PUNOTUT LEPUUTTAJAT
- venealeksi
- Viesti:
Re: PUNOTUT LEPUUTTAJAT
Arnie, mitä olet laittanut sisälle noihin köysi lepuuttajiin ?
Köyden pätkiä vai jonkin muun täytteen ?
Oon miettinyt josko pitäis kokeilla tuotakin hommaa ja laittas sisälle pienen ilmatäytteisen fendarin että sais modernin jouston ja komeen ulkonäön.
Onks joku kokeillut ?
Aleksi
Oon miettinyt josko pitäis kokeilla tuotakin hommaa ja laittas sisälle pienen ilmatäytteisen fendarin että sais modernin jouston ja komeen ulkonäön.
Onks joku kokeillut ?
Aleksi
-
- Viesti:
Moro
Mulla on niitä Boströmin tekemiä ja niissä on ainakin korkkisia viinipullon korkkeja, ilmeisesti käytettyjä.
Nortti
Mulla on niitä Boströmin tekemiä ja niissä on ainakin korkkisia viinipullon korkkeja, ilmeisesti käytettyjä.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- venealeksi
- Viesti:
Antaahan nekin kimmoisuutta. Onjko jäänyt yhtään lyttyyn käytössä ?
Ymmärtääkseni avatut hamppuköysi pätkät on ollut perinteisiä täytteitä.
Aleksi
Ymmärtääkseni avatut hamppuköysi pätkät on ollut perinteisiä täytteitä.
Aleksi
- Arnie
Kumpaakin kokeillut.venealeksi kirjoitti:Arnie, mitä olet laittanut sisälle noihin köysi lepuuttajiin ?
Tein vähän kuin tuolla home.tiscali.nl/knotsandknottying/crownfender.htm
mutta omalla versiolla. Linkissä on otettu pitempi pätkä ja taitettu kahtia, että on saatu tuo silmukka ja sitten purettu ja punottu kahteen kertaan noilla puretuilla "säikeillä". Omani tein niin, että purkamisen sijaan niputin 1kpl pitkä kahtia taitettu köysi (jotta saadaan tuo lenkki) + 4 kpl köyttä jotka on puolet tuosta pitkästä + 1 kpl fendarin pituinen pätkä täytteeksi keskelle. Näin saatu nipusta lähtee siis 6 köyttä, joilla punoin kuten linkissä, mutta vain alhaalta kohti kiinnityslenkkiä. Lopuksi työnsin köysien päät yläpäästä fendarin sisälle.
Toinen malli on tehty yhdellä h***tin pitkällä köydellä kuten tuolla http://picasaweb.google.com/10772976756 ... heMakingOf. Tein vesijohtoeristeiden päälle (harmaata solumuoviputkea) , niitä laitoin kaksi sopivan mittaista sisäkkäin, ja pujotin köyden läpi (tietenkin pleissasin lenkin ensin päähän). Sitten tuon ohjeen mukaan punomaan.... pitkä köysi pitää joka lenkin jälkeen vetää läpi. Ja taas tein ohjeen vastaisesti alhaalta ylös, koska se köysi tuli mulla läpi siitä täytteestä.
Eka tyylillä tulee hiukan solakan mallisia, mutta on ne muutaman vuoden kestäneet. Jälkimmäiset oli viime kesänä käytössä, mutta en osaaa tuon putkieristeen pitkän ajan kestävyydestä sanoa. Saattaa murentua.
Jälkimmäisellä tyylillä olis mahdollista tehdä myös normifendarin päälle..
Jos haluaa laajentaa tajuntaa, niin tuolta solmunvääntäjien killasta voipi tilata köysifendarikirjan http://www.igkt.net/index.php. Tilasin itselleni, mutta ainakin nuo tavalliset laitafendarit onnistuu noilla minunkin ohjeilla.
-
- Viesti:
Moro
Niissä mun lepareissa on kangaspussi täynnä korkkikorkkeja.
Ne kun on n 30 cm halkaisijaltaan niin köysitäyte ei oikein riitä.
Kyllähän ne käytössä litistyy, mutta ne on helppo talloa taas pyöreiksi.
Ihme juttu on että lakkapintaa vasten köysilepari ei narise päinvastoin kuin muovipompula. Kun taas köysilepari narisee lasikuituveneen (naapuri) kylkeä vasten.
Nortti
Niissä mun lepareissa on kangaspussi täynnä korkkikorkkeja.
Ne kun on n 30 cm halkaisijaltaan niin köysitäyte ei oikein riitä.
Kyllähän ne käytössä litistyy, mutta ne on helppo talloa taas pyöreiksi.
Ihme juttu on että lakkapintaa vasten köysilepari ei narise päinvastoin kuin muovipompula. Kun taas köysilepari narisee lasikuituveneen (naapuri) kylkeä vasten.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Kaunista päivää kaikille,
Tilasin noita punottuja lepuuttajia P.Broströmilta ja olipa ystävällistä ja kaikinpuolin sujuvaa palvelua. Suosittelen.
Huru-ukko
Tilasin noita punottuja lepuuttajia P.Broströmilta ja olipa ystävällistä ja kaikinpuolin sujuvaa palvelua. Suosittelen.
Huru-ukko
- Arnie
Löysinpäs tuon ohjeen jota yritin sanallisesti selittää: http://home.tiscali.nl/knotsandknottying/ropefender.htm
- venealeksi
- Viesti:
Noitten poikien museo kuuluu kyllä siihen Herran Jestas osastoon.
Kyllä joku voi mennä villiks näitten hommien kanssa.
Aleksi
Kyllä joku voi mennä villiks näitten hommien kanssa.

Aleksi
-
- Viesti:
Moi! Minä teen uusia nafufendareita. Myös vanhojen muovifendareiden päälle. Muovifendarin täyttöaineena on uretaani. Minulta saa myös paksua punottua laivaköyttä fendariaineeksi.
Jouko Heikola
Jouko Heikola