiin, oman mahonki veneen olen nostanut yleensä lokakuun alussa, mutta esim viimevuonna olis voinu pitää kauemmankin vedessä. No, yleensä olen muilla peleillä veneillyt loka ja marraskuun.

-MAtti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Elo 2008 15:13

En usko noilla moottoreilla olevan suurtakaan eroa fiskarissa kevyessä huvikäytössä vuosienkaan mittaan jos katsotaan pelkästään kestävyyttä oli se minkä merkkinen vaan.
Tietysti kannattaa katsoa vähän millaisilla osilla ne on marinoitu - peruskone saattaa olla sama useallakin merkillä.
Onkohan tuossa kokoluokassa muilla "omia" koneita kuin Lombardinilla, Bukhilla ja Yanmarilla ja ehkäpä siksi ne ovat muita kalliimpia noin äkkipäätä vilkaistuna.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 05 Elo 2008 15:50

Veli-Matti kirjoitti:Onkohan tuossa kokoluokassa muilla "omia" koneita kuin Lombardinilla, Bukhilla ja Yanmarilla ja ehkäpä siksi ne ovat muita kalliimpia noin äkkipäätä vilkaistuna.
Nyt kun olen siirtymässä (ainakin väliaikaisesti) keppiveneestä pörisijöiden joukkoon, niin tämäkin kysymys kiinnostaa. Kenenköhän valmistama Volvo Pentan 2003T (noin vuodelta 1990) mahtaa olla? Kovasti ainakin monet tuntuvat noita Vulvan koneita haukkuvan ja ylistävän Yanmarejaan; tiedä sitten onko kyseessä muuta kuin suuremman lukumäärän mukanaan tuomasta suuremmasta ongelmakasaumasta. Itselläni oli aikanaan vuoden 1986 VP 2002 purkkarissa ja ainakin siinä vähäisessä käytössä se toimi aivan solidaarisesti.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 05 Elo 2008 20:29

jarsky kirjoitti: Kovasti ainakin monet tuntuvat noita Vulvan koneita haukkuvan ja ylistävän Yanmarejaan; tiedä sitten onko kyseessä muuta kuin suuremman lukumäärän mukanaan tuomasta suuremmasta ongelmakasaumasta. Itselläni oli aikanaan vuoden 1986 VP 2002 purkkarissa ja ainakin siinä vähäisessä käytössä se toimi aivan solidaarisesti.
Mitä itse olen laiturilla sivukorvalla kuunnellut niin varsinkaan uusimpien Volvojen käyttövarmuus ei ole kärkipäästä. Nimittävätpä jotkut jopa Volvoa (myös omaansa) nimellä "vihreä p...a". Toisaalta toimiessaan koneet ovat kuulemma hiljaisia ja käyvät tasaisesti.

Tämä siis vain itselleni laiturikeskustelujen pohjalta muodostunut käsitys Volvoista.
Ilkka

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 05 Elo 2008 22:30

Älä ihmeessä vaihda toimivaa vanhaa öljynpainemittaria sähköiseen. Vaihdat vain kupariputken öljynpaineelle sopivaan kumiletkuun, niin vanha hieno mittari toimii niin kuin ennenkin.

Minulla oli vanha valkoinen VDO:n "OEL"-mittari, johon vaihdoin vain letkun. Kuparisukka siinäkin tosin oli päällä. Hienosti toimi sen jälkeen monta vuotta. Kerran tosin unohdin pistää letkun mittariin kiinni. Startatessa ihmettelin, miksi jaloissa tuntuu niin kylmältä...

Aikanaan sitten itse mittari alkoi näyttää liian pieniä lukemia. Tsernobylin innostamana uskoin, että vika on mittarissa eikä moottorissa. Silti oli lopulta pakko vaihtaa sähköiseen, eristettyyn malliin (kun Perkins on plussamaadotettu). Hyvin toki toimii sähkölläkin, mutta jotakin alkuperäisestä eleganssista on menetetty.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 06 Elo 2008 00:46

Mjoo, ittelläni on kanssa ollut mm. vetus josta ei pahaa sanottavaa ollut tosin se oli uudesta asti ja kun 150h oli mittarissa myin sen. Siinä ainakin oli muistaakseni mitsun lohko ja isommissa tietääkseni peugeotin. Nykyään on volvon tamd 42 ja ei siinäkään ole ongelmia ollut tosin silläkin on ajettu vasta 187h

Näin ihan mutuna ne koneet joita on paljon niin niissä tietenkin on vikoja, parlamentin mukaan eniten :) Mutta olen kuullut myös yanmarin kansivioista keittämisestä yms. Joka koneessa on omat tautinsa mutta säännöllisellä huollolla niitä voi karsia ja elinikää pidentää huomattavasti.
E mare libertas

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 09 Elo 2008 02:15

moi!

Kokeiltiin eilen pikkasen kylmäpuristettua pellavaöljyn ja intertoxin sekoitusta "näkymättömiin" rungon osiin sisäpuolelle ( penkkien alle ja PA-tankin taakse peräkannwn alle!) .
Päivää myöhemmin oli puu imenyt itteensä kaiken ja saanut hiukkasen tummemman värin ja elävän mukavannäköisen pinnan! =))

Veikkaanpa että edelliset omistajat eivä pahemmin ole hoitaneet sisäpuolta kuin pesemällä!

No tietääpä mitä talven mittaan on puhaa! Tarttee varman hommata sitä aspergolia Suomesta ennen talven kyllästyksiä, intertox kun ei ole ihan ilmaista....!

Huomenna saa kattoo jos vaikka ne sähköt nyt vihdoin viimein on saatu kondikseen....oken jännittää....oikeesti! =))


-Janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 04 Syys 2008 22:03

moikka!

noniin, kesä takana ja vesiltä otto lähestyy! Muutamia pikku seikkoja ihmettelen...!

Mites te ihmiset katteen kanssa otattekos sen poi talveksi sisätiloihin vai annattekos olla veneen päällä?
Mites katetta hoidetaan? saippuapesu?
muuta huomioitavaa? ( ovat kuullema kalliita joten kannattaa hoitaa oikein!)

Noista kyllästysaineita....lueskellut MONTA topikkia aspergolista, intertoxista ym kyllästysaineista! Nyt on asia niin että esim Ruattinmaalta EI LÖYDY muuta kuin Intertoxia kyllästeenä! Teknoksen aspergol/peruskylläste on listoilla mutta sitä ei tuoda maahan. Intyertoxi kun maksaa rapia 20€/ litra täällä!

mitä muita kansainvalisiä multikyllästeitä on? vai pärjääkö pelkällä mänjällä ja P-öljyllä?

millä sitä kannattais pestä paatti sisältä sen kesäisen öljyvahingon jäljiltä? Pikkase on öljyistä möhnää pilssissä! ( kuumavesi kortilla, eli ei ole saatavilla)

entäs se potkuri, täällä näkee monen moista tapaa, potkurin poisto, se rasvaus, peittely muovipussilla ymym, onko tarpeen vai ottavatko porukat pois potkurin jotta varkaat ei käy asialla?

vene tyhjäksi ja kakki räppänät auki jotta tuuletus pelaa.

koneen vanhat öljyt pois ja uudet tilalle....tarviikos olla "konservointi öljyä" vai ihan tavallista öljyä? Tarviikos laatikkoonkin vaihtaa? Glykolit koneen läpi. Tarviikos muuten puhdistaa mitenkään "sisältäpäin"?

muuta ajateltavaa?

--Janne--

Vastaa Viestiin