limisaumojen välinen rive?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Northling
Viesti:

Re: limisaumojen välinen rive?

Viesti Kirjoittaja Northling » 07 Huhti 2011 09:35

Savoljo kirjoitti:Limisaumaveneremontti päällänsä ja tarkoituksena vaihdella pari lautariviä.
Alunperin saumassa oli käytetty jotain puuvilla tai vast. kangasnauhaa. En nyt välittäisi niin paljoa perinnearvoista kunhan vaan homman saisi pitäväksi. Voikohan välissä käyttää jotain elastisia liima- tai saumamassoja? Lähinnä ajettelin jotain PU-tavaraa. Kyse ei ole mistään tervaveneestä eikä alkuperäisissä nauhoissakaan ollut merkkiä mistään mönjästä.
Eli limisaumaisen laudanvaihdostahan oli kyse.
Vaihtoehdot;
PU-massa
tervanööri
tervattu tiivistenauha (Flanellisuikale joka on kostutettu terva-hylkeenrasva tiivistysmassalla ;) koostumus veistäjäkohtainen salaisuus )
MitjaT kirjoitti:Sorry vielä, mitä on Pu-massa? Mitja.
PU-massa=PolyUretaanimassa esim Sika tms.

Limisaumaisen veneen saumarako on niin pieni että sinne ei jälkikäteen avartamatta mitään rivettä mahdu.
Rivettä käytetään tasasaumaisissa laivoissa lankkujen välissä ennen Sika- tai pikitiivistystä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Savoljo

Re: limisaumojen välinen rive?

Viesti Kirjoittaja Savoljo » 07 Huhti 2011 11:36

Hei,
Olen tämän keskustelun avaaja. Kiitoksia hyvistä kommenteista. Se on tosi, että samaan asiaan saattaa olla useampikin oikea vastaus liityipä sen sitten aineisiin tai menetelmiin.

Sen verran pitää hieman nolonakin tunnustaa olen tekemässä hieman perisyntiä kun vaihdan puuvenen alinpia lautoja 9mm koivuvanerisuikaleiksi. Kölikin meni toki vaihtoon, mutta se nyt vaati "vaan" puusepän taitoja. En jaksanut metsästää hyvälaatuista puutavaraa kun perustavara on melkosta kuttaperkaa.

Olen tullut siihen tulokseen, että pursotan kölin ja limien väliin (siis venereiden väliin ennen niittaamista) Sikaflex 11FC PU-massaa. Jossakin yhteyksissä on tullut esille myös PU massat 3M 5200 ja Sika 291 DC, mutta kokemusta niistä ei ole. Luulen, että vaneri kestää jäykemmät massat paremmin kuin aito puu kunhan muistaa vaan suojata epoksilla kyljet.

Venerisoiroja toki joutuu jatkamaan. Pitkään luulin, että ainoa liima, jolla venereita voi jatkaa on epoksi, mutta yllättäin yksi veneveistäjä teilasi ajatuksen aivan täysin. Suositteli käyttämään Sikabond -545 uretaaniliimaa koska se salliin puun elämisen ja kolinat paremmin.

Vastaa Viestiin