Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Joulu 2009 18:53

Tässä "koneremonttien" yhteydessä aloitin samalla konetilan remppaamisen.
Sisältäen mm. koneiden maalauksen, aikamoinen projekti saada ne puhdistetuksi
ja maalatuksi paikallaan...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 06 Joulu 2009 20:05

Millä meinaat koneet maalata? On varmasti todella suuri työ, mutta palkitseva.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 06 Joulu 2009 20:39

Tuosta akselin rihtauksesta, sitä ei pitäisi tehdä pukeilla, vaan kun vene on vedessä vapaassa kellunnassa. Eli käyttömuodossa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Joulu 2009 20:57

Kuulapää Wiku kirjoitti:Millä meinaat koneet maalata? On varmasti todella suuri työ, mutta palkitseva.
Aloitustilanne:
Kuva

Tämän hetken tilanne...
Vasaralakkaa laitan koneisiin, muutamaa (kuumaa) kohtaan lukuunottamatta.
Kuva

Kodinhoitohuone on puolillaan pestyjä ja maalattuja osia, jotka on värieron turvin helpompi
asentaa "oikeaan koneeseen", siitä koneiden väriero...
Viimeksi muokannut Notreal, 06 Joulu 2009 21:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Joulu 2009 20:59

CC kirjoitti:Tuosta akselin rihtauksesta, sitä ei pitäisi tehdä pukeilla, vaan kun vene on vedessä vapaassa kellunnassa. Eli käyttömuodossa.
Hmmm.
Testaan keväällä vedessä, vieläkö akselit pyörii käsin akselista, jos meni jäykäksi, rihtaan tarvittaessa uudestaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Joulu 2009 21:09

Maalauksesta: Maalasin keväällä ruosteisen moottorin, joka oli sisällä lämpimässä(kytkinremontin takia), krapasin ensin kaikki irtonaiset maalit ja ruosteet karhunkielellä ja kolot joihin ei laikka sopinut, kynein puukolla. Maalasin ensin Intershiel 300(jota sattui olemaan), kaksikomponenttinen jonkin sorttinen epoksimaali, http://www.international-marine.com/pro ... 0_223.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; , reilusti ohennettuna, että tuli sivuilmaruiskusta ulos, ainakin 5 kerrosta, kalvoa pitää olla. Siihen päälle jotakin automaalia, joka muistutti Yanmarin sävyä, sitä kului 2 spraypurkillista. Ainakin kesän pysyi hyvin :-) , mutta talvi taitaa koetella maalia enemmän, kun kesä. Moottori on avotilassa ja konetilan kansi on raollaan, kun nuo Yanmarin maalit on kovia irtoamaan, ainakin kosteissa tiloissa. Parin kolmen talven päästä näkee onko maalaus onnistunut, mutta näillä mennään mitä on tullut ruiskittua.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Ande » 06 Joulu 2009 22:03

Väristä viellä, että eikös nuo olis tarvinnu maalata punaiseksi ja vihreäksi :-) :-)
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Joulu 2009 22:37

Ande kirjoitti:Väristä viellä, että eikös nuo olis tarvinnu maalata punaiseksi ja vihreäksi :-) :-)
Se olisi ollut huijausta, tämän ikäiset dieselit kun ei ole ekologisesti kovinkaan "vihreitä". :-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 06 Joulu 2009 23:14

Kyllä sieltä ei mitään hiukkasia ilmaan pääse. Ne kun sotketaan veteen jo ennen perälautaa.
Muutenhan tiisseli on oikein "vihreä".
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Ande » 07 Joulu 2009 12:58

Niin lähinnä ajattelin, että styyrpuorin kone olisi vihreä ja paapuurin punainen :))
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Joulu 2009 10:28

Käyttövesiputket ( letkut ) menee vaihtoon, ovat sen verran vanhat,
että niissä on jo oma evuluutioteoria käytössä. :-(

Tässä kuva jossa alkuperäinen kaavio, olen merkannut vihreällä
ne letkut joiden tarkoitus jäi epäselväksi?
Jos joku keksii niiden merkityksen niin voisi kertoa minullekkin.

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja CC » 08 Joulu 2009 11:56

8-|

Tuolle ylemmälle nyt voisi jonkun tarpeen ilmausta helpottamassa keksiäkin, mutta kuumavesilinjasta paisariin ei mene järkeen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Joulu 2009 16:03

Eriväriset maalatut koneet on ihan hyvä hokaus jos huoltelee tai remppaa molempia yhtäaikaa.
Ja sitä paitsi antaahan se kivaa väriä konehuoneeseen - samoin kuin Vanhalan Mikan pinkki Voorti Wilman konehuoneeseen ;-)

Siis oliko sulla tosiaankin koneet 4 ja 8 mm alhaalla suhteessa akselilinjaan ja välissä vaan joustolaippa?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Joulu 2009 16:08

Veli-Matti kirjoitti:Eriväriset maalatut koneet on ihan hyvä hokaus jos huoltelee tai remppaa molempia yhtäaikaa.
Ja sitä paitsi antaahan se kivaa väriä konehuoneeseen - samoin kuin Vanhalan Mikan pinkki Voorti Wilman konehuoneeseen ;-)

Siis oliko sulla tosiaankin koneet 4 ja 8 mm alhaalla suhteessa akselilinjaan ja välissä vaan joustolaippa?
Jep, sen verran laatikon laippa oli akselin laippaa alempana kun irrotin joustolaipan välistä ja vedin laipat vastakkain.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Talvihuoltoa ( ja vähän kesänkin )

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Joulu 2009 20:58

Mikä ne oli pudottanut alas, kait siihen on joku syy sillä ei kait kukaan yksinkertaisesti voi asentaa koneita noin paljon päin prinkkalaa? Kummityynyt lysähtäneet?
Puuveneessä tahtoo nuo rihtaukset aina vähän elää. Varsinkin jos vene on ollut vuosikausia kuivilla ja sitten lasketaan veteen huolellisestikin rihdatulla akselilla niin parin viikon päästä heittoa on melkeinpä 100% varmasti. Eli rihtaus kannattaa tarkistaa jonkun ajan kuluttua varsinkin jos on ns. tönkköasennus ilman kummityynyjä ja niveliä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin