Kytkimen öljyn vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Joulu 2008 07:50

bonito kirjoitti:Taitaa olla niin, että jos on kartiokytkin, niin moottoriöljyä laitetaan sisuksiin, jos taas märkä monilevykytkin, niin ATF-öljyä. Sen kun vielä tietäis, miten ne erottaa päällipuolelta
Niin tai sitten ei.
TMC on räjäytyskuvan mukaan kartiokytkin ja sen omassa manuaalissa käsketään käyttämään ATF-öljyä.


Matti

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 27 Maalis 2009 08:51

Nonniin, nyt on sitten tultu siihen tilanteeseen, että jouduin talven aikana hommaamaan Kanzakin Hurthiin pari hammasratasta, laakerit ja kytkinlevyt. Ja ihan vaan sen takia, että hurrit olivat ajaneet 1000h samoilla öljyillä, seurauksena hampaiden pintojen syöpyminen. http://kuvablogi.com/nayta/1807597/ , Tuo kuvassa näkyvä on se pienempi, joka pyörii yli kaksi kertaa enemmän kun isompi, joka oli säilynyt paremmin, mutta sekin meni vaihtoon, kun vehkeellä on tarkoitus itse ajella. Tämän takia kehoittelin kaikkia vaihtamaan öljyt veneen vaihdelaatikkoon, tyypistä riippumatta. Ei se ole iso vaiva, eikä vaikeaa. Öljytikun reiästä imuputki pohjaan ja käsi- ym. pumpulla öljyt pois, samasta reiästä uudet öljyt tilalle, siinä se.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Maalis 2009 11:11

Minä vaihdoin syksyllä uudet öljyt vanhojen mutta raikkaan väristen tilalle.
Olisin vaihtanut ne muutenkin mutta vaihto oli ajankohtainen kun poistin PRM 265 kytkimestä suodattimen sen takia ettei niitä enää saa. Tismalleen sama kytkin tuntee nykyisin mallinumeron 750 eikä siinä maahantuojan mukaan ole muuta eroa kuin se ettei siinä ole alunperinkään suodatinta.
Vaihteen öljynvaihto on todellakin helppoa eikä kallistakaan jos vaihteessa on samat öljyt kuin koneessa. Muistaakseni minulla meni 5-6 litraa Shellin Rotellaa eli kulut oli siellä 15€ huiteilla - vaihtaa vaikka joka syksy...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 05 Touko 2011 09:11

Jatketaan hieman tätä soppaa kun tuli tuo Yanmar 3GMF kone tuossa veneen mukana.

Katsoin Kytkimen kilven ja ei puhuta mitään ATF:stä.

Soitin piruuttani ekströmille ja kaveri sano että aina ATF. Sitten soitin koneketolaan jossa sanottiin että ekström suositus on laittaa sitä mitä laatikossa lukee.

Heh. Taidan laittaa samaa mitä koneeseen.

Mutta siihen en saanut vastausta kummastakaan paikasta miten se öljyn määrä tikulla mitataan.

Kierretäänkö mittatikun kierre kiinni mittauksessa vai ei ?

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 05 Touko 2011 11:16

No jopas on selkeä juttu... Meitin Yanmar 3GM30F:ssä on Kanzakin KM2P-loota, jonka kyljessä lukee "Oil SAE 20/30 HD". Yanmarin vanhassa manuaalissa tosin näkyy olevan vaihteistoöljysuosituksena sama liemi kuin moottoriinkin. Ekströmin sivuilla suosittelevat 10W30:a, jota on tullut käytettyä jo 6 kesää ongelmitta, joka toinen vuosi vaihtaen (200 h välein).

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Northling » 05 Touko 2011 11:21

Moro

Mulla on Yanmar 3JH3E kone ja siitä rupes kytkin lipsumaan parivuotta sitten ja selvittelin silloin mikä öljy kuuluu olla ko. kytkimessä. Silloin Ekströmin mukaa ehdottomasti sama öljy kuin koneessa, ei missään nimessä ATF:ää tms!

Öljyn olen mitannut tikku kiinni ruuvattuna merkkiin. Paljoahan sitä sinne ei mahdu.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 05 Touko 2011 11:22

Ai niin, melkein unohtui se mittaminen... Ainakin KM2P-laatikon öljyt mitataan kiertämättä mittatikkua sisään eli laita tikku vain siihen huulille. Tikun ALEMPI merkkiviiva eli milli-pari alapäästä on öljymäärän YLÄRAJA. Tuossa lootassa kokonaismäärä on 3 dl.

Toivottavasti sulla on joku hieman edistyneempi tikku, sillä tuo ei ainakaan ole kovin näppärä tapa hahmottaa määrää.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 05 Touko 2011 11:58

Moi,

Paljastas MikkoA mitä öljy merkkiä ja mallia olet laittanut.

Mulla sama sama 20/30 HD teksti.

Ja ekström sivuilla oli tosiaan 10W30 suositus.

10W30 öljyä näköjään myydään vaan noissa 20L kannuissa (nopea motonet tsekkaus (neste ja delvac)). Siinä on vaihteistoöljyt heti kerralla 66 kaudelle ja silloin meikäläinen on jos 98 vuotias ja ei varmaan tarvita vaihteistoöljyä enää veneeseen.

Vai voiko noista SAE luokituksista poiketen napata jotain muuta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja bonito » 05 Touko 2011 18:29

Atoy,joka myy mm.ZF kytkimiä, suosittele käyttämään Liqui Moly 15-40öljyä, vaihteistoihin, joissa käytetään moottoriöljyä ja saman firman ATFIII-mineraaliöljyä, vaihteistoihin joihin kuuluu laittaa automaatti öljyä, on muuten tavallisen öljyn väristä, ei punaista. Hiidenheimo on tietomiehiä, jos kysytte, varmistakaa vaihteiston tyyppi ja malli. Olen käyttänyt Kanzakin Hurthin KBW-21:ssä Mobilin 220 mineraali atäffää, siinä ei ole mitään auton automaattiloodan tarvitsemia erityisominaisuuksia ja kytkee kolahtamatta, ainakin mulla. Ekströmin sivuita löytyy öljylaatukartta Kanzakin Hurtheihin, josta joku jo mainitsikin

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Touko 2011 07:27

Aasinsiltana kysäisen ATF-öljyistä.
Niitä taitaa markkinoilla olla nykyisin 5-6 eri laatua / merkki...
Mikähän niistä sopii vanhan veneen kytkimeen?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 06 Touko 2011 07:46

Vastauksena Matille kerrottakoon, että käyttämäni öljy on Gulf Super Duty CF SAE 30. Enpä tiedä, mistä keksin että se olisi juuri 10W30:a, mutta hälläpä väliä. Tuo taitaa olla ihan perusmoottoriöljyä, joka purkin mukaan soveltuu myös vaihteistoon. Parempiakin vaihtoehtoja varmaan on, mutta tuolla on loota pysynyt ehjänä jo ne mainitut kuusi kesää.

Mikko

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 06 Touko 2011 10:16

Notreal:
Ainakin vanhemmissa yanmar kytkimissä oli juuri tuo Mobil 220 ATF jos ATF:ää suositeltiin.

Jos koneeseen suositellaan 15W40 ja vaihteeseen 10W30 niin selviänkö jotenkin järkevästi yhdellä öljytyypillä?

Opiskelin eilen että tuo 15W40 on koko lämpötila-alueella hieman paksumpaa kuin 10W30.

Noita 10W30 kannuja kun ei myydä kuin järjettömän kokosia astioita. (ihme kylläkin)

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 06 Touko 2011 10:40

Jos kerran 10W30:a ei saa kuin tynnyreissä, se voi olla syy siihen että sain joltakin venebensikseltä aikoinaan tuota SAE30:a, joka on varsin kätevästi litran pullossa. Se on käsittääkseni yksiasteöljyä merkinnän perusteella, mutta käynee kohteeseen, johon ehdotetaan kymppiweekolmekymppistä?

Vastaa Viestiin