Marinointiprojekti
-
- Viestit: 2178
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Marinointiprojekti
Tämän topikon innoittamana katsoin kaverin vapaasti hengittävän (siis ei turboa, eikä välijäähdytintä)Ivecon systeemiä; siinä merivesi menee lämmönvaihtimelta vaihteen öljynjäähdyttimen kautta pakoputkeen. Mö ja pakosarja on makeavesijäähdytteiset.
- ms.venla
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Marinointiprojekti
Netistä selasin, että 50hv pathfinderissa ei välttämättä ollut öljynjäähdytystä, vaan isotilavuuksinen alumiini öljypohja jäähdytti tarpeeksi. Ei näistä ota oikein selkoa, monessa vehkeessä on eri ratkaisuja.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 15.09.2016 9:54
Re: Marinointiprojekti
Palaan pitkästä aikaa taas tähän projektiin. Joo kyllähän se niin on että ei tähän ole näköjän olemassa vain yhtä totuutta. Mitä nyt olen jutellut eri asentajien kanssa niin jokaisella tuntuu olevan hieman erilainen totuus kaikkeen. Riippuu näköjään auringon pilkuista tms. mikä on oikein ja mikä väärin.
Ahtimiksi OM603sille on nyt tässä pikkuhiljaa valikoitunut Volvo Pentan K26-ahtimet vesijäähdytteisillä pakopesillä, koska ilmeisesti on niin että lämpöjen kanssa kannattaa olla tarkkana. (Vaikka viimeisin veneasentaja Uivassa venenäyttelyssä olis sitä mieltä että ei sillä ole merkitystä). Ongelma noissa on se, että niissä ei ole jukkaporttia ollenkaan ja sellaiset pitäisi jostain löytää.
Merivesipumpusta on myös eriäviä mielipiteitä, toisen mielestä ei kannata laittaa kampiakselin päähän pyörimään. Perusteluna, se että kone on kierroskone ja pumppu tulee pyörimään liian kovilla kierroksilla. Kannattaa kuulemma laittaa alipainepumpun paikalle. Toisen mielestä ei ole mitään syytä miksi ei voisi laittaa kampiakselin päähän. Pumppuna siis Johnsonin vesipumppu. Ilmeisesti noissakin on joku maksimikierrosluku, mutta en ole löytänyt mistään.
Se mistä tässä viimeksi olen keskustellut on seikka mitä olen ihmetellyt. Miksei noita lauhduttimia (välijäähdytin, öljynlauhdutin ja lämmönvaihdin) voisi laittaa kaikkia rinnakkain ja niiden sisäänmenoihin venttiilit, joista olisi mahdollista säätää kaikkien virtausta erikseen. Onko kukaan kokeillut? Mielipiteitä?
Ahtimiksi OM603sille on nyt tässä pikkuhiljaa valikoitunut Volvo Pentan K26-ahtimet vesijäähdytteisillä pakopesillä, koska ilmeisesti on niin että lämpöjen kanssa kannattaa olla tarkkana. (Vaikka viimeisin veneasentaja Uivassa venenäyttelyssä olis sitä mieltä että ei sillä ole merkitystä). Ongelma noissa on se, että niissä ei ole jukkaporttia ollenkaan ja sellaiset pitäisi jostain löytää.
Merivesipumpusta on myös eriäviä mielipiteitä, toisen mielestä ei kannata laittaa kampiakselin päähän pyörimään. Perusteluna, se että kone on kierroskone ja pumppu tulee pyörimään liian kovilla kierroksilla. Kannattaa kuulemma laittaa alipainepumpun paikalle. Toisen mielestä ei ole mitään syytä miksi ei voisi laittaa kampiakselin päähän. Pumppuna siis Johnsonin vesipumppu. Ilmeisesti noissakin on joku maksimikierrosluku, mutta en ole löytänyt mistään.
Se mistä tässä viimeksi olen keskustellut on seikka mitä olen ihmetellyt. Miksei noita lauhduttimia (välijäähdytin, öljynlauhdutin ja lämmönvaihdin) voisi laittaa kaikkia rinnakkain ja niiden sisäänmenoihin venttiilit, joista olisi mahdollista säätää kaikkien virtausta erikseen. Onko kukaan kokeillut? Mielipiteitä?
- ms.venla
- Viestit: 1021
- Liittynyt: 29.10.2009 22:43
Re: Marinointiprojekti
Ajattelin itse alunperin laittaa kanssa Johnson vesipumpun tohon kampiakselin päähän ja soittelin asiasta eri liikkeisiin. Sanoivat että kestää kyllä kierroksia, mutta varsinaisesti siihen käytetään niitä U mallisia high speed pumppuja. Laitoin sitten lopulta 1,2:1 välityksellä hihnapyörillä. En saanut myöskään öljynjäähdytintä sopimaan, joten kompromissina laitoin veneeseen auton öljynjäähdyttimen, joka tuli suodatin jalkaan. Siinä kiertää järvivesi joka tulee lämmönvaihtimelta. Tällä öljyt pysyvät 80-95 asteisina. Koneen lämpö on nyt 60-70 astetta, sillä poistin termostaatin koneesta. Kone kävi vaihtimella liian kuumana, nyt ehkä liian kylmänä, mutta ei keitä enää.