Pienet keskimoottoriveneet

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
venejari
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Marras 2003 09:55

Viesti Kirjoittaja venejari » 14 Syys 2008 21:40

Varsin vähän taitaa olla tuota mahdollisuutta tarjolla. Usein on niin, että verstaalla ei ole koko tietokonetta. Ammatikseen puuveneiden kanssa toimiviksi taitaa etsiytyä sellaiset ihmistyypit, joille tietokone on lähinnä välttämätön paha. Rakkine, jonka kanssa yritetään tulla toimeen sitten kotona leipätuntien jälkeen.

En kiistä tietokonemallinnuksen mahdollisuuksia, mutta ohjelmien hankinta ja käytön opettelu, sekä virtuaalisen malliston luominen kaikkine vaihtoehtoineen ei ole ihan pikku juttu, jos näppistaidot rajoittuu sähköpostin ja tarjouksien pyörittämiseen. Mallinnukseen käytetyt tunnitkin olisi laskutettava jostain, joten paine veneen hinnan nostoon kasvaisi edelleen.

On tapauksia, jossa tietokonemallinnusta on käytetty hyväksi suunnittelussa ja osien valmistuksessa esim. CNC:llä. Ymmärtääkseni useimmiten palvelut on ostettu joltain siihen erikoistuneelta henkilöltä. Ja hyvä niin, suutari pysyköön lestissään...

Varsinkin pienemmistä veneistä on yleensä käytössä vain linjapiirustuksen uloslyöntikuva, johon kriitisimmät yksityiskohdat on sitten merkitty. Merkinnät on useimmiten sellaisia, että ne ei ulkopuoliselle heti avaudu. Pienveneet tehdään kokemuksen ja näkemyksen varassa. Yksityiskohdat muotoutuvat "käsillä ajatellen".

Kieltämättä hieman ongelmallista myyntimiehen näkökulmasta. Myyntityökaluina on yleensä olemassa vain jokin keskeneräinen projekti verstaalla, kasa valokuvia ja puhetaito. Parhaassa tapauksessa jonkin vanhan asiakkaan suositus. Tästäkin syystä aiemmin mainittu keskustelu on tärkeää. On luotava yhteys tilaajan ja veistäjän välille, jotta lopputulos on asiakasta miellyttävä.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 14 Syys 2008 23:22

venejari kirjoitti:Varsin vähän taitaa olla tuota mahdollisuutta tarjolla..
Jou, ymmärrän yskän. Näyttää vain tietokonemallinnus punkeavan joka
paikkaan kuin varkain. Kuvanveistäjistäkin monet pyörittävät teosta
tietsikalla pitkään ennen kuin alkavat kilkutella tai muuten muotoilla
työtä. Vähän kyllä on aitous pois moisesta nälkätaiteilusta.

Mites sitten simppelimpi vaihtoehto eli jonkunlainen ihan valokuviin tai
digikuviin perustuva kuvasto? Yhdellä veistäjällä ei tietenkään kovin
isoa mallistoa ole mutta onko veistäjillä yhteispeliä tuollaisen kanssa
(jos siis joku kuvasto/mallisto) on olemassa.

Mietin tässä vain veistäjän kannalta problematiikkaa saada käsitys
asiakkaan halusta. Jotenkin vain sellainen kutina, että uusien isojen puuveneiden
tilaajilla on enemmän rahaa kuin käsitystä puuveneiden rakentamisesta eli
luulisi veistäjällä olevan mahdollisuuksia vähän ohjailla tarpeita järjen
valoa kohti esim. sopivan mallikuvaston tuella. Noh, en ole veistäjä vaikka
joskus olen elävän veneveistäjän nähnytkin eli kutina voi olla ihan väärä :-)

Onkos muuten tilastoitua tietoa kuinka monta uutta puuvenettä (kooltaan
nykyisen lain mukaan rekisteröitävää) valmistuu vuodessa? Ja vastaavasti
tuntumaa kuinka monta vanhaa puuvenettä vaihtaa omistajaa. Suhdeluku
lienee samaa luokkaa kuin muovipaateissakin?
jukka

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 15 Syys 2008 08:13

reikkuB kirjoitti:... Olen kymmenen vuotta harrastuskalastanut verkoin ja viehein selkämeren rannalla tuollaisella 5,5 metrisellä puupaatilla...
http://www.tuikku.olen.in
Tarkoitat varmaan Raumanmeren rannalla? http://fi.wikipedia.org/wiki/Raumanmeri
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Kyllä

Viesti Kirjoittaja jorgo » 15 Syys 2008 08:56

On hieno tuikku projekti. Ja on ihan oikein myös on SELKÄMERI. Voitaisiinhan aluetta kutsua Yoldianmereksi tai Ancylusjärveksi, vieläpä paremmin perustein kuin raumalaiset nimenmuutoksen aloitteentekijät, jotka viittavan pappien puheisiin.
Meillä oli ennen pelkkä Åbo, Seinäjokeakin kutsuttiin Östermyraksi, vaan miten on nyt? Kyllä Nordvalenin ja Understenin valinen merialue on Selkämeri, eivätpä sitä Raumanmereksi ole ulkomaalaisetkaan koskaan kirjoituksissaan maininneet. Identiteetti- ja itsetuntoasioitahan näissä nimeämisissä pyritään korjailemaan.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 15 Syys 2008 10:05

Vai Yoldiamereksi Yoldianmeren sijaan? Tuskin sen aikaiset ihmiset kutsuivat nykyistä Itämerta sen nimiseksi tai Ancylusjärveksi 10 700 - 9 000 vuotta sitten tai en ole nähnyt mitään kirjoitusta siltä ajalta eli taitaa olla nimet aika paljon uudempaa tutkijoiden keksintöä. Sattuvat olemaan nuo kirkonkirjat ainoita lähteitä, jotka ovat säilyneet, kun kirjoitustaito ei ole ollut tuona aikana yleistä. Identeetti- ja itsetuntoasioita näillä nimiasioilla juuri nimen omaan pyritään korjaamaan. Miksi Nordvalen ja Understen ovat säilyneet ruotsinkielisinä vaikka Turku ei? Johtukoohan siitä, että sana tulee sanasta Turgus eli baltiaksi tori? Miksi Raumanmeri, joka on käsittääkseni ihan suomalainen nimi täytyy muuttaa toiseksi suomalaiseksi nimeksi? Ei sillä ainakaan suomalaisidentiteetin kanssa voi olla tekemistä. Onko osoittaa ulkomaalaista lähdettä vaikka 1700-luvulta, jossa Raumanmereä kutsutaan Selkämereksi?
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Tämä on nyt

Viesti Kirjoittaja jorgo » 15 Syys 2008 12:27

Aiheen vierestä, mutta jatketaan vielä vähän. On hienoa, jos itsetuntovaivat hoituvat jonkin nimen jankkaamisella. Aivan vain nyt tätä parin sadan vuoden aikaista lähi- tai tässä tapauksessa kotiseutuhistriaa tarkastellen voimme vain todeta sellaisen tosiasian, että ihmisten tiedon taso ja ympäröivän maailman käsittäminen suuremmaksi kuin nyt esim. raumanmereksi on varsin uutta - syvissä kansankerroksissa 1900-luvun jälkipuoliskolla syntynyttä. Kun nyt vain on niin, että tällaiset pitäjänmeret eivät enää ole painetun kirjallisuuden aikaa. Eikä varmasti ole väärin käyttää ruotsalaisten majakoiden Nordvalen ja Udersten välillä olevasta merialueesta sen virallista nimeä Selkämeri. Myöskin raumalaiset saavat ja heidän pitää käyttää sitä. Kansallispuistoja voidaan nimetä vaikka henkilöiden (UKK) mukaan, joten kutsuttakoon suojelu-vesialuetta vaikka sitten Raumanmereksi. Rauman rannan teollisuus, kuten käytännössä myös teollisuuden satamahan ovat aina kunnostautuneet luonnonsuojelullisissa panostuksissa. Vai onko se Petäjäs jo rakennettu sataman tarpeisiin?

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 15 Syys 2008 13:56

Tulee mieleen Nobel palkitun F. E. Sillanpään sanat "oikeus on se, joka meille parhaiten sopii". Eikö nuo Wikipediassa mainitut kirjallisuuslähteet, jotka kattavat muutakin kuin kirkonmiehet ole juuri tätä kirjoitetun historian aikaa? Se, mitä nimitystä raumalaiset sitten käyttävät ei riipu mistään metsäkylien mielipiteestä. Ja, mitä tulee ympäröivän maailman laajuuden käsittämiseen, voidaan todeta, että 1800-luvun loppupuolella Raumalla oli Suomen suurin kauppalaivasto, jolla seilattiin ympäri maailmaa, kun sisämaassa istuttiin vielä puussa. Tiedostaminen tosiaan on tullut toisiin paikkoihin vastaa 1900-luvun loppupuolella.

Kansallispuisto ja Petäjäs eivät liity nimen alkuperään kuten ei luonnonsuojelukaan eli hyvin menee aiheen vierestä ja vielä senkin vierestä.

Ja missä ne ulkomaalaiset lähteet Selkämeri-nimelle on?
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

reikkuB
Viestit: 52
Liittynyt: 14 Maalis 2008 19:54
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja reikkuB » 15 Syys 2008 14:53

Fiskarsson kirjoitti:
reikkuB kirjoitti:... Olen kymmenen vuotta harrastuskalastanut verkoin ja viehein selkämeren rannalla tuollaisella 5,5 metrisellä puupaatilla...
http://www.tuikku.olen.in
Tarkoitat varmaan Raumanmeren rannalla? http://fi.wikipedia.org/wiki/Raumanmeri
Olggo sitte vaig Raumameri, mut gyl mnä sit silt selkmeren pirä!

[url] http://fi.wikipedia.org/wiki/Selk%C3%A4meri [url]

Mutta jos Fiskarsson asut Vanhalla Raumalla niin ymmärränhän minä sen, että siellä vielä Selkämerta Raumanmereksi sanotaan. Nimenmuutoshan on tapahtunut vasta 1900 -luvulle tultaessa.

Vakavasti puhuen oli mielenkiintoista saada tietää tuosta nimiasiasta se, että selkämeri ei olekaan kovin pitkään ollut vakiintunut nimitys. Todennäköisesti nimi on ollut pakko vaihtaa, kun porilaiset kalastajat ei ole pyydyksille lähtiessä kehdanneet muuten kotona sanoa mihin ovat menossa...

T. Nimim. "Ässät nousee vielä!"
Viimeksi muokannut reikkuB, 18 Marras 2008 19:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 15 Syys 2008 15:16

En valitettavasti asu Vanhassa Raumassa. Halusin tuoda tuon nimiasian esille, kun ei se minullakaan tiedossa kovin montaa vuotta. Jäljet taitavat johtaa tässä nimen muutoksessa 50 km pohjoisempaan. Raumalaisten oma syy, miksi olemme antaneet asiassa periksi. Toisaalta olisi mukava tietää asioiden oikea kulku mutta valitettavasti taitavat asianosaiset olla jo poistuneet keskuudestamme.

Ässillä on nuori taitava joukkue, joten peliäkään ei ole menetetty.
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Syys 2008 20:56

Vedän Jor seuraavan kerran kun nähdään sinua ottaan pölyisellä irokolankulla kun kehtaat alkamaan puhumaan fiskareista ja tietokonemallinuksesta samassa lauseessa.
Astalon materiaalivalinta perustuu irokon myrkyllisyyteen siten että jos isku ei vie henkeä niin tömäyksen yhteydessä hengitysteihin saatu pöly vie sen sitten pikkuhiljaa... Ja oikeastaan olis parempi että kärsisit oikein piiiiitkääään......

Pitää sitä xerkele maailmassa olla edes jotakin mihin ei joku nörtti ole sormiaan sotkenut - etes ne fiskarit!!!!
Kaikenmaailman kelluville pianoille on yks xitun hailee vaikka ne ois puusta tehtyä hiilikuitua, suunniteltu marsissa ja kasattu Pyhän Pietarin verstaalla sen kolmannen ukkospilven päällä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

venejari
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Marras 2003 09:55

Viesti Kirjoittaja venejari » 15 Syys 2008 22:22

No huh! Onpas asennetta - eikä ollenkaan huonoa minustakaan.

Taitaa se kuitenkin olla niin, että ajan kanssa tietokonemallinnus tulee näihin puuvenehommiinkin. Tosin siinä kestää pidempään kuin monella muulla alalla? Ehkä se tietokoneen käyttö apuvälineenä on helpompaa sellaiselle, joka on kasvanut niiden pariin - uuden sukupolven veistäjille.
Me jälkeenpäin puolipakolla nörttien taitoja opetelleet yritetään pärjätä kynällä ja höylällä.

Laajempaa myyntikuvastoa ei ole veistäjäporukalla tehty. Tulisi muuten melko paksu opus, jos siihen kaikenlaiset kuviteltavissa olevat vaihtoehdot keräisi! Ei kannattane jäädä sitä odottamaan...
Itse en ainakaan tohtisi muiden tekemien veneiden kuvilla myydä. Sellaisesta voi helposti syntyä väärinkäsityksiä. Omista kättentöistä toki kannattaa tehdä porfoliota ja keräillä verstaan kaappiin erilaisia venepiirustuksia ja kirjoja aiheesta. Niillä pärjää jo aika pitkälle.

Ei uuden puuveneen tilaaminen koskaan ole sellainen päähänpisto, joka toteutetaan yhden kuvaston selaamisen perusteella. Ostopäätöksen teko vaatii aikaa ja harkintaa (joskus vuosiakin). Ja arvasitte varmaan - tilaajan ja veistäjän keskustelua. Näiden juttutuokioden jälkeen voidaan sitten yhdessä ja erikseen hakea vaikka netistä sopivia malleja tai esimerkkikuvia puheiden tueksi. Korostan moneen kertaan asiakkaan ja veistäjän välisen ymmärryksen luomista, koska se on tärkeää!
Persoonaton kaupanteko kuuluu sarjatuotantovehkeiden kauppiaille.

Veistäjä voi toki ohjailla ja opastaa tilaajaa. Se nimenomaan kuuluu asiaan. Ennen teknisempää juttelua peruskysyksiin kuuluu utelut veneen aiotusta käyttötarkoituksesta, henkilöluvusta, toivotusta nopeudesta, aiotaanko veneessä yöpyä yms.
Parempaan lopputulokseen päästään, kun tekijä ensin ymmärtää tilaajan käyttätarpeen ja vasta sitten alkaa tuuppimaan tarvittavaan suuntaan!. Varsinkin jos vaihtoehtona on se, että tilaaja ihastuu sellaisen veneen ulkonäköön, joka on hänen käyttötarkoitukseensa sopimaton. Veistäjälle on parempi, että asiakas on veneeseen tyytyväinen vielä ensihuuman haihduttua.
Ainahan veneet ovat kopromisseja joissa toiveet ja todellisuus törmäilee villisti. Myyntitilanteessa veistäjän ammattitaitoon kuuluu joskus myös sanoa, että ei se homma noin onnistu.

Tärkeänä juttuna on tietenkin aiheeseen varattu budjetti. Jos on tiedossa, että varattuna on esim. 10 000 €, voidaan rajausta tehdä melko reilusti. Jotenkin vain on helpompaa arvioida mitä ei saa tietyllä hinnalla, kuin suoriltaan laittaa vielä epämääräiselle unelmalle hintalappu.

Puuveneiden myyntiluvuista ei ole käytettävissä tilastotietoa. Epävirallisena arviona olen joskus kuullut, että puuveneiden tekijät ja korjaajat edustaisivat n. 1 % venealan liikevaihdosta.
Valtaosa uusista taitaa jäädä uusien rekisteröintisääntöjen ulkopuolelle.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 16 Syys 2008 00:07

Veli-Matti kirjoitti:Vedän Jor seuraavan kerran kun nähdään sinua ottaan pölyisellä irokolankulla
Hoho. Onkos konsernijohtaja taas juonut kompassista nesteet kun noin
lennokkaita juttelee? Mulla on sitä paitsi aivan xitun paljon vanhempi vene kuin
sulla eikä varmasti tietokoneella mallinnettu, lällätslää!

Vaan palatakseni astiaan, minkäs sitä ihminen uteliaisuudelleen voi. Melkoisen
tyydyttävän vastauksen Jarilta saikin ja ymmärtää paremmin asiaan liittyviä
näkökohtia. Ehkä se vain on niin, että puuveneen ostajatkaan eivät kaipaa
blingblingiä sen enempää kuin veistäjätkään... ja pidemmälle kun pohtii, niin
ei sillä tietsikan ruudulla pyörittämisellä välttämättä kamalasti aikaakaan voita,
jos itse veneen tekemisessä saattaa vierähtää kuukausi jos kolmaskin.
Eri asiahan se tyystin olisi, jos puuveneitäkin tehtäisiin ennenmaailmasten suurten
veistämöiden tyyliin pienimuotoisena sarjatyönä... mutta sarjavalmistus ja puuvene
ei oikein sovi ajatuksenakaan yhteen.
[/quote]
jukka

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 16 Syys 2008 08:04

jor kirjoitti:...ja pidemmälle kun pohtii, niin ei sillä tietsikan ruudulla pyörittämisellä välttämättä kamalasti aikaakaan voita...
Tuo pitänee aika pitkälle paikkansa. Itse jonkin verran työssäni CADin ja mallintamisen kanssa pelanneena olen todennut, että viimeisen päälle tehty (CNC-leikkurille valmis) mallinnus vie monesti lähes saman ajan kuin ammattimieheltä menee puun muotoilemiseen. Sarjatuotantoon pyrittäessä tuosta tietysti syntyy aikasäästöä ja ideoita kehitellessä CADistä on kyllä apua kun siinä versioiden muuntelu on paljon nopeampaa (=halvempaa) kuin reaalimaailmassa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 16 Syys 2008 14:23

Ei pidä käytetämän tietokonetta puuveneasioissa, eikä muitakaan sähkötyökaluja!

Oikeat puuveneet on veistetty puukolla, jonka rauta on itse sukellettu järvenpohjasta.

Niih ;-)

Risto

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Syys 2008 14:59

Nyt olet Risto aivan hakoteillä, kyllä se OIKEA puuvene on se salaman kaatama tukki jonka päällä jäppinen kauhoo suurilla karvaisilla kourillaan!


Jollekin ennen Ristoa kirjoittaneelle:

Mutta, mutta, miksei sarjavalmistuskin sopisi yhä puuveneillekin ; toki sillä edellytyksellä että näille löytyy markkinoita!? Voisihan sitä ajatella, että veneen varsinainen runko olisi melko pitkälle sarjavalmiste, ja sille CE hyväksynnät jne. Useampikin veistäjä voisi silloin hyödyntää samaa perusrunkoa. Tästä voisi olla useita variaatioita: avomallia, osakannellista, DC-mallia, hytillistä, takahytillistä, taik vaik lentokannella jos joku niin haluaa.
Tässäkin verkostoitumisesta voisi irrota hyötyjä; hyvä suunnittelija suunnittelee, joku toinen tekee vaikka kaarisettiä ja muita osia CNC:llä, ja joku tai jotkut tai kaikki kasaavat runkoja - toisten keskittyessä sisustukseen ja hytteihin ja katteihin ... ja joku keräis katteet päältä.

Tällöin kullekin tekijälle jäisi itselleen vähemmän sertifioitavaa, jolloin tämäkään seikka ei välttämättä pakottaisi pysyttelemän pelkissä perinneveneissä.

Ei kai sarjavalmistus mitään huononna? Jopa päinvastoin, kun jonkun asian tekee vain kerran, niin heti perään tietää "miten se olisi pitänyt tehdä" - säästö syntyy siitä ettei kaikkea tarvitse joka kerta sovitella yhteen, ja tässä sovittelussa on myös CAD - työn etu, kun mitat saadaan ulos mallista ilman sovittelua.
Ei se CAD mikään hornan noituuden ilmentymä ole, se nyt vaan korvaa kynän ja paperin, ja paperilla ja kynällä kun on vaikea piirtää ilmaan, niin 3D-CADillä sekin onnistuu. Toki suunnittelijan pitää tietää miten esim. puu taipuu luonnostaan, ettei pyri muotoihin joita ei voi tehdä - mutta tässäkään ei CAD eroa kynästä ja paperista - sutta syntyy molemmilla tavoilla. Kauniin asian luomiseen tarvitaan Jumalan kättä, tai taitavan rakastajan taitoja jos mielii tyttöjä tehdä ; mutta ihan nättejä veneitä voi kuka tahansa tehdä CADilla tai ilman ... kunhan on silmää kauneudelle.

Ja kyllä se vähän niin on, että ainakin perusmuotoja hahmotellessa se kynä taitaa vielää kumin kera olla CADiä tehokkaampi työkalu - mutta siitä eteenpäin CAD vie voiton suunnittelutyössä.

Suutari pysyköön lestissään, ja käyttäköön kukin työssään niitä työkaluja jotka parhaiksi kokevat.


Jos siitä haluaa käsityksen mitä se 3D-CAD on, niin kannattaa vaikka ladata itselleen Rhinoceroksen ilmainen demoversio ( huom. rajoitetttu tallennusten määrä - tallentamatta voi harjoitella rajoittamattomasti)

http://www.rhino3d.com/
Mile

Vastaa Viestiin