ms.venla kirjoitti:Segereillä se mullakin on vaan laakeri lukittu, niinkuin tossa kuvankin nivelyksikössä:-) Pelkäsin alussa miten se kestää, mutta nyt olen oppinut jo luottamaan siihen, onhan se kestänyt autossakin ja siinäkin on kurvatessa kova paine laakerilla. Tuossa kuvan laakerissa on hölmöä se että pakilla laakerin liikkumisen estää pesän valu ja eteenpäin lukkorengas.
Ookkonä vaihtanut tollaista tai auton etupyörän laakeria, kyllä siinä on muutakin pitoa kun se seegerirengas. Monesti tarvinnut 7kg erikoisirroitustyökalua, ei ne ainakaan auton laakerit putoa pois lukkorenkaan poiston jälkeen!
Olishan se enemmän "järkeenkäypää" jos se ulkokpl olis toisinpäin.
Eihän se potkurin työntövoima näissä "meidän kokoisissa" ole paljoakaan, luulen, että jää monesti reilusti alle tonnin.
Vrt 2x250hv perämoottoreilla varustetun veneen vetovaatimus oli 1500kg, kun olin aikoinaan vastaanottomerikokeissa se löytyi paaluvedossa vaakaan, tais olla n.2000r/min, alkaa naru jo narisemaan, tollanen 4700kg vaatii lähes metrin halkaisijan potkuriin ja akselin päähän reilu 400 konia, kannattaa katsoa millaiseen tolppaan vaakan laittaa, saattaa singahtaa!
Matti