Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Tässä "koneremonttien" yhteydessä aloitin samalla konetilan remppaamisen.
Sisältäen mm. koneiden maalauksen, aikamoinen projekti saada ne puhdistetuksi
ja maalatuksi paikallaan...
Sisältäen mm. koneiden maalauksen, aikamoinen projekti saada ne puhdistetuksi
ja maalatuksi paikallaan...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Millä meinaat koneet maalata? On varmasti todella suuri työ, mutta palkitseva.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Tuosta akselin rihtauksesta, sitä ei pitäisi tehdä pukeilla, vaan kun vene on vedessä vapaassa kellunnassa. Eli käyttömuodossa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Aloitustilanne:Kuulapää Wiku kirjoitti:Millä meinaat koneet maalata? On varmasti todella suuri työ, mutta palkitseva.

Tämän hetken tilanne...
Vasaralakkaa laitan koneisiin, muutamaa (kuumaa) kohtaan lukuunottamatta.

Kodinhoitohuone on puolillaan pestyjä ja maalattuja osia, jotka on värieron turvin helpompi
asentaa "oikeaan koneeseen", siitä koneiden väriero...
Viimeksi muokannut Notreal, 06 Joulu 2009 21:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Hmmm.CC kirjoitti:Tuosta akselin rihtauksesta, sitä ei pitäisi tehdä pukeilla, vaan kun vene on vedessä vapaassa kellunnassa. Eli käyttömuodossa.
Testaan keväällä vedessä, vieläkö akselit pyörii käsin akselista, jos meni jäykäksi, rihtaan tarvittaessa uudestaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Maalauksesta: Maalasin keväällä ruosteisen moottorin, joka oli sisällä lämpimässä(kytkinremontin takia), krapasin ensin kaikki irtonaiset maalit ja ruosteet karhunkielellä ja kolot joihin ei laikka sopinut, kynein puukolla. Maalasin ensin Intershiel 300(jota sattui olemaan), kaksikomponenttinen jonkin sorttinen epoksimaali, http://www.international-marine.com/pro ... 0_223.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; , reilusti ohennettuna, että tuli sivuilmaruiskusta ulos, ainakin 5 kerrosta, kalvoa pitää olla. Siihen päälle jotakin automaalia, joka muistutti Yanmarin sävyä, sitä kului 2 spraypurkillista. Ainakin kesän pysyi hyvin
, mutta talvi taitaa koetella maalia enemmän, kun kesä. Moottori on avotilassa ja konetilan kansi on raollaan, kun nuo Yanmarin maalit on kovia irtoamaan, ainakin kosteissa tiloissa. Parin kolmen talven päästä näkee onko maalaus onnistunut, mutta näillä mennään mitä on tullut ruiskittua.

-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Väristä viellä, että eikös nuo olis tarvinnu maalata punaiseksi ja vihreäksi



E mare libertas
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Se olisi ollut huijausta, tämän ikäiset dieselit kun ei ole ekologisesti kovinkaan "vihreitä".Ande kirjoitti:Väristä viellä, että eikös nuo olis tarvinnu maalata punaiseksi ja vihreäksi![]()

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Kyllä sieltä ei mitään hiukkasia ilmaan pääse. Ne kun sotketaan veteen jo ennen perälautaa.
Muutenhan tiisseli on oikein "vihreä".
Muutenhan tiisseli on oikein "vihreä".
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Niin lähinnä ajattelin, että styyrpuorin kone olisi vihreä ja paapuurin punainen 

E mare libertas
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Käyttövesiputket ( letkut ) menee vaihtoon, ovat sen verran vanhat,
että niissä on jo oma evuluutioteoria käytössä.
Tässä kuva jossa alkuperäinen kaavio, olen merkannut vihreällä
ne letkut joiden tarkoitus jäi epäselväksi?
Jos joku keksii niiden merkityksen niin voisi kertoa minullekkin.

että niissä on jo oma evuluutioteoria käytössä.

Tässä kuva jossa alkuperäinen kaavio, olen merkannut vihreällä
ne letkut joiden tarkoitus jäi epäselväksi?
Jos joku keksii niiden merkityksen niin voisi kertoa minullekkin.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Tuolle ylemmälle nyt voisi jonkun tarpeen ilmausta helpottamassa keksiäkin, mutta kuumavesilinjasta paisariin ei mene järkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Eriväriset maalatut koneet on ihan hyvä hokaus jos huoltelee tai remppaa molempia yhtäaikaa.
Ja sitä paitsi antaahan se kivaa väriä konehuoneeseen - samoin kuin Vanhalan Mikan pinkki Voorti Wilman konehuoneeseen
Siis oliko sulla tosiaankin koneet 4 ja 8 mm alhaalla suhteessa akselilinjaan ja välissä vaan joustolaippa?
Ja sitä paitsi antaahan se kivaa väriä konehuoneeseen - samoin kuin Vanhalan Mikan pinkki Voorti Wilman konehuoneeseen

Siis oliko sulla tosiaankin koneet 4 ja 8 mm alhaalla suhteessa akselilinjaan ja välissä vaan joustolaippa?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Jep, sen verran laatikon laippa oli akselin laippaa alempana kun irrotin joustolaipan välistä ja vedin laipat vastakkain.Veli-Matti kirjoitti:Eriväriset maalatut koneet on ihan hyvä hokaus jos huoltelee tai remppaa molempia yhtäaikaa.
Ja sitä paitsi antaahan se kivaa väriä konehuoneeseen - samoin kuin Vanhalan Mikan pinkki Voorti Wilman konehuoneeseen![]()
Siis oliko sulla tosiaankin koneet 4 ja 8 mm alhaalla suhteessa akselilinjaan ja välissä vaan joustolaippa?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )
Mikä ne oli pudottanut alas, kait siihen on joku syy sillä ei kait kukaan yksinkertaisesti voi asentaa koneita noin paljon päin prinkkalaa? Kummityynyt lysähtäneet?
Puuveneessä tahtoo nuo rihtaukset aina vähän elää. Varsinkin jos vene on ollut vuosikausia kuivilla ja sitten lasketaan veteen huolellisestikin rihdatulla akselilla niin parin viikon päästä heittoa on melkeinpä 100% varmasti. Eli rihtaus kannattaa tarkistaa jonkun ajan kuluttua varsinkin jos on ns. tönkköasennus ilman kummityynyjä ja niveliä.
Puuveneessä tahtoo nuo rihtaukset aina vähän elää. Varsinkin jos vene on ollut vuosikausia kuivilla ja sitten lasketaan veteen huolellisestikin rihdatulla akselilla niin parin viikon päästä heittoa on melkeinpä 100% varmasti. Eli rihtaus kannattaa tarkistaa jonkun ajan kuluttua varsinkin jos on ns. tönkköasennus ilman kummityynyjä ja niveliä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."