Perustyhmä Wickström 1 kysymys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 23 Huhti 2007 16:54

jokos on sorvautettu laippa? saatiin raato ylös,akselin halkaisijaa en päässyt vielä mittaamaan, mutta huomena selviää, kun puretaan muutakin irti. katotaan jos kannet, pakosarja yms.olisi vielä käyttökelpoista tavaraa, niin niitäkin tulee myyntiin.

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 23 Huhti 2007 22:26

Mittaileppa sitä akselia rauhassa ja ilmottele, jos on 22mm. Tällä veneellä ei oo kiire.
Pari "vanhaa tuttua" sorvaria on lopettanu ja jääny eläkkeelle (nykyajan nuoret!). Kaheksankymmentäseitteme erlaista ratkaisua on pyöriny päässä silloin kun, ois pitäny omia työasioita miettiä.
Mietin että jos porailis tuohon akselin laippaan wikun jaolla uudet reijät vanhojen väliin ja ehke kovamuovista välikappaleen...

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

välilevyn luiskuttelu

Viesti Kirjoittaja Puumio » 03 Touko 2007 19:11

Dodii,

Kävin sitten muutaman sentin paksuisen palasen 100millistä nailonlieriökankea (3€), teroittelin sylinteriporat, suihkuttelin silikoonia poraillessa, (tulee muuten jännää lastua nailonista, meinasin naruksi punoa) Suattaap onnistuva tai suattaap olla onnistumattakkii, kö en löytäny 13mm:n poraa mistään (sitä kuusiokolotappia varten); huomena kauppaan.
Tulenee semmonen Puumiovälilevyhelvetdrive joka tapauksessa.

Onse vaan kumma, että pisin yhtäjaksoinen työrupeama tänä keväänä puolipuuvenehommissa on nailonin jyystö...

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07 Touko 2007 12:09

Hyvä homma, että saat sen lopulta kiinni. Toivottavasti koneen linjaaminen akselin suuntaiseksi onnistuu välimuovipalan avulla (tai siitä huolimatta). Ja toivottavasti se kestää siinä välissä. Kerro sitten myöhemmin, miten kävi.

Sinänsä nykyään löytyy muoveja kaikkeen veikeään nikkarointiin. Ruuvailiin omaan paattiini kölin alle kulutuslistaksi jonkinlaista nylonlistaa, jota aikanaan sosialisoin kesätöistä jätelavan vierestä. Nyt tietty harmitaa, kun en aikanaan ottanut enempää kun jaksoin kantaa!

Mitään ei kannata heittää pois, sillä viikossa tarviit sitä joko itse tai kaveri tulee kysymään.....

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 11 Touko 2007 13:42

joskos laipat on kiinni? Nyt olisi vetoakselinlaippa irrallaan, jos vielä tarvetta?

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 12 Touko 2007 16:00

Joopajoo,..

Työjärjestys vähän muuttu: Ensiks piti tehdä uusiks katos,(kävi myräkkä kyläs) jossa voi paattia laitella ja seuraavaksi pitääkin käydä sisäpohjan kimppuun, (osat ja tarvikkeet tuli parin viikon odottelun jälkeen ja nyt on niin kylmää ettei aineet jämähdä), sitten uusi moottoripeti että pääsee edes rihtailemaan. Huomasin että laipan välikappaleen teko oli hyvä tekosyy rakentaa sorvi numero kolme, jota sitten innostun modifioimaan vielä lisää että samalla saa ruorinkin tehtyä. Sitten huomasin etten ole teroitellut työkaluja pitkään aikaan. Kaverit täyttelee vuosia ja sukulaiskakarat valmistuu; pitää juosta juhlissa. Ja pitää välillä tehdä oikeitakin töitä. Eli homma etenee hitaanlaisesti pätkittäin, mutta en ota paineita...

Mites se on: luuletko että sen sun wikun laipan saa kuristettua 22mm:n akselille ja vielä niin että keskitys säilyy?

Vastaa Viestiin