Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja kimsir » 22 Marras 2013 17:16

Moi

Millä perusteella Aleksi asensit valurautaköliin haponkestävät pultit? Itse päädyin galvanoituihin pultteihin, välttääkseni sähköisen korroosion.
Meinaatko laittaa rautakölin ja puukölin väliin jotain tiivistemassaa ja millä materiaalilla ajattelit tiivistää kölipulttien reiät, sekä rautakölissä, että puukölissä?
Millasilla ruuveilla kiinnität kölitukit runkolautoihin ja kuinka monta ruuvia tulee lautaa kohden? Omassa Scyllassani oli aika lyhyet ruuvit ja niitä oli vain yksi per lauta, olisko järkeä laittaa vaikka kaksi ruuvia/lauta niin pysyis tiukemmalla?

kimmo
HELMIIDA

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 22 Marras 2013 17:51

Moi.

Pulttivalinta perustui asiakkaan kanssa käytyihin keskusteluihin.
Ajattelimme että suolavesi on suuremoi korroosion aiheuttaja kuin elektrolyysi valurautaan.
Toki happosen ja valun välillä on pieni jännite. Mutta jalomman metallin tulisi syödä epäjalompi.

Rautaköliä ei ole työnaikana irrotettu puukölistä sen vanhat tiivisteet on paikoillaan. Tähän päädyttiin kun kölipuu on terveen oloista sekä reijistä että ulkopuolelta koiteltuna.

Kölipulttien tiivistämisessä mennään melko perinteisesti. Alas tulee tervanaru rengastiiviste sekä PU massaa.
Itse reikä täytetään parafiinilla perinteiseen tapaan. Päädyimme tähän koska parafiinin voi sulattaa lämmittämällä pultin ja sillä tavoin pultin saa irti ja parafiinin asettumaan uudestaan.
En usko että saataisiin epoksi menemään niin tasaisesti reikään että päästäisiin parempaan tulokseen.
Reijän väljyys vielä arveluttaa. Saattaa olla että tein sen liian pienellä välyksellä. Sen näkee kun koittaa kaataa parafiinin paikoilleen ekaan pulttiin.

Kölitukkien ruuveja aion tosiaan myös lisätä. Ostin jo pitkiä haponkestäviä ruuveja joita on tarkoitus laittaa kaksi per lauta puolelleen.
Emman kaikki vanhat ruuvit oli käytännössä irti tai poikki joten siksi ajattelin lisätä ruuvien määrää ja kokoa. Happoset valitsin pituuden ja kovuuden vuoksi.

[quote="kimsir"]

Millä perusteella Aleksi asensit valurautaköliin haponkestävät pultit? Itse päädyin galvanoituihin pultteihin, välttääkseni sähköisen korroosion.
Meinaatko laittaa rautakölin ja puukölin väliin jotain tiivistemassaa ja millä materiaalilla ajattelit tiivistää kölipulttien reiät, sekä rautakölissä, että puukölissä?
Millasilla ruuveilla kiinnität kölitukit runkolautoihin ja kuinka monta ruuvia tulee lautaa kohden? Omassa Scyllassani oli aika lyhyet ruuvit ja niitä oli vain yksi per lauta, olisko järkeä laittaa vaikka kaksi ruuvia/lauta niin pysyis tiukemmalla?

kimmo[/quote]

Avatar
kimsir
Viestit: 358
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja kimsir » 22 Marras 2013 23:45

Itse ajattelin sulatella Ettania kölipulttien tiivisteeksi. Eikös se aja suunnilleen saman asian kuin parafiini? Onko kölitukkien kohdalla maalauksen idea se, että vesille tehtyjen kolojen puhdistus sujuu helpommin, kuin ilman maalausta. EIhän siinä muuta puhdistettavaa ole, kun kölitukit ovat kuitenkin suht tiiviisti lautaa vasten, vai onko?

Kyselen, kun mietin miten omassa Scyllassani asennuksen ja maalauksen teen, josko myös maalais vain kölitukkien alta ja muuten jättäisin pilssin maalaamatta.


kimmo
HELMIIDA

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Keulasteevin korjaus ja kölipulttien vaihto ploki

Viesti Kirjoittaja TLehti » 02 Joulu 2013 07:54

Tämä osa projektia nyt saatu päätökseen ja kaikki 6 kölitukkia ja kölipulttia vaihdettu.

Pari kuvaa viellä lopputilanteesta.

Keulasteevin osalta ilmeisesti tämän viikon lopussa projekti voidaan sulkea.

Aleksin plokissa vielä viimeisimmät päivitykset:

http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-remontti" onclick="window.open(this.href);return false;

Homma mennyt sen verran hyvin, että sovittu jo muutamasta lisätyöstä, mutta niistä lisää kun saadaan nämä osaalueet lopullisesti suljettua.

T: Tero
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin